[AR] 2 span probleem!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

[AR] 2 span probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 11:13

Situatie: Otje ( al een 4 jaar beleerd voor de koets, 3 jaar enkelspan, sinds 1 jaar ook 2 span )
Fleurtje ( al 3 jaar beleerd, wil moeilijk alleen lopen in het span, maar in het 2 span geen problemen) Beide shetlanders, 85 cm, fotos e.d in mijn profiel.

2-span
Afbeelding

Nou zijn wij dus vorige zomer begonnen met mennen in het 2span. We hebben toen een aantal keren kunnen rijden ( zonder al te veel problemen ), echter door omstandigheden en het veulen van Fleur zijn wij 2,5 maand terug weer begonnen. (Otje werdt wel alleen gereden, of fleur gelongeerd ) Otje links en Fleur rechts... vorig jaar ook eens andersom gelopen omdat Otje rechts nogal eens wilde duwen, maar dit was nog te behappen.

(laat duidelijk zijn dat ik dit verantwoord doe met een man van 67 jaar die al van jongs af aan met paarden werkt, fokt, ment en onder de man gereden heeft)

Nu loopt Otje dus links en Fleur rechts.
Zodra wij de weg opgaan, breekt Otje vaak gigantisch weg naar links, omdat Otje dus extra druk uitvoert gaat Fleur uiteraard ook tegenhangen. Van het ene op het andere moment kan het ook afgelopen zijn... Maar het meest aparte is zodra je op gras rijdt, loopt het span geheel mooi tegen elkaar op en is van al deze problemen niks meer te zien...
Mede door mijn reuma kan ik het op den duur niet meer aan en is Otje echt beresterk in het span.
( we rijden daarom met zijn 2-en)

Wat kan dit zijn? Otje mankeert verder niks... Tuig en kar etc zijn ook allemaal in goede staat!
Waarschijnlijk zijn het gewoon streken, want gister begon ze me zelfs op het gras al uit te proberen...
Hebben jullie tips of trucs?

Ik denk er zelf over om ze in het span om te draaien... Een ander bit?

Het span wordt zeker 5 keer in de week gereden, door de baas of door mij.

Ik ben dus op zoek naar bruikbare goede tips van ervaren menners!

Edit: we hebben al diverse dingen geprobeerd, waaronder eerst op het gras rijden alvorens de straat op te gaan, maar dat lijkt Otje nu ook al door te hebben.
( Otje doet haar naam als Shet grote eer aan ) Karakter-eigenschap: Eigenwijs!

Ibbel

Re: [AR] 2 span probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:56

Aangezien (althans in eerste instantie) het probleem zich niet voordoet bij op gras lopen, zou ik eerst eens kijken of er geen gevoelige pezen of hoeven in het spel zijn. Het lijkt me dat ze (misschien omdat de weg bol loopt) liever middenop de weg wil lopen om haar benen te ontzien. Als je ze in het span omdraait en ze trekt dan naar rechts de berm in, zou ik dat als een bewijs voor pijn in benen of hoeven zien, denk ik.

Mocht pijn uitgesloten zijn of uitgesloten kunnen worden, zou ik eens experimenteren met oogkleppen af. Misschien dat je dan beter 'contact' hebt en meer kunt begrenzen omdat ze je kan zien.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 12:25

Oogkleppen af is geen optie dan wordt ze zeer schrikachtig ( heb er ervaring mee Haha!)
Otje wijkt niet uit naar de berm omdat ze daar liever in loopt... als je bij wijzer op een groot industrie terrein zou rijden zou ze ook naar links uitvallen... dat is nou juist het lastige eraan...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:02

Hoe zijn je leidseld gegespt, misschien het binnenlei\dsel iets inkorten zodat je meer druk op de rechterkant hebt.
Anders op de weg iemand onzichtbaar ernaast laten lopen met evt een zweep en op het juiste moment corrigeren..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 13:04

Ja ook de leidsel hebben we aan de binnenkant ingekort zodat Otje met haar hoofd naar binnen loopt, maar dan nog trekt ze haar schoft naar rechts, en geef je dan wat ontspanning dan schiet ze weer geheel naar links!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:10

Citaat:
Ik denk er zelf over om ze in het span om te draaien...

Ik heb ditzelfde probleem ooit gehad met het span shetten van mijn vader (járen geleden). Uiteindelijk ging het zo slecht dat hij met het hele spul op hol ging, met zijn wiel achter een paaltje bleef hangen en over de pony's heen op de weg vloog.

Hij met twee armen in het gips en ik met een oom samen aan de slag. Pony's omgedraaid voor de wagen gezet, een half uurtje wat geklooi in de wei en toen ik er mee de weg op. Nooit problemen meer mee gehad ...

