[AR] Mennen zonder koetsiersbewijs?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joline_

Mennen zonder koetsiersbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 11:18

Ik vroeg me af of je ook mag mennen, ook de weg op, zonder je koetsiersbewijs?? Wil waarschijnlijk met
mijn verzorgpaard gaan mennen

_LoutJ_

Re: Mennen zonder koetsiersbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:22

Ik men ook altijd zonder koetsier bewijs op de weg..
Ik weet niet of het wel mag maar doe het wel..Tong uitsteken

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 11:24

Oh okej Knipoog Ik denk ook niet dat er zo gauw op gecontroleerd word...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:44

Koetsiersbewijs is niet verplicht op de openbare weg (net zo min als ruiterbewijs). Je mag dus zonder enige vorm van scholing met paard en wagen of met paard onder het zadel de weg op. Al heb je bij wijze van spreken nog nooit op een paard gezeten, of heeft je paard nog nooit voor een kar gestaan en kan jij als koetsier de leidsels niet van de strengen onderscheiden. Volgens de wegenverkeerswet val je onder langzaam verkeer (net als wandelaars en fietsers), en daar zijn geen 'diploma's' voor nodig. Als je nog nooit gefietst hebt mag je óók gewoon de weg op, al slinger je van links en rechts en val je er om de haverklap af.

Ook je wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (als je die hebt, natuurlijk) keert gewoon uit als er iets gebeurt (hierover doen nogal eens wilde verhalen de ronde).

Of het verstandig is dit soort dingen te doen zonder scholing is een ander verhaal. Toen je leerde fietsen zal je vader er ook wel voor gezorgd hebben dat je niet onder een auto kon komen door je vast te houden en op de stoep te blijven.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 11:48

Het is ook niet dat ik zomaar het paard voor de kar zet zelf ga zitten en lopen maar. De eigenaresse doet het zelf ook en zal mij alles leren. UIteraard eerst op het erf en mocht dit goed gaan zou ik evt. naar buiten kunnen

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:42

Wij gaan ook gewoon de weg op wanneer we aan het oefenen zijn. Alleen dacht ik ergens gehoord te hebben dat wanneer je geen menbewijs hebt en je krijgt een ongeluk krijgt, niet verzekerd bent. Maar zeker weten doe ik het niet, maar het is idd (nog) niet verplicht.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:44

Ik heb het ook niet, men nu 6 jaar Vork

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:57

Misschien niet verplicht om met een KB de weg op te gaan maar wel een aanrader om het bewijs te halen.
Het is net als een rijbewijs voor de auto.
Je leert de basis maar je zult het daarna in de praktijk je vaardigheid nog moeten verbeteren.

En het is ook leuk om met een aantal mensen te genieten van je hobby.

xLiesbethx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:12

Ja, ik zit daar ook mee, van moet je nou en koetsiersbewijs hebben of niet, ik heb nu wel les in mennen op een manege. Maar ze zeggen wel dat het niet verplicht is maar dat het er wel aan gaat komen. Net als met het rijden dat ze je dan een exame laten doen. Maar heel precies weet ik het ook niet allemaal Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:26

Het is niet verplicht.

En als je al kunt mennen, dan doe je toch alleen examen? Als je zelf een aanspanning hebt is dat zo te regelen. Je belt een examenlocatie en vraagt of je mee mag doen. Als je alles zelf regelt lijkt mij dat ze niet weigeren. Zo heb ik ook m'n ruiterbewijs gehaald. Ik heb een willekeurige manege die een bepaalde examendatum had gepland gebeld en gevraagd of ik met een manegepaard van hen examen mocht doen. Dit mocht en zodoende heb ik op een vreemd paard examen gedaan.
Het resultaat van dit alles is dat ik inmiddels al weer een heel aantal jaren lid ben van deze rijvereniging.
Een complete cursus kost behoorlijk veel (275 euro voor 10 praktijklessen en 5 theorielessen) en heb je niets aan als je altijd al les hebt. Het enige dat je dan misshcien leert is verkeerstekens geven met de zweep. Moeilijk is het niet. Iemand die nog nooit gemend heeft kan in 10 lessen het examen halen.
Ik heb de complete cursus wel gedaan. Dit vooral omdat ik het Achenbachsysteem wilde leren. En ik wilde m'n eigen paard voor de wagen. Ik had al eerder 2 haflingers voor de kar beleerd, maar echt handig was ik er dus ook niet in. Les had ik ook nooit gehad. Nu heb ik gewoon wat extra handigheid getraind. Een aantal weken na het examen voor het koetsiersbewijs heb ik een eigen wagen aangeschaft en nu heeft m'n paard er al een paar keer voor gestaan.

