Ja, gebruiken wij ook altijd voor de meerspannen. Niet bij tweespan, maar wel bij tandem, randem, quadrum, vierspan, zesspan, achtspan...... Hulpmiddeltje om de teugels makkelijk op nominale maat te houden. Wij gebruiken dan nog gewoon Achenbach, alle leidsels worden op maat op elkaar gelegd en met de klem bij elkaar gehouden en zo in de linkerhand gehouden.
De afgebeelde klemmen zijn echt ondingen. Maar ik kan echt niet zonder, anders kom ik de hindernissen niet door. Bij meer dan een randem passen de leidsels niet meer door de klemmen.
Wij gebruiken in de vaardigheid en de marathon een soort losse gespen. Werkt prima en in noodgevallen kun je ze ook in je hand houden. Ze worden niet achter de hand samen gegespt maar voor de hand zodat je een doorlopende linker- en rechterleidsel krijg. Door nu het leidsel te verpakken of je hand te kantelen kun je de pony's afzonderlijk sturen.
Ik gebruik ze ook voor 2span, in de winter. Wanneer je in de winter met dikke wanten rijdt trekken je pony's de leidsels elke keer door je vingers. Met klemmen kn dat niet. Plus dat je je vingers kan bewegen en je dus lekker warme vingertjes houdt.