Ik zeg niet dat het de oplossing is, maar in ons geval werkte het dus wonderwel.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 14:16

nou wij hebben de desbetreffende ´dwarsligger´ ook al eens rechts gehad, maar het probleem is dan weer dat ze gaat hangen tegen de boom... zodat ook fleur hangt en je weer een scheef span hebt...
Maar ik kan het proberen...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:39

Otje doet het dus wel goed in enkelspan? Dan loopt ze wel mooi rechtgesteld? Het kan zijn dat ze steun zoekt.
Ik heb het ook gehad maar na het omspannen heb ik het probleem niet meer. Hoe loopt ze aan de longe? Op beide kanten goed of merk je dat ze op de rechterhand stijf is?
Let er wel op dat de kruisleidsels bij een shettenspan niet lopen zoals de normale achenbach regel. Normaal is het zo dat het aantal gaten tussen gesp en hand in totaal 12 bedraagt, maar bij shetlanders mag dat best 10 of 8 zijn anders is vaak de binnenleidsel te lang.
Tegen het afdisselen wordt ook wel eens geadviseerd om bijv. een klein bosteltje met tape aan de streng te bevestigen. Bij het voelen van de borstel in haar zij, zal ze zichzelf corriceren om van deze druk af te komen.
Is de langboom voldoende zacht en hangt hij niet te hoog? Soms disselen paarden af uit achtst voor de langboom. Bij shetten mag hij best iets lager hangen als de borst omdat ze anders snel de langboom tegen hun bekkie aankrijgen wanneer hij omhoog komt. Probeer de disselriemen eens wat langer te maken. Soms is de zweng te smal en wekt de strengen langs de benen irritatie op.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 16:48

napie schreef:
Otje doet het dus wel goed in enkelspan? Dan loopt ze wel mooi rechtgesteld? Het kan zijn dat ze steun zoekt.
Ik heb het ook gehad maar na het omspannen heb ik het probleem niet meer. Hoe loopt ze aan de longe? Op beide kanten goed of merk je dat ze op de rechterhand stijf is?
Let er wel op dat de kruisleidsels bij een shettenspan niet lopen zoals de normale achenbach regel. Normaal is het zo dat het aantal gaten tussen gesp en hand in totaal 12 bedraagt, maar bij shetlanders mag dat best 10 of 8 zijn anders is vaak de binnenleidsel te lang.
Tegen het afdisselen wordt ook wel eens geadviseerd om bijv. een klein bosteltje met tape aan de streng te bevestigen. Bij het voelen van de borstel in haar zij, zal ze zichzelf corriceren om van deze druk af te komen.
Is de langboom voldoende zacht en hangt hij niet te hoog? Soms disselen paarden af uit achtst voor de langboom. Bij shetten mag hij best iets lager hangen als de borst omdat ze anders snel de langboom tegen hun bekkie aankrijgen wanneer hij omhoog komt. Probeer de disselriemen eens wat langer te maken. Soms is de zweng te smal en wekt de strengen langs de benen irritatie op.

Poeh:P Een reactie van mij... In enkelspan loopt ze netjes wil zelden wat scheef lopen, maar dat is nog zeker geen 2%.
Otje zoekt ook steun, dat geef ik toe, maar die moet ze nu toch wel hebben, na het na binnen zetten van haar teugel zodat ze stelling naar rechts heeft. Op de longe zie ik echter geen problemen.
Ik rij verder niet op achenbach systeem maar gewoon op zijn boerenfluitjes...
Dat systeem met het borsteltje ken ik alleen vraag ik me het af of dat op de streng werkt.. dit principe ken ik wel op de boom en zou evt uitgevoerd kunnen worden als wij haar rechts neerzetten en ze tegen de boom gaat hangen.
De boom is ook voldoende zacht, zit een extra dikke vulling omheen ( kan er een foto van maken als je wil)
Voor de strengen aan de benen geven ze allebei niks om, Fleur eerder dan Otje... Haha!
En daarom snap ik niet dat ik deze puzzel niet opgelost krijg...
de boom komt niet tegen de mond... maar ik heb ook aanbevolen ze wat verder naar voren te zetten. Maar als ze bang van de boom was ging ze ook als ik haar om zou draaien naar de buitenkant... en dan gaat ze juist hangen, ..dan zal het wel een kwestie van scheef zijn Verward

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:01

Achenbach regel heeft niets te maken met de leidselvoering. Alleen die beste man heeft (geloof ik) de regel ook bedacht met het aantal gaten. Soms moet je van regels afwijken. Ik hou zelf 10 gaten over.
Ik denk dat ze gewoon scheef is. Veel longeren met de dubbellonge, in enkelspan werken aan buiging en stelling op beide handen
Verwacht ook niet direkt resultaat na omspannen, pony's moeten eraan wennen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 17:09

oh ja dat weet ik, geduld is een schone zaak.. we dachten dit eruit te rijden maar na zoveel ritten gaat de leukigheid er wel af!
Ik was ook van plan haar te longeren. Idd met dubbele longe, een bijzet vind ik bij een shet weinig succes...