Het voordeel van het koetsiersbewijs, ik heb het van horen en zeggen, is dat als je een schade veroorzaakt dat het gewoon betaald wordt door de extra verzekering van het koetsiersbewijs. Later wordt er dan uitgevochten of het onder je WA valt.
Verder heb je de verzekering niet nodig, je bent immers al WA-verzekerd.

MelinaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:21

Hoi Allemaal,

ik lees al een tijdje mee Haha! , maar ben sinds 2 min. geregistreerd.

Ik ga in Januari beginnen met Menlessen, privelessen, 15euro per uur, op stal waar onze pony staat.
Ik heb er grandioos veel zin in. Pling

Maar of ik ook examen ga doen????????? ergens wil ik wel want hebben is hebben,
maar als ik dan lees wat het inhoudt en dat je iedere 2 jaar het moet verlengen,
dan ???????????

en die lidmaatschappen waar je aan vast zit, belachelijk Boos! .

Citaat:
Ruim een maand voor het verstrijken van de geldigheidsdatum krijgt u normaliter van de KNHS een factuur voor de verlenging van € 31.20. Voor dit bedrag bent u weer 2 jaar verzekerd, lid van de Recreatiesportvereniging, krijgt u het blad Paard & Co. thuisgestuurd en draagt u bij aan de ontwikkeling en onderhoud van de ruiter- en menpaden in Nederland.

Voor de verzekering hoef ik het niet te doen, voor het lid zijn van de recreatiesportvereniging niet, voor het blad paard en co niet en voor de ontwikkeling en onderhoud van de ruioter en menpaden niet, alhoewel ik dit wel zal willen steunen, maar dat omdat ik dat wil.

nou ja, eerst maar de lessen en dan zie ik wel verder.
Groetjes

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:43

Nou, dat het verlengen van de geldigheid van het koetsiersbewijs iedere 2 jaar weer moet gebeuren, vind ik ook geldklopperij. Ik hoop dat daar nog eens verandering in komt. Tot mei 2005 kon je een nederlands koetsiersbewijs over laten schrijven in een belgisch koetsiersbewijs en dat was dan je hele leven geldig ook in nederland, nu is dat helaas niet meer mogelijk Boos! .
Maar dat neemt niet weg dat ik het heel nuttig vindt om een koetsiersbewijs te halen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:50

Verlengen van de geldigheid is niets anders dan de premie voor de verzekering. Onderhoud van de paden is trouwens onzin, steeds meer beheerders stappen uit de SRR organisatie, omdat ze geen geld krijgen. Die gaan nu zelf aan de slag met vergunningen waarvan het geld wel direct voor de ruiterpaden is.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 01:04

Dat is dan 15 euro per jaar. Als je dan een keer een ongeluk krijgt kun je voor die laatste 15 euro toch geen trammelant hebben? Als je eigen WA verzekering moeilijk doet, je moet natuurlijk wel melden dat je aangespannen rijdt, kun je terugvallen op de WA verzekering die aan je koetsiersbewijs vastzit. Hoe het zit als je geen koetsiersbewijs weet ik niet.

MelinaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:31

Weet je het gaat me ook niet om het geld, die 15euro per jaar kan ik wel missen,
maar als je ziet wat je nog extra "krijgt" en vertel me niet dat dat GRATIS er bij zit, want daar geloof ik niet in.
kijk er moet ergens geld overblijven van die 30 of 32 euro want die andere extra's moeten ook betaald worden,(en die exta's die hoef ik dus NIET) en dat zou betekenen dat je voor de verzekering teveel betaald, en ik heb geinformeerd bij de verzekering en aangespannen rijden is wel degelijk mee verzekerd, en vandaar dat het geld klopperij is want zoals die meneer van de verzekering vertelde, wordt de schade als eerste aangemerkt op je eigen WA en die betaald gewoon,
dus er blijft aardig wat geld steken bij die verzekering via het koetsiersbewijs.

Ik zou het heel "stoer" vinden om te kunnen zeggen dat ik me koetsiersbewijs heb, dus ik gevoelsmatig wil ik ervoor gaan,
maar mijn verstand zegt dat het geld klopperij is en daar wil ik niet aan mee doen.

Maar nu bedenk ik me ineens, wat nu als ik hem haal, de eerste 2 jaar betaal en daarna niet meer, even denken, dan kan ik wel laten zien dat ik het examen hebt gehaald maar dat ik het verdom om dubbel te betalen!!!!!!!! zoiets??????????

nou snap ik dat er gereageerd kan worden met ja maar dan is je koetsiersbewijs niet meer geldig, en dan reageer ik met ja wat van mijn koetsiers bewijs is dan niet meer geldig, alleen de verzekering???????????? die heb ik toch al!!!!!!!!!!!

ojee, ik ga maar gewoon beginnen met de lessen en laat me wijzer worden door mijn menleraar en de mensen die ik dan tegen kom.

Groetjes

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:00

Wij gaan altijd mennen zonder koetsiersbewijs.
Koetsiersbewijs is geen garantie.
Ervaring en een betrouwbaar paard vind ik belangrijker.
Vrienden van ons hebben het koetsiersbewijs maar zijn als de dood voor hun paard.
Ik ga van mijn leven niet met hun mee op de kar.
En zelfs op onze kar met onze betrouwbare merrie ervoor wist ze zich geen raad
met mennen.
Ik vraag me ook af hoe zulke mensen ooit hun papiertje hebben gehaald ?
En zo ken ik ook voldoende voorbeelden van ruiters met een ruiterbewijs.
Hebben hun papiertje wel gehaald,
maar zijn op de weg een gevaar voor zichzelf en voor anderen.
Ben wel van plan het koetsier- en ruiterbewijs een keer te halen ?
Mocht het in de toekomst verplicht worden.
Maar vindt het papiertje geen bewijs of garantie voor een betere koetsier of ruiter.

MelinaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:26

Hoi flyingangel,

dat is wat ik ook heel veel hoor,
de meiden op de manege hebben hun ruiterbewijs en tijdens hun opleiding zijn ze inderdaad tegen personen aangelopen waarvan ze dachten dat die NOOIT zouden slagen,
MAAAAAAAAAAR je raad het al, dus toch.

Nou dan stop ik liever het examen geld in extra lessen, zodat ik het echt onder de knie krijg liever les teveel dan te weinig.

En ik krijg van iemand die vorig jaar examen heeft gedaan het theorie boek, dus daar duik ik ook in.

En voor de rest ga ik gewoon GENIETEN van de lessen, ik heb er echt super veel zin in.

ik ga stoppen met dit onderwerp, ik heb nu besloten alleen te gaan lessen, wie weet komt dat examen er nog weleens.

groetjes

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:27

Het blijft een persoonlijke keuze. Zelf doe ik aanstaande zaterdag 2 span examen en heb al enige jaren mijn enkelspan koetsiersbewijs. Wat ik hier allemaal lees aan reacties vind ik soms wat simpel beschreven. De cursus die ervoor ingericht is en op vele plaatsen wordt gegeven is niet even iets. Je leert het Achenbach systeem wat een belangrijke factor is als het gaat om veiligheid tijdens het mennen. De theorie van het enkelspan is basis maar je moet er toch echt even voor gaan zitten. Het wordt in 2007 overigens allemaal veel strenger en ook verkeerssituaties en oefenen op mentoestellen komen veel aan bod. Naar mijn idee geen verspilling van geld, maar een must als verkeersdeelnemer met zoiets onvoorspelbaars als een paard.

