Galoperen kun je volgens mij ook het best leren aan de longe. Zo begin je het beleren ook; met de longe. Leer ik ze alle comando's. Wanneer ze vervolgens braaf voor de kar lopen en ze een beetje ontspannen zijn leer ik ze metteen ook al te galoperen. Kan soms de 3e of 4e keer al wel zijn. Eerst met een paar pasjes beginnen, heel voorzichtig en lui aan laten galoperen en even voelen hoe ie reageerd. Als ie zich bang maakt kun je m meteen weer terug nemen. Zo ga je dat uitbouwen. Moet je op gevoel doen en eerst niet te lange stukken achter elkaar. Hij moet t leuk blijven vinden en niet te gek worden.
Veel plezier! Ben jaloers op je hoor, wil ook wel eens in de maand oid een lekkere strandrit maken. Geweldig, heb 2 maal op texel gereden, weekje vakantie met daarin de wedstrijd, en toen ook nog de oefenmarathon op de woensdag daarvoor. Was mooi. En dan naar het strand, paal 17 geloof ik. Wouw, toen je de 1e keer de laatste duin over kwam, het gebulder van de zee hoort...en de reactie van de ponies daarop... Ze maakten zich heel groot, nou zoiets hadden ze nog nooit gezien.

Toen reed ik nog met shetten (met een scheutje dartmoor).
Maar bij mