[AR] 2 span?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

2 span?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 20:36

Ok, ik loop nu misschien een beetje hard van stapel, maar ben even enthousiast Haha!

Ik had een tijd terug het idee om 2 span te gaan rijden, alleen de pony van mijn stalhouder bleek te klein in combinatie met mijn pony (ca 10cm verschil)

Nu belt net mijn stalgenoot dat haar shetlander ook naar stal komt, en jaja, die is even groot als mijn merrie!
Mijn merrie is 12 en beleerd in het enkel span.
Haar merrie is 3 en is lerende in het enkelspan.

Alleen hoe zouden we dit moeten doen? Even buiten het beleren om, want we hebben een zeer ervaren menner op stal.
Er zullen neem ik aan andere tuigen e.d. moeten komen?

Melissa

Re: 2 span?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:38

Het enkelspan tuig verschilt idd van het dubbelspan tuig volgens mij, sowieso het borsttuig en volgens mij ook iets met de broek meen ik (strengen)

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:38

Klinkt best logisch denk ik;
Pony aan elkaar gewend maken, kar met 2span dissel regelen, 2spantuig regelen, ervaren ruiter inschakelen en een poging doen Knipoog

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:39

Enkelspan tuig scheeld idd van een 2span tuig. Sommige tuigen zijn wel naar dubbelspan te veranderen met een kleine aanpassing (de mijne bv maar die heb ik maar 1 dus dat schiet ook op *LOL* )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 20:43

maar, kan je met een dubbelspan tuig dan wel enkel rijden? of moeten we voor beide pony's gewoon 2 tuigen hebben?

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:02

volgens mij niet, volgens mij heb je bij de schoft dan geen banden (sorry hoor weet de termen allemaal niet) om het lamoen in te doen zeg maar

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:03

Melissa schreef:
volgens mij niet, volgens mij heb je bij het schoftje dan geen banden (sorry hoor weet de termen allemaal niet) om het lamoen in te doen zeg maar

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:30

als je 2-span wil rijden heb je inderdaad een dubbelspan tuig nodig ( 2 dus )
met deze tuigen kun je over het algemeen geen enkelspan rijden tenzij je zoals p_h zegt een 'combinatie' tuig hebt...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:32

Voor tweespan en enkelspan heb je een totaal ander tuig nodig.
Tegenwoordig zijn er wel combinatietuigen op de markt, die vrij simpel om te bouwen zijn van en naar tweespan.

Als beide pony's lekker in het enkelspan lopen, je kwalitatief goede spullen hebt en een ervaren menner. Dan denk ik dat het prima zal gaan Ja In het begin bij elke pony iemand er naast zetten. Veel belonen, ze zullen het allebei vreemd vinden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 00:31

Andere tuigen is inderdaad nodig. Probeer niet twee enkelspantuigen te verbouwen tot tweespan, dit heb ik wel eens gezien en dat liep allemaal maar net goed af. Aan een tweespantuig zitten geen lichtogen maar riemen die de borst op zijn plek houden. Daarnaast loopt er een riem van halsstuk naar voren die fungeert als rem. Vooraan het borststuk zit een grote stevige bevestiging voor de disselriemen.
Je kar moet ook geschikt zijn voor een tweespan dus langboom en zwengen. Daarnaast moet de wagen voldoende stevig zijn en voldoende van gewicht zijn voor het tweespan.
Mijn ervaring is dat pony's vrij gemakkelijk het tweespanrijden oppakken. Soms lopen ze op het begin nog scheef omdat ze de steun van het lamoen missen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:52

je kan makkelijker tandem rijden (qua materiaal, tandem rijden zelf is moeilijker)

joedt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:01

je hebt idd andere tuigen nodig