De mensen die met leidsels als spagetti lijnen achterover leunend op de bok Nederland doorrijden met paard en wagen, die weten echt niet waarover ze het hebben. Ga kijken bij professionele menners en je zult zien dat het echt niet voor niets in cursusvorm wordt aangeboden! Ook aanleuning, in ontspanning gaande paarden die zichzelf dragen en aktief zijn is iets wat je kunt bereiken als menner. Het is meer dan alleen een kar voortslepen, althans voor de serieuze liefhebbers onder ons.

Het blijft persoonlijk en ieder zijn keuze, maar laat beide in tact en breek de cursus niet zo af als je hem niet gevolgd hebt....of de keuze maakt om dat geld in je zak te houden.

Eens wordt het verplicht gesteld. De aanzet wordt volgend jaar gedaan met een verscherpt aantal regels.

MelinaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:03

toch nog even een reactie op een zin van Tinkerlady.

Citaat:
breek de cursus niet zo af als je hem niet gevolgd hebt....of de keuze maakt om dat geld in je zak te houden.

euh, door wie wordt de cursus afgekraakt????? volgens mij gaat het hier alleen om het koetsiers bewijs op zich, er is alleen gepraat over dat er mensen rond lopen waarvan je je afvraagd hoe zij ooit geslaagd zijn, maar dat heb je ook met andere op alle gebieden examens.

En trouwens wie zegt dat men het geld in de zak houdt, er bestaan ook altijd nog zoiets van privelessen en dan zoals ik het geld voor het bewijs op zich liever uitgeef aan extra lessen dan aan het examen.

Groetjes

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:23

MelinaS schreef:
Ik zou het heel "stoer" vinden om te kunnen zeggen dat ik me koetsiersbewijs heb, dus ik gevoelsmatig wil ik ervoor gaan,maar mijn verstand zegt dat het geld klopperij is en daar wil ik niet aan mee doen.

Maar nu bedenk ik me ineens, wat nu als ik hem haal, de eerste 2 jaar betaal en daarna niet meer, even denken, dan kan ik wel laten zien dat ik het examen hebt gehaald maar dat ik het verdom om dubbel te betalen!!!!!!!! zoiets??????????

nou snap ik dat er gereageerd kan worden met ja maar dan is je koetsiersbewijs niet meer geldig, en dan reageer ik met ja wat van mijn koetsiers bewijs is dan niet meer geldig, alleen de verzekering???????????? die heb ik toch al!!!!!!!!!!!

Deze hierboven bijvoorbeeld.......en verder heb ik er geen kwade bedoelingen mee, hoor. Ook merk ik dat mensen hier soms het ruiterbewijs bedoelen terwijl het topic over het koetsiersbewijs gaat Schijnheilig en privelessen dat is alleen maar goed. Maar ik ben voorstander van eerst de cursus dan zelf aan de slag en ervaring opdoen en dan bijspijkeren met privelessen....just an opinion.....

MelinaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:43

nou dan heb je het verhaal niet helemaal gesnapt of gevolgd (positief bedoeld) wat dat stukje gaat over mijn situatie tenopzichte van het koetsiersbewijs op zich (dus niet de cursus) dat daar een WA verzekering aan vast zit (terwijl IK persoonlijk een prima WA en rechtsbijstand verzekering heb) een blad wat je 4x per jaar krijgt (waar ik niet om vraag) lid ben van de ruitersportvereniging (heb ik ook niet om gevraagd) en bijdraag aan het onderhoud van de ruiter en menpaden (doe ik wel als ik dat zelf WIL).

ik wil dat koetsiersbewijs dus graag alleen heb ik het gevoel dat het KOETSIERSBEWIJS dus nogmaals niet de cursus geld klopperij is.

