[AR] Lopen jullie ook wel eens tegen vooroordelen aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Lopen jullie ook wel eens tegen vooroordelen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 18:58

viewtopic.php?f=1&t=674483&hilit=

Ik ben er maar een topic over gestart. Het valt mij op dat er toch behoorlijk wat ruiters zijn die nog altijd denken dat een menpaard een 'harde bek' heeft en niet mooi genoeg is voor de dressuur. Daarom ben ik eens een topic begonnen om te vragen of het bereden en betuigd zijn voor een rijpaard gunstig is of juist niet. De 1 vindt van wel, de ander vindt van niet.

Bij mij werd direct gezegd: een LennardX Zeoliet voor de wagen? Dat gaat je niet lukken, die zijn al lastig genoeg te rijden. Maar ondertussen loopt mijn paard er wel voor.
Of een springpaard voor de wagen? Dat is toch geen gezicht.

Lopen jullie ook wel eens tegen vooroordelen aan? Zo ja, welke?

laura2span

Re: Lopen jullie ook wel eens tegen vooroordelen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 19:22

Tuurlijk hoor je die vooroordelen wel eens.
Of oh wat zonde, dat is zo'n mooi paard, zonde dat ze die voor de kar zetten. Paard liep inmiddels klasse 3/4 voor de wagen Verward

Hier zijn trouwens al een hoop topics over geweest.

Ik denk dat het alleen maar een voordeel is als ze allebei kunnen. OHZ kan je problemen oplossen wat voor de wagen vrij lastig zou zijn.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 19:44

ik vind ook dat je er voordeel mee heb als je paard beide kan mijn pony (een arabier) heeft l2 dressuur gelopen en we hebbem hem vorig beleerd voor de kar ik vind dat ik daar voordeel aan heb dat ie allebei kan

maar mensen zeggen ook tegen mij een arabier moet je niet voor de kar zetten daar krijg je problemen mee
ik heb nog nergens last van inmiddels heb ik 5 winstpunten in de dressuur en 4 in de vaardigheid en ga volgend jaar marathons starten ik doe het lekker op me eigen manier en daar heeft de rest niks mee te maken

dus ik zou zeggen ga lekker je eigen gang zo als jij denkt dat het goed is en laat de mensen maar zeggen wat ze willen jij weet wat je doet

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:19

Ik vind het juist heel fijn als ze beide kunnen. Je kan ohz dingen op lossen die voor de wagen niet lukken, maar ook anders om.
Bij mij zijn ze iig (bijna) allemaal betuigd en ingereden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:14

Ik heb even gereageerd in je topic... Knipoog

Volgens mij is hier een tijdje terug ook al eens een topic over geweest, ik kan me tenminste herinneren dat ik al eens eerder hier zoiets heb zitten typen... Haha!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:32

Nou, als ik vertel dat ik wil gaan mennen denken ze altijd dat ik lichamelijk iets mankeer waardoor ik niet kan rijden Scheve mond
Maar verder valt het mee, denk dat je minder snel tegen vooroordelen aanloop als je met een shetlander men, omdat het dan wel duidelijk is dat je er niet op kan rijden, dan een 'groot paard'.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:36

Als je met een shetlander ment wordt je meteen in het hokje 'penny die zijn shet voor de kar knoopt' geplaatst.
Dan moet je je eerst bewijzen. Met een shet wordt je juist niet serieus genomen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:52

Vooroordelen heb je altijd. Hoeveel topics zijn er niet: Ik heb een dressuurgefokt paard, kan die wel springen? Of andersom. Gezeik allemaal.

Het grootste punt is dat niemand eigenlijk weet wat mennen is. Mennen? Dat is toch met een kar erachter en dan keihard door het bos galoperen???
Dat is de gemiddelde gedachte over mennen. Dat je ook kan dressuren met je paard voor de wagen heeft nog nooit iemand bij stil gestaan. Dat kan toch niet???

Over voordelen mennen versus rijdne is pas nog een groot topic geweest.

Maar vooroordelen heb je altijd, let er niet op. Als jouw paard straks ohz en aangespannen heerlijk loopt, komen ze wel terug op hun antwoorden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 12:57

laura2span schreef:
Als je met een shetlander ment wordt je meteen in het hokje 'penny die zijn shet voor de kar knoopt' geplaatst.
Dan moet je je eerst bewijzen. Met een shet wordt je juist niet serieus genomen.

