[AR] Dag na een lange rit, rust of juist bewegen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

linlovesyou

Dag na een lange rit, rust of juist bewegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 16:39

Wat doe je nou de dag na een lange rit?
Gisteren weer een flink ritje gemaakt, 40 km gereden en toch flink wat uurtjes bezig geweest.

Geef je nou je pony rust de dag daarna?
Mijn pony loopt zo in zo altijd in het land, dus stilstaan doet ze niet.
Bij ons op stal is er elke keer discussie hierover, de ene vind de dag na een zware inspanning je paard even lekker laten lopen en de ander zegt gewoon lekker laten staan.

Na koersen schijnen paarden rust te krijgen en na een endurance ook (zo hoorde ik het dus)

Maar wat doe je dan na een dag weg te zijn geweest met de kar?

Ik laat Troy meestal gewoon een paar rondjes los rennen in de bak.
Maar vraag me af wat nou het beste is en wat iedereen hier doet.

sammykuh

Re: Dag na een lange rit, rust of juist bewegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:00

ow ja waar was deze rit trouwens mijn vader en moeder hebben gister namelijk ook een rit meegereden ik zelf neit omdat de mijne vorige week een wedstrijd had en hij het even een weekje rustig aan mocht doen deze rit die mijn vader en moeder reden was bij frank vissers in ruchpen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:02

Meestal krijgt mijn pony na een zware training wel een herstel dagje ingepland. Je kan er vanuit gaan dat je pony dan spierpijn heeft, en hem opnieuw om een grote inspanning vragen is dan niet geheel eerlijk.
Soms is het wel eens niet anders, met een wedstrijd bijvoorbeeld, of met een 4-daagse. Een goede naverzorging van de spieren is dan erg belangrijk, net als een voorbereiding natuurlijk Knipoog

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:04

na zware inspanning gaat m'n paardje gewoon aan ene halstertje aan de longeerlijn en doen we veel stappen en beetje losdraven.. even alle spiertjes weer een beetje los maken..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:05

Als hij buiten staat is dat al een heel stuk beweging. Wij rijden hier de dag na de wedstrijd altijd een ontspannen ritje buiten. Ze staan hier overdag ook veel buiten. De dag erna geven een hoop pensionklanten hun paard een dag rust. Maar ze staan dan overdag wel buiten! Kan dat niet door b.v slecht weer dan worden ze wel gereden. (niet naar buiten gebeurd zelden! )

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 17:06

Ja okee, maar een grote inspanning is natuurlijk wel wat anders dan bijvoorbeeld of even longeren of los laten rennen of gewoon helemaal laten staan.
In jouw rustdag? Staat ze dan helemaal stil?

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:06

zie net dat ik mijn ander bericht editte haah niet slim maar dan nog een keertje mijn reactie

ik laat altijd mijn pony de dag na een lange rit of wedstrijd hem lekker ontspannen lopen aan de longe of doe wat free style laat hem wel altijd bewegen niet intensief en hij hoeft niet nat maar gewoon dat zijn spieren wat oprekken omdat hij anders last zou kunnen krijgen van spierpijn of de maandagziekte. als je het een keer zou vergeten is dat geen ramp maar doe het zelf altijd vergelijk het als je 1 x in de zoveeltijd je eigen flink uitleeft in de sportschool en je de volgende dag niet gaat bewegen gegarandeert dat je spierijn krijgt. iedereen heeft er natuurlijk een andere mening over maar vind zelf dat na een zware inspanning het paard wel zijn spieren wat los moet gooien.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:08

Als ik een lange rit gemaakt heb of een behoorlijk zware training heb gehad doe ik em altijd longeren de dag erna. De dag dáárna krijgt ie dan rust.

Voor mijn gevoel een betere afbouw voor de spieren.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:34

Eerst een dagje vrij om uit te rusten en de dag daarna niet te veel vragen. En zorgen dat je heel goed warm stapt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:14

Na zwaar werk(wedstrijd, lange rit oid) ga ik de dag daarna vaak ff een stuk wandelen. Neem ik er vaak meteen 2 of 3 mee te wandelen Knipoog. Dus niet werken, maar ook niet stil laten staan. Ze komen bij mij ook niet op stal te staan maar lopen 24/7 buiten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 00:29

Ik heb net een vierdaagse achter de rug en de dag na de vierdaagse hebben beide pony's met kindertjes op de rug rondjes gedaan. Beide drie uurtjes stappen. Ik zag dit als goed uitstappen. Vandaag zijn ze alleen in de wei geweest.