Snap je hoe ik het bedoel??????? niks tennadele van de cursus, wat op het examen na ga ik die dus doen, alleen in privelessen.

Groetjes

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 02:40

Zo, en dan vind ik het nu tijd voor een stelling;

Koetsiersbewijs (en ook ruiter-) moet landelijk verplicht worden met veel strengere exameneisen.

Het is toch belachelijk dat je kent slagen voor een koetsiersbewijs door domweg de regeltjes te leren en met een superbrave knol die te lui is om een stap te veel te zetten je papiertje kunt halen. Dat is geen enkele garantie dat je goed met een paard overweg kunt, dat je gevoel hebt met een dier, dat je kunt anticiperen op reacties wat het geeft. Een paard als boven beschreven zal weinig prikkels geven waarop je in moet grijpen. Een verkeersexamen wordt ook in het dagelijks verkeer afgenomen. Wanneer je dit met een dergelijk paard doet is het alsof je je rijexamen aflegt met een auto op een afgesloten terrein waar geen andere auto's rijden en geen onvoorziene situaties voorkomen. Op een dergelijke manier wordt vaak bij het koetsiersbewijs de omstandigheden gecreëerd waardoor meer mensen kunnen slagen De goede natuurlijk nagelaten.
Een paard is net als een auto iets wat een gevaar voor jezelf en anderen kan zijn. Daar mag dus eisen aan gesteld worden.
De mensport is in de breedte toch een sterk groeiende tak. Vroeger was het een klein clubje fanatici en mensen die beroepsmatig met een paard werkten. Kennis en kunde lagen in de meeste gevallen hoger dan nu het geval is en risico's waren kleiner.

Tegenwoordig zijn er steeds minder paardenmensen en meer mensen met paarden.
Niet dat ik mensen verbied m met een paard te mennen maar denk dat voor zowel het imago alsook dierwelzijn en niveau van onze hobby het goed is om de normen te handhaven. Het koetsiersbewijs is m.i. hiervoor het aangewezen middel.

Er komt steeds meer betutteling binnen de paardenhouderij, mensen die hun paard behandelen als een schoothondje, een snoepje hier een knuffel daar. Maar de zelfde mensen weten vaak nog niet eens wat ze een paard moeten voeren. Paardenbladen moeten ons nog leren dat voldoende goed ruwvoer de basis is voor het rantsoen voor het paard. Blijkbaar iets wat veel mensen nog moeten leren maar als ik eerlijk ben ik vind dat iedereen dat gewoon zou moeten weten die een paard heeft. Met paarden fluisteren is niet iets wat Hempfling, Monty Roberts of Emiel Voest ons zou moeten leren. Het is iets wat in de basis van onze omgang met paarden zou moeten zitten. Daar werk je aan vanaf het eerste moment dat je een paard tegen komt. Natuurlijk kunnen zij daar nog iets verdieping in aanbrengen maar de basis zou je zelf al zou moeten hebben.

Het zou niet de bedoeling zijn om een schifting aan te brengen maar om de basiskennis te garanderen. Net als eigenlijk iedereen de basisschool moet hebben en ook een aantal jaren minimaal vmbo doormiddel van de leerplicht.

Door de eisen die nu gesteld worden heeft het huidige koetsiersbewijs weinig waarde. Het verplicht stellen volgend jaar van Achenbach heeft daarop relatief nog weinig invloed. Zaken als omgang, voeding, anatomie, gezondheid en huisvesting zou veel meer uitgelicht kunnen worden.
Het is toch belachelijk dat je kunt zakken doordat je het verschil niet weet tussen een victoria en een Landouwer en een Barouche maar slagen kunt als je niet eens weet hoe je met een ongehoorzaam paard om moet gaan.