Of van kun je geen duurder paard betalen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:05

germie schreef:
laura2span schreef:

Idd, ik krijg vaak de vraag waneer ik een 'echt paard' koop. Ik ben heerlijk en serieus bezig met mijn shetlanders, zowel onder het zadel als voor de wagen en wat dacht je van de keuringen en fokkerij? Dus waarom heb ik een 'echt paard' nodig?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 13:11

Dennis, maar shetlanders blijven toch altijd van die stijve beesten? Haha! (ook al zo'n vooroordeel) Tong uitsteken
Mennen doe je met een echt paard, desnoods met een haflinger of fjord, maar niet met zo'n bolletje wol. (en mijn springpaard kan al helemaal niet voor de wagen)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:20

germie schreef:
laura2span schreef:

Toch is dit vaak wel de reden dat mensen met shetlanders rijden hoor, verkijk je daar niet op.

Persoonlijk ben ik ook niet zo weg van shetlanders voor de wagen. Met een dressuurproef kan je gewoon simpelweg weinig laten zien, waardoor je sneller punten krijgt. Maar ieder zijn hobby Lachen Ik wil zeker niet iedereen verplichten om met een rijpaard te gaan mennen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:22

Iemand hier in de buurt ment op Z niveau met haar shetten...

enkelspan, dubbelspan, tandem...

ik vind het knap!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:32

germie schreef:
Dennis, maar shetlanders blijven toch altijd van die stijve beesten? Haha! (ook al zo'n vooroordeel) Tong uitsteken

Ja, daarom kan je mijn pony's zowel ohz als voor de wagen zowat dubbelvouwen Knipoog. Zelfs mijn erg groene 3 jarige Knipoog. Ze zijn soepeler dan menig 'echt' paard wat ik gereden heb.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 01:00

laura2span schreef:

Dat is juist mijn motivatie en uitdaging om met shetten te rijden en menig maal krijg ik dan te horen dat men het knap vind dat shetten dat allemaal kunnen

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 08:00

laura2span schreef:

Ja idd, dat merk ik ook!
Maar dan is het wel 3dubbel leuk om klassekampioen te worden Ja Haha!

Verder vind ik het juist een uitdaging een shet dressuurmatig goed voor elkaar te krijgen. Is gaaf hoor, als dan iets lukt.
Helpt wel mee als je dan ook een enthousiaste instructeur hebt.

Mijn vriendin mag met haar shet nu ZZ starten. Dat beestje kan ook echt goed bewegen. Dus ze kunnen het best.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 09:17

Ik ben nog benieuwd hoe ver ik met Roosje kom. Helaas heb ik hier in de buurt weinig wedstrijden, dus echt opschieten doet het niet, maar B+2 in 1 wedstrijd is volgens mij toch ook al wel netjes. Volgende week IBOPen, volgende maand weer een keer starten en hopen dat ze voordat ze te dik word L+1 kan zijn (zeker als de IBOP goed gaat) want dan kan ze prestatie worden!

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:45

Ik krijg 2 soorten reacties met m'n shet;

De een zegt "Nu heb je eindelijk iets aan je pony" (ja hoor, de eerste 3 jaar heb ik geen plezier gehad van m'n mormeltje Clown )
De ander roept heel luid "Wat erg voor die pony, ocharme, kijk hoe klein hij is!!! En hij moet haar helemaal trekken!" (Tja, ik kan hem moeilijk de helft laten trekken en met het andere been meelopen he Haha! )

Als we er maar alletwee plezier aan hebben trek ik me het niet aan hoor (Heb mensen met hun opmerkingen al snel genoeg moeten leren negeren)

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:49

Haha, mijn pony werd soms al voor karrepaard aangezien, voordat we uberhaupt begonnen met mennen...ben ze maar een beetje tegemoet gekomen dus Haha!
Ach, op andere dagen wordt mijn felletje "uitgescholden" voor appaloosa of (vorige week!) voor arabier, dus dat maakt het weer goed Clown
Verder valt het bij ons gelukkig wel mee, heb ook al ruimschoots bewezen dat ze andere dingen ook prima kan, en de mensen bij ons op stal denken niet zo bekrompen.