In ieder geval niet geheel stil zetten. Eventueel in de wei. Ik geef ze na echt een zware inspanning een dagje rust in de wei of even longeren.
Met de vierdaagse gingen ze erna een uurtje of 2 op de wei en daarna op stal. Dit ging prima. Geen stijve spieren opgemerkt.

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 23:12

Toch wel veel verschil. De ene de dag erna rust en de ander weer de dag erna.

Het kan dus geen kwaad om ze niet te laten bewegen, als ze maar buiten lopen ineidergeval. Dat vroeg ik me eigenlijk voornamelijk af.
Als ik moe ben, blijf ik het liefst lekker liggen!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 07:43

Bewegen is sowieso het beste, maar in de wei bewegen ze genoeg om de eventuele spierpijntjes eruit te lopen. Longeren doe ik alleen met dubbele longe, dus is het alsnog zwaar werken. Longeren aan een enkel touwtje vind ik persoonlijk onzin, dan kunnen ze beter gewoon los lopen.
Als het lekker weer is ga ik aan de hand wel eens een stukje lopen, zeker als de benen wat dik zijn.

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 11:23

Ik longeer alleen maar aan de enkele longeerlijn omdat ik anders de hele bak achter der aan moet rennen... Clown
Dan ziet ze namelijk een lekker blaadje aan de andere kant van de bak en blijf ik rennen Tong uitsteken
Dus dat is meer uit luiheid van mij Duivel

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:25

Dan moet je de bak afzetten.
En met dubbele longe moet het niet kunnen dat ze uitbreekt.
Je moet met de beide lijnen druk houden.

meissie100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:29

ik laat mijn paardje wel onder het zadel.gewoon 20 minutjes lekker stappen in de bak of een korte buitenrit. dan blijven tog de spiertjes lekker soepel

Gentle_Giant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:50

ik doe het hetzelfde als ludora, de eerste dag na de zware beweging iets licht doen, niet stil laten staan en de dag daarna lekker rust Ja

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:56

meissie100 schreef:
ik laat mijn paardje wel onder het zadel.gewoon 20 minutjes lekker stappen in de bak of een korte buitenrit. dan blijven tog de spiertjes lekker soepel

Leuk bedoelt, maar we zitten hier op AR en dan hebben we niets aan een zadelritje.

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 14:19

ardo_iggy schreef:
Dan moet je de bak afzetten.
En met dubbele longe moet het niet kunnen dat ze uitbreekt.
Je moet met de beide lijnen druk houden.

Ik bedoel als ze los loopt, dan blijf ik rennen, dus zonder longe.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:49

Sjonniej schreef:
meissie100 schreef:

Leuk bedoelt, maar we zitten hier op AR en dan hebben we niets aan een zadelritje.

We zitten hier wel op AR, maar er zijn mensen die ook hun pony/paard ohz trainen. Dat zou dan idd een manier kunnen zijn.
Ik ga meestal voor een dagje rust, waarbij ze wel de benen kunnen strekken. Dat kan in de bak/wei of een stuk wandelen. Daarna de training weer rustig opbouwen.

cavellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:08

Hoi

Ik laat de pony's na de wedstrijd uitlopen in de wei. Ik zet ze na een wedstrijd nooit helemaal stil in de stal. Daar worden de spieren stijf van. Het fijnste is lekker even in de wei lopen. Zo blijven ze in beweging en ze hebben rust.

succes

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 13:21

Onze fjord is zowel onder het zadel als voor de kar beleert Haha!
Als hij dus een flinke rit heeft gemaakt voor de kar, dan zetten we hem de dag erna even een klein half uurtje onder het zadel aan het sjouwen. Gewoon even lekker los maken.
De dag daarna heeft hij lekker rust!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:39

De dag na zware inspanning is het hier ook even een stuk wandelen of heel licht longeren om eventuele spierpijn wat te verminderen. De dag daarna krijgt hij meestal rust met uiteraard wel weidegang.

joedt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:56

hier doe ik dan erg rustig aan, soms alleen aan de hand stappen, en een klein drafje. maar ze staat ook buiten. De dag daarna ga ik dan weer gewoon rijden, of longeren. Niet een dga rust, want heb nog nooit iets egt zwaars voor haar gedaan