[AR] Jeetje ... die menzweep

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Jeetje ... die menzweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 22:16

Hoi,
Ik heb best wel problemen met mijn menzweep in meerdere opzichten. Vraag me af of iemand iets van onderstaand verhaal herkend en me tips kan geven.

Ten eerste de lengte.
Ik heb een zweep van 1.20 die perfect was voor de kleine 2 wieler (shetlandwagen).
Voor de vierwieler was de zweep te kort. Echter 1.40 kon ik niet aankomen en kwam op 1.60 uit. Kan wel, maar ik vind hem erg zwaar in de hand liggen (ik men niet achenbach, maar dus met twee handen).

Ik gebruik dus eigenlijk altijd de kortere en dus wat lichtere. Probleem is alleen dat ik dan alleen op de bil kan aansporen en dan komt het tweede probleem ... pony reageert helemaal niet op zweepaansporing.
soms een beetje, maar vandaag dus totaal niet.

En ik kan niet hard "slaan" met de zweep zonder naar voren te gaan hangen. Nu is het ook niet de bedoeling hard te slaan uiteraard, maar de hulpen van de zweep komen gewoonweg niet aan.

Nu wilde ik graag een lichtgewicht zweep, maar die zijn alleen in lange lengten te koop. Ik heb inmiddels al 4 zwepen thuis en ben over geen van allen tevreden. En door het vele uitproberen heeft pony zoiets van ... och het zal wel.

Vandaag ging ze gewoonweg eikels staan vreten in het bos toen ze er zin in had. Ik had haar een paar tikken verkocht, maar kreeg al snel commentaar van een voorbijganger dat ik de pony aftuigde. Nou niet dus. De tikken kwamen echt niet aan bij haar, omdat of de zweep de lamoen raakte, of vast zat in de struiken, of op haar billen kwam.

Ik word er soms zo moedeloos van ...

Als ik met de pony's van mijn kennis rijdt, dan is het zalig eigenlijk dat die dieren bij de minste aanraking van de menzweep al reageren.

Grrrr ik word er echt soms een beetje moedeloos van. Hoop nog altijd een goede menzweep te vinden die lekker in de hand ligt, goed van gewicht is en ook een hardere "slag" heeft waardoor de pony wat beter op de zweephulp reageert.

Kent iemand iets van deze "problemen"?

Vickelientje

Re: Jeetje ... die menzweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:42

Je zou eens bij Letty in Veenendaal kunnen kijken ( www.lettysdesign.nl ). Die heeft heel veel keus, kan goed advies geven en heeft ook echt goeie lichtgewicht menzwepen.
Het feit dat je overal tegen aan slaat, behalve tegen je pony Knipoog dat heeft er meer mee te maken, denk ik, dat je niet goed kunt mikken. Dus ga dat eerst eens 'droog' oefenen op bv een blikje op een paal. Dan maakt het niet uit of je mist en je leert er zeker van om gerichter en gedoseerd aan te tikken.
Je zweep moet zo lang zijn, dat je de schouder aan kunt tikken, zonder te rekken en te strekken.

Het niet reageren op de zweep heeft er wrs mee te maken dat je er onduidelijk mee bent (de ene keer teveel en andere keer te weinig en verkeerd gedoseerd). Wat dat betreft zou les/ hulp in de praktijk niet verkeerd zijn. Anders heb je grote kans dat je pony nog meer afstompt en je het gevoel krijgt dat je steeds harder moet slaan. En dat is niet de bedoeling natuurlijk.
Bij mij is geen reactie op de stemhulp > een zacht tikje met diezelfde stemhulp > en zou ze daar niet op reageren volgt er een flinke tik. Alleen dat laatste heb ik nooit nodig gelukkig.
Ik denk ook wel dat het meespeelt hoe graag je pony werkt. Ik klik bv niet met pony's die niet willen lopen. Het knopje 'vooruit' moet er bij mij opzitten... Bij pony's die dat niet of minder hebben, moet je er gewoon meer energie in steken denk ik... vooral duidelijk en consequent zijn.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:48

wat je ook kunt doen, het is natuurlijk zonde om weeeer een nieuwe zweep te kopen, het handvat onder aan de zweep even er af halen ( over het algemeen kun je die er gewoon zo afhalen, als je zo'n los handvat hebt) een stukje van je zweep afzagen (niet te veel natuurlijk) en de dop dr weer op.. zo kun je hem dus zo op maat zagen.. Knipoog

en inderdaad duidelijk en consecuent zijn!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:17

Fleck heeft goede superlichte menzwepen in alle mogelijke lengtes.
Ze kosten een paar euri, maar dan heb je ook wat, ik wil geen andere meer.
Letty heeft ze idd Ja

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:39

Met paard en koets komen een paar hongaren.
Die verkopen een goede zwepen.
We hebben er hier een stuk of 15 van hun liggen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:32

ardo_iggy schreef:

Misschien een beetje haver voeren??

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:18

je pony moet weten dat je zweep geen vliegje is maar een drijvende hulp.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:23

BlackDevils schreef:
ardo_iggy schreef:

Misschien een beetje haver voeren??