Wanneer je aan kunt tonen dat je deze kennis bezit, dan is er toch geen vuiltje aan de lucht?
Een streng examen maakt dat we mensen met kennis en kunde zijn. Mensen die deze nog niet volledig bezitten en toch eigen willen maken is lovenswaardig en brengt ons nieuwe gemotiveerde menners.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:05

BlackDevils schreef:
Door de eisen die nu gesteld worden heeft het huidige koetsiersbewijs weinig waarde. Het verplicht stellen volgend jaar van Achenbach heeft daarop relatief nog weinig invloed. Zaken als omgang, voeding, anatomie, gezondheid en huisvesting zou veel meer uitgelicht kunnen worden.
Het is toch belachelijk dat je kunt zakken doordat je het verschil niet weet tussen een victoria en een Landouwer en een Barouche maar slagen kunt als je niet eens weet hoe je met een ongehoorzaam paard om moet gaan.

Deel grotendeels je mening als het over paarden en mensen en paardenmensen gaat, maar doe nou niet alsof je bovenstaande slechts leert in de cursus voor het koetsiersbewijs (ook zeer zeker voor verbetering in aanmerking komend) en je de belangrijkste toevoegingen juist vooral zou leren in privelessen.....dat is echt niet zo.

En een Victoria of Landouwer uit elkaar houden is peanuts, maar wat dacht je van aandoeningen, ziekten, tuigonderdelen, onderhoud, verkeersregels, achenbach toepassing etcetera. Je krijgt toch aardig wat informatie voor je kiezen. En inderdaad de cursus zou uitgebreid moeten worden met: wat jij noemt en zaken als: wat te doen bij pech onderweg (hoefijzer los, geblesseerd paard (ehbo), lekke band, defect aan koets en tuig).

Maar het is een droom te verwachten dat dat wel in een aantal privelessen zit......dat is dan vaak nog minder. En over de makke paarden gesproken, als je met een gevaarlijk, onrustig of nog niet voor mennen geschikt paard op span op komt dagen bij een cursus dan wordt dat paard of span afgewezen.

In de vorm van privelessen denkt men vaak dat het met alle paarden kan, hup karretje erachter en gaan met die banaan. Dan komt het nog al eens voor dat er wel gemend wordt met een (nog) niet geschikt (of veel te jong) paard.....en daar gaat men dan gewoon mee op pad, het verkeer in, met alle gevolgen van dien. En niet voor niets wordt gezegd dat een ongeluk met paard en wagen, meestal meteen omvangrijk is! Over betrokkenheid van mede weggebruikers nog maar niet te spreken.

Dus verplicht stellen en de cursus verbeteren! Priveles als aanvulling en veel ervaring opdoen! Dan zijn we op de goede weg.....
Een streng examen is goed, maar momenteel slechts een moment opname, duur: 15 tot 20 minuten per menner! Tijdens de praktijk cursusdagen/avonden kom je veel meer tegen en leer je meer.

Bovendien, aanvullende informatie over omgang met paarden ontbreekt op veel meer plaatsen waar activiteiten met paarden zijn. Op de gemiddelde manege komt ook maar weinig aan bod....uitzonderingen daar gelaten.

Dus dan kunnen we nog wel even doorgaan.....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:47

Ik heb ook geen koetsiersbewijs, ik vind het goed dat de cursus er is blijkbaar is er toch veel behoefte aan. Maar om mee te gaan doen zie ik persoonlijk neit zo zitten. Ik ben goed verzekerd men bewust ken de verkeersregels dus denk dat ik redelijk verantwoord bezig ben. Dat is ook het belangrijkste naar mijn mening dat je bewust bezig bent of je nou wel of niet je papiertje hebt.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:35

Ik heb ook geen men bewijs. Heb geode begeleiding gehad van iemand met veel men ervaring. Hij heeft mij geholpen met beleren en mij gelijk leren mennen en alles wat er bij komt kijken.
Ik vind een men bewijs ook niet echt nodig. Ik heb er overgedacht om het te gaan halen, alleen ik vond dat het behoorlijk veel geld koste. En dat heb ik dus niet.
Ik heb goede begeleiding gehad, en we gaan nog heel vaak samen op pad zodat hij mij eenbeetje kan begeleiden en dingen uitleggen.