[AR] Meer mennen met dit jonge paard ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Whild

Meer mennen met dit jonge paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 20:23

Ik wil graag de mening weten van paardenmensen die ook ervaring hebben met mennen, over de hele 'situatie' waarin ik me met mijn verzorgpaarden in bevindt. Lachen

Ik verzorg 2 Friezen, een 20-jarige merrie en een 3,5-jarige ruin. De merrie loopt al haar hele leven voor de koets in zowel enkel- en tweespan. Ze doet dit ook goed, het is wel een pittige tante, maar verder is het een klassiek koetspaardje.
De ruin loopt sinds een aantal maanden naast haar in het tweespan. Hij pakt het ook vrij goed op en trekt de laatste tijd ook echt mee, in de plaats van dat hij gaat spijbelen. Knipoog
Er zijn nogal wat probleemjes met de ruin gehad wat omgang betreft. Hij is erg dominant, zo kan ik hem bijvoorbeeld niet altijd normaal poetsen, hij bijt en hij slaat met de voorbenen. Ik heb een manier gevonden waarop het wel gaat, maar dat vergt ontzettend veel geduld van mij en ik moet echt constant opletten dat hij me niet te pakken krijgt.

Echter, als meneer eenmaal aan het lopen is, doet hij braaf zijn best en hij lijkt het mennen ook leuk te vinden.
Ik wil graag in de toekomst met hem gaan rijden onder het zadel, maar omdat ik nog geen hulp kan krijgen bij het inrijden en omdat ik eerst graag de basis met hem goed wil krijgen zijn er nog geen plannen om hem binnenkort in te rijden.

Ik longeer hem wel, dit doe ik al ongeveer een jaar. Hij kan daarbij erg onstuimig uit de bocht komen maar na een paar rondjes luistert hij wel en ik kan hem ook op enkel stemcommando sturen. Echter, als ik met hem ga wandelen aan de hand is dat een heel ander verhaal; dan sleept hij me door veld en bos heen; ik heb dan weinig controle over hem, dus ik wandel ook niet veel met hem omdat het gewoon te gevaarlijk is.

Hij is wel volledig zadelmak, tot het punt dat ik over zijn zadel heen gehangen heb terwijl hij stil stond. Hij reageert ook heel goed op nieuwe situaties, tuig wat op hem wordt gelegd etc.

Hij krijgt in verhouding veel energierijk voer, dus hij heeft ook nogal wat energie die eruit moet. Echter, aan zijn eetpatroon kan ik niets veranderen omdat de eigenaar dit zelf beslist.
Omdat hij erg sterk is met longeren en wandelen, maar omdat ik hem toch graag wil trainen om zijn lichamelijke en geestelijke conditie op peil te houden, vroeg ik me af of ik ook gewoon meer met hem kan gaan mennen. Bijvoorbeeld 3 keer per week een toertje maken ipv longeren? Hoe vaak mennen jullie met jullie jonge paarden?

Als hij in het enkelspan loopt, (dit hebben we pas 1 x geprobeerd) wil hij niet doorlopen. Dan is hij erg wijfelend en onzeker, terwijl hij dit met bijvoorbeeld wandelen niet is. Is het een goed idee om er met de merrie naast te gaan rijden (dus de merrie o/h zadel) om te wennen? Hoe pak je het niet willen doorlopen het beste aan?

Alvast bedankt Lachen

ZEJA

Re: Meer mennen met dit jonge paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:36

Laat eerst het paard weten dat jij de baas bent.
Bijten en schoppen meteen afstraffen met een lel.
Hij moet naar jou luisteren en niet andersom.
En dan kun je pas de rest van de problemen oplossen.
Ik denk als je dit voor elkaar hebt dat je al een heel eind bent.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:14

Ik denk dat wat met dit paard heel nuttig kan zijn, is grondwerk/Parelli ed. Hiermee kun je op een goede manier een betere dominantieverhouding kweken. Is hij trouwens laat gecastreerd en weet je zeker dat het geen klophengst is, maw, kan er nog een bal in het lieskanaal hangen die bij castratie 'vergeten' is? Het klinkt mij nl erg als hengstengedrag in de oren, dat kan of door héél recent castreren komen, en dan trekt het nog wel verder weg, óf hij kan fysiek gewoon nog hengst zijn, ondanks dat er geen ballen onder hangen.

Is hij lichamelijk idd in orde, dan zou ik op andere wijze aan de dominantieverhouding werken dan hem alleen meer aan het werk zetten. Dat lost je probleem aan de hand nl niet op, en bovendien is het mogelijk dat hij dan óók tijdens het mennen de confrontatie opzoekt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:31

Enkelspan rijden is de basis, dan moet hij echt aan het werk. Het lijkt mij dat deze ruin zich juist graag aan het werk onttrekt. Ik zou hem zeker vaker in enkelspan zetten en hem leren op de eigen benen te lopen. De merrie onder het zadel ernaast kan een hulpmiddel zijn om hem wat meer zelfvertrouwen te geven

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:36

Grondwerk doen en ik zou toch in gesprek gaan met de eigenaar over minder rijk voer.