Denk dat je dat verkeerd ziet.
Ze heeft ze liggen, waarschijnlijk gewoon thuis erg kinky hoor Haha! Haha!

Maar idd die fiberglaszwepen, zijn erg fijn, en licht.
Ik koop ze ook ieder jaar op paard en koets.(mep er nog wel eens een stuk)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:22

Echwel schreef:

Denk dat je dat verkeerd ziet.
Ze heeft ze liggen, waarschijnlijk gewoon thuis erg kinky hoor Haha! Haha!

Maar idd die fiberglaszwepen, zijn erg fijn, en licht.
Ik koop ze ook ieder jaar op paard en koets.(mep er nog wel eens een stuk)

Zie t al helemaal voor me; zwartleren pakje aan, masker voor, zwartlederen laarzen met naaldhakken Knipoog Vork

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:23

Waar de mensport niet goed voor is Knipoog Tong uitsteken

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:15

ieiehaaa
Stal Echwel in de bocht....

Ik heb zelf ook een fleckzweep en dat bevalt me goed.
Ik heb hem ook iets te lang dus die tip van Buxy ga ik ook proberen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:29

Een andere tip, wat je nu dus niet kunt doen omdat je zweep veel te kort is. Je moet je paard aandrijven op de plaats waar het ruiterbeen ligt. Dus niet een tik op zijn kont (ook levensgevaarlijk als hij hem wel een keer voelt en dus terugmept) maar een tik net achter de singel.

Zweep te zwaar is een moeilijk punt. Je hoeft hem ook niet de hele tijd aan het uiteinde vast te houden, als je hem iets meer naar het midden vastpakt is hij wat meer in balans en dus minder zwaar.

Je moet ook een handigheid gaan krijgen in het raken met de zweep. Maak ook dankbaar gebruik van de zwaai van je slag.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:47

Eerder zat ik ook altijd te "klooien" met het zweepgebruik, dus ik voel met je mee. Zweep die in de bomen blijft hangen Bloos , paard wat niet reageert en idd reacties van wandelaars als je een tik geeft.
Het is heel belangrijk dat je een goede zweep hebt met een goede slag aan het eind. Van Ad Aarts kreeg ik tijdens een menclinic het advies om de leidsels in één hand te nemen en één harde tik te geven dat werkt beter dan bv. 5 zachte tikjes waar ze toch niet op reageren. En natuurlijk heeeel consequent zijn.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:04

Nog even een tip van mijn kant.
Ik heb het uiteinde van de zweep tegen mijn pols aan liggen. Mijn hand zit bijan aan het eind van het handvat.
Zo heb je wat meer houvast en kun je de lengte van de zweep toch gebruiken als het nodig is.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 19:19

Merk dobbert (met puntjes op O) zijn ook fijne lichte zwepen

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:22

Ik heb mijn menzweep bij Divoza gekocht. Daar hebben ze wel zwepen van 140 en niet te zwaar.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:30

Roxatte schreef:
Eerder zat ik ook altijd te "klooien" met het zweepgebruik, dus ik voel met je mee. Zweep die in de bomen blijft hangen Bloos , paard wat niet reageert en idd reacties van wandelaars als je een tik geeft.
Het is heel belangrijk dat je een goede zweep hebt met een goede slag aan het eind. Van Ad Aarts kreeg ik tijdens een menclinic het advies om de leidsels in één hand te nemen en één harde tik te geven dat werkt beter dan bv. 5 zachte tikjes waar ze toch niet op reageren. En natuurlijk heeeel consequent zijn.

hier zijn de meninen ook nog weleens over verdeeld..

ikzelf heb ook les gehad van ad, waar je opzich heel veel van kan leren, vind hem alleen af en toe wat grof (maar moet toegeven dat ik dat soms ook wel ben..)
andere mensen waar ik les van heb gehad, hebben het dan over liever 10 keer een zacht tikje dan een keer de kracht van die 10 tikjes bij elkaar.. (liever 10 keer 1 dan 1 keer 10)

ik kan in allebij wel wat vinden, een paard moet gewoon doen wat jij van hem wil dat hij doet, maar hij moet ook de kans krijgen om het te begrijpen..

zo komen we dus weer uit op het feit dat elk paard verschillend is en anders reageerd op situaties en hulpen.

nog even over mijn zwepen..

ik heb er nu 5 liggen, 1 hele korte van ik schat zo 1.20, 1 van 1.50, 1 van 1.80 en 2 van 2 meter.
die 3 korste zijn gewoon van harry's horse, goedkoop en toch redelijk van kwaliteit en niet zo erg als ze stuk gaan door iets harder gebruik of als ze blijven hangen in een hindernis of boom.
die van 2 meter gebruik ik om dressuur mee te rijden, zijn stuk duurder en rijd ik dus nier mee in het bos. ik neem wel altijd zo'n andere zweep mee voor als het wat minder loopt.

verder ligt er op de wagens die ik momenteel gebruik nog weleens een zweep of 3, maar daar zal de baas niet zo blij mee zijn als ik zijn zwepen sloop Tong uitsteken

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 13:21

Dank voor de tips.
De langste zweep die ik had heb ik eens van iemand gekregen en is een lichtgewicht zweep van Dobe ... maar veel te lang voor mijn shetje. Omdat ze zo duur zijn, wilde ik hem ook niet weg doen, maar ik had er ook niets aan. Dus heb ik vanochtend het handvat eraf gehaald, zaag erop en handvat met wat tape weer terug gedaan. Hij is nu 1.45 (zonder boog/slag) en is daarmee eigenlijk ideaal op maat Knipoog
Ben hier dus al blij mee.

Volgende tip die ik ga uitproberen, maar dan met de zwaardere zweep van harry's horse die ik heb, is die tip van de blikje. Ik mag wel wat "miktraining" hebben denk ik zo ... Clown

Ben al ooit de zweep kwijt geweest omdat de pony niet wilde aandraven ... ik wilde haar aansporen, maar op dat moment ging ze toch en bleef mijn zweep in een tak hangen. Daaggg zweep ... Tong uitsteken
Mijn bijrijder lag dubbel, maar al snel niet meer omdat hij van mij terug moest om die zweep op te gaan halen hahaha.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 13:22

Nog een aanvulling.
Kan ook zijn dat ik misschien inderdaad wat meer "haver" moet voeren wil ik haar echt aan het werk krijgen. Naast hooi en een zeer schrale wei, krijgt ze op dit moment moment geen krachtvoer.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:50

Dat ze niet wil aandraven heeft niets met het feit te maken dat ze geen krachtvoer krijgt.

De shetlanders van Laura2span kregen ook nooit meer dan een handje brokken en gras. En die liepen marathons. Dus dat is voorlopig je probleem nog niet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 15:44

Sjonniej schreef:
Dat ze niet wil aandraven heeft niets met het feit te maken dat ze geen krachtvoer krijgt.

Haha! Nee dat snap ik.
Was ook meer als grap bedoeld. En met meer werk, bedoel ik ook meer werk. Maar dan nog zou ze niet meer dan een handje voor het extra krijgen en geen kilo's tegelijk.

Ik heb in het verleden, onbewust, gewoon wat dingen verkeerd gedaan en kamp nu met de gevolgen ervan. Eigen schuld verhaal dus een beetje en besef ook dat ik daarom wat meer geduld en vooral consequent moet zijn.

Maar je moet ergens beginnen en ik wil beginnen met goede zweephulpen. Niet 10x een zachte en niet goed raakzijnde tik op de billen ... want die werkt niet is gebleken. Voor stem is ze gevoeliger dan voor de zweep Clown

Daarbij kan ik nog overwegen om oogkleppen te gaan gebruiken, maar dat ook alleen maar in uiterste geval. Maar nu ziet ze de zweep aankomen en kan eventueel haar billen spannen. Met oogkleppen op is ze sowieso wat alerter, maar ook veel banger. Daarom rij ik zonder.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:18

1x een goede tik ipv. 10x een zachte is inderdaad een betere manier. Zolang je goed consequent blijft en progressief ermee omgaat. Dus op normale toon een draf vragen. Geen reactie je stem verheffen. Geen reactie een goede tik én je stem verheffend houden. Dan heeft het zin dat je hem een mep geeft, zomaar eentje vanuit het niets. Of de ene keer meteen erbij, en de andere keer eerst 5x vragen, heeft geen zin.

Zoals ik al zij moet je haar niet op de billen slaan, maar op de plaats van het ruiterbeen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 19:49

Sjonniej schreef:
Zoals ik al zij moet je haar niet op de billen slaan, maar op de plaats van het ruiterbeen.

En daar ga ik met mijn "nieuwe" zweep dus maar eens even op oefenen ...

Probleem is ook wel een beetje dat je met een shet zoveel tuig en lamoemen om en langs het vrij kleine diertje hebt, dat je niet snel meer op de plek van het "ruiterbeen" komt. Maar zweep is nu lang genoeg dat ik dat in ieder geval wel moet halen
Was vandaag alleen te slecht weer om uit te proberen Clown

Ze is overigens nooit bereden, dus een druk van een been kent ze niet, maar dat moet natuurlijk niet veel uitmaken. Makkelijker is misschien als ze wel naast mennen ook bereden worden.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:59

Een paard hoeft het 'ruiterbeen' ook niet te kennen ze kunnen gewoon leren reageren op de zweep voorwaarts te gaan of te buigen.
Waar het omgaat is dat een paard die een tik op z'n kont ontvangt in een reflex kan reageren en achteruit slaat, en daar zit jij....
Door tegen de 'zijkant' te tikken zal een paard niet naar achteren slaan (eventueel wel met een been naar voren, maar dat is minder gevaarlijk)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:51

De buik van een paard ligt altijd vrij vanaf de singel naar de lies. Daar heb je ook met een shet volgens mij voldoende ruimte om je slag er tegenaan te leggen. Knipoog Het hoeft niet op de cm precies achter de singel.