[AR] Pony nog voor de kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woplala

Pony nog voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 20:23

Hoi,
Ik ben al een paar jaar te groot voor mijn shetlander en nu fiets of wandel ik met haar of er rijdt iemand anders op, dat is niet erg natuurlijk, maar het lijkt me leuk om haar voor een karretje(sulky) te zetten.
Ze is 21 jaar, nooit ziek geweest, heeft een redelijke conditie maar er gaat meer met haar gereden worden dus dat zal hopelijk nog verbeteren. Ze is echt super verkeersmak en schrikt eigenlijk nooit ofzo. Af en toe struikelt ze wel eens, gewoon een mis stapje, maar verder is ze gewoon super gezond al mag ze wel ietsje afvallen Lachen
Dus; zou ze nog een sulky kunnen trekken? Volgens mij wel, maar ik wil toch even de meningen van anderen horen en waarom dan wel of niet Lachen
Dan nog iets: ben je verplicht om een koetsiersbewijs te hebben? En zou mijn stalbaas die al jaren aangespannen rijdt en veel ervaring heeft mijn pony kunnen beleren?
En hoe zit dat ook alweer met het gewicht trekken? Lachen

ZEJA

Re: Pony nog voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:30

Kijk eens in de FAQ staat alles in wat je wil weten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:36

Eerlijk gezegd vind ik dat je een pony van 21 niet meer voor de wagen moet gaan zetten.
Hij heeft zijn levenlang zijn spiergroepen, en pezen op een andere manier gebruikt.
Om nu andere speiren enz te gaan belasten is voor een oudje niet verstandit,,

Zie het als je 65 jarige opa die opeens een andere sport intensief gaat beoefenen dan dat hij altijd heeft gedaan

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:20

In theorie is het in de FAQ te lezen, maar omdat 21 niet écht de minste leeftijd meer is laat ik dit topic open. Wellicht een interessante discussie waarom wel/niet.

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 22:23

Pink_Horizon schreef:
In theorie is het in de FAQ te lezen, maar omdat 21 niet écht de minste leeftijd meer is laat ik dit topic open. Wellicht een interessante discussie waarom wel/niet.

Oke Lachen
Ik had er al een keer een topic over geopend maar dat liep een beetje vast..De mensen daar zeiden dat het nog wel kon omdat ze dan toch in beweging blijft Lachen En het is puur voor de lol en af en toe Lachen In het weekend zodat je er wat langer de tijd hebt en wat makkelijker rustig aan kan doen Lachen

Riwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:38

Hoi Ik zou als ik jouw was jouw pony gewoon voor de kar of sulky doen. En als jouw stal baas veel ervaring heeft met aanspaningen zou ik hem vragen of hij tijd en zin heeft om jouw pony te beleren voor de kar. Het koetsiersbewijs is nog niet verplicht je hoeft het niet te hebben om met je pony voor de kar te rijden. Ik heb het wel. Je leert er wel veel van. Als je zo n cursus volgt heb je theorie en praktijk en ga je echt met een aanspanning de weg op en leer je hoe het officiel moet. doei doei

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:54

Echwel schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dat je een pony van 21 niet meer voor de wagen moet gaan zetten.
Hij heeft zijn levenlang zijn spiergroepen, en pezen op een andere manier gebruikt.
Om nu andere speiren enz te gaan belasten is voor een oudje niet verstandit,,

Zie het als je 65 jarige opa die opeens een andere sport intensief gaat beoefenen dan dat hij altijd heeft gedaan

Een licht lopende, goed gebalanceerde sulky is niet veel zwaarder dan wandelen of naast de fiets lopen. Als je het rustig aan doet en rekening blijft houden met de leeftijd van de pony kan het best. Je moet alleen inderdaad geen wedstrijd niveau of lange ritten met meerdere personen meer verwachten.

Het is eerder alsof je opa gaat fietsen ipv bv tennissen. Ja je gebruikt je lichaam anders, maar dat wil nog niet zeggen zwaarder, of dat de belasting van de pony tot nu toe dit zal tegenwerken. Zowieso is gewicht trekken makkelijker voor een paard dan dragen. Je mag ervanuit gaan dat een normaal gezonde pony minimaal 100% van zijn lichaamsgewicht kan trekken zonder problemen te krijgen. Gezien de leeftijd kan je dat halveren voor de zekerheid = ong. 100kg wat je zat speling geeft voor een sulky (=ong. 25kg) met 1 persoon erop.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:26

Een shetlander is met 21 ook nog niet echt oud. Zeker niet als deze ook nog goed gezond is en zo.
Dus ja, proberen zou ik zeggen. Als je maar niet overbelast, maar een plezier ritje kan volgens mij geen kwaad.
Pony's (welsh/hackney) bij ons huifbed zijn ook al behoorlijk op leeftijd. Eentje van 30 loopt ook nog wel eens mee onder het bed. Eentje van 21 loopt zelfs nog wel eens een wedstrijdje. Echter deze pony's zijn van "kinds" af aan gewend om voor de kar te lopen, maar lopen ook nog altijd meerdere uren per week. Zolang ze er zin in hebben en goed gezond zijn, is het beter dan oudere pony's stilzetten lijkt mij zo.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 08:37

Zolang jij niet langere, intensiever gaat rijden met de sulky dan aan de hand of onder het zadel, denk ik niet dat het veel kwaad kan. Een lichte sulky, 1 persoon mee. Belangrijk is wel dat je je pony heel goed in de gaten houdt of het hem goed af gaat.

Koetsiersbewijs is niet verplicht, maar wel een aanrader.

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 14:45

Bedankt voor de reacties Lachen Ik ga het deze week even bij m'n opa en stalbaas voor leggen Lachen Die willen dan vast wel helpen en dan kunnen we kijken of Polly het een beetje leuk vind Lachen

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:50

wij hebben onze shetlander indertijd ook verkocht (was een jaar of12 en die mensen hebben hem ook voor de kar gezet, terwijl ze dat nog nooit had gedaan, maar dat was niet helemaal goed gegaan, ze was ook een beetje bang aangelegd, en zo ken ik nog mensen die een tweespan shetjes op iets latere leeftijd wilden inspannen, wat ook niet wou

ik zou het niet afraden, maar wel aanraden om het heeeeel rustig aan te doen, bv eerst met alleen tuig op lopen een tijdje en dan een klein beetje gewicht erachter ofzo en vooral langzaam opbouwen, in ieder geval succes ermee

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:17

Ik denk dat het helemaal van jouw pony afhangt. De ene pony van 21 is een oude opa en de andere pony van 21 is nog een driftkop.
Je kent je pony zelf het beste. Als je denkt dat zij het aan kan, begin je gewoon rustig met opbouwen en neem jezelf voor eerlijk naar haar te blijven kijken. En als het te zwaar is, dan stoppen.

Succes

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 14:14

Oke Lachen Ik wil het gewoon voorzichtig gaan proberen en kijken of ze het leuk vind inderdaad. De pony is van mij en mijn opa dus ik moet hem ook nog even lief kijken, maar misschien vind ie t ook wel leuk en wil hij ons misschien wel sponsoren met tuig en een sulky Bloos (niet dat ik het erg vind om het zelf te kopen hoor Lachen )