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:07

Leg even uit Napie waarom Achenbach niets met teugelvoering te maken heeft.
Het is toch een mensysteem??

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 01:17

Zie J.A.C. Bartels, daar heb ik het uit

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 09:51

Tja, ik ga binnenkort pas met mijn menbewijs beginnen dus dan weet ik pas precies wat achenbach is... maar ik dacht toch echt dat het een manier van rijden was met 1 hand Verward

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:02

napie schreef:

Waar dan??

Ik heb hard lopen zoeken, maar kwam toch nergens tegen dat Achenbach niets met leidselvoering te maken heeft.

Hij heeft wel een bron gebruikt:
"Anspannen und Fahren"
B. von Achenbach
Selbstverlag
Berlin
257 pagina's
Het lijkt me trouwens dat hier meer dan alleen het 5+5=10 wordt besproken.
Laatst bijgewerkt door Sjonniej op 30-09-06 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 10:04

Sjonniej schreef:
napie schreef:

Waar dan??

Ik heb hard lopen zoeken, maar kwam toch nergens tegen dat Achenbach niets met leidselvoering te maken heeft.

Persoonlijk vind ik het leuker als we het over het probleem hebben waar ik mee kamp dan de discussie over Achenbach. ( die ik geloof ik al vaker heb gezien op bokt )

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 13:46

Sorry, nog even off topic: achenbach is maar een kreet. Ik heb trouwens niet gezegt dat achenbach niets met leidselvoering te maken heeft. Ik heb enkle gezegt dat volgens mij het gatensysteem en de regels mbt het vergespen van achenbach komt. Als dit niet zo is, so what. Het gaat om het systeempje, niet om de naam

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 13:51

Jij maar ik kijk op dit moment niet direct naar de hoeveelheid gaatjes... ik weet dat Otje rechterstelling heeft en voor de rechts alles goed zit...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 07:44

De kruisleidsels zijn door Dhr Achenbach uitgevonden, vandaar dat je met de som der gaten werkt.

En je zult toch altijd de som van de gaten op eeen even getal moeten houden wil je je span recht kunnen houden.

Dus als je aan de ene kant iets geeft zul je de andere kant moeten nemen..

En dat heet leidselvoering, niet de manier waarop je ze in de handen hebt..

Je kunt ook Hongaars met 2 enkelspan leidsels gaan rijden.

En evt eeen enkelspan leidsel bij je 2 span leidsel zetten bij het moeilijke paard.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 11:26

Citaat:
En evt eeen enkelspan leidsel bij je 2 span leidsel zetten bij het moeilijke paard

ik wist niet dat dat ook kon, maar heb er wel aangedacht.
Dus dan gewoon de 2spanleidsels erop... die kan die man dan besturen en dat ik dan evt de enkelspanleidsel bestuur op Otje?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:51

Ja doen wij ook zeker met moeilijk inbuigende paarden enz

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 09:36

Nou na een aantal ritten verder hebben we het volgende probleem Verward

We hebben een aantal keer na het plaatsen van dit topic met een touwtje gereden aan beide hoofdstellen ( begrijpen jullie het Haha! )

Nu was het wegtrekken naar buiten bij Otje gelukkig over, geen ontieglijk hangende shetten meer in de hand...

Maar nu Nagelbijten / Gniffelen Nou gaan ze naar binnen hangen, zo hard dat ze zowat elkaar van de weg af willen duwen Verward

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:25

De oplossing tegen het hangen ligt toch meestal bij het enkelspan rijden. Paarden of pony's moeten eerst leren op "eigen" benen te lopen. En wanneer je ze dan toch op span rijdt dan veel omwisselen, links en rechts, ontwikkelen ze beide kanten. Vroeger met de shetten had ik dat probleem ook vaak. Deze die ik nu heb hebben weer andere problemen.
Succes.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 14:26

Otje heeft dus een aantal jaren in het enkelspan gelopen, Fleur niet zo lang want die wilde niet graag alleen lopen en dat blijft nog steeds het gekke want Otje geeft de problemen Clown

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:40

Soms ontwikkeld de "goede" pony juist een probleem omdat de andere pony iets niet doet. Ik heb ook een pony in het span die heel zwaar op de hand was en ik was steeds met dat probleem bezig bij die pony. Later bleek dat juist de andere (beter doorgereden pony) juist niet goed trok. Toen ik dat oplosde was het zwaar op de hand zijn van de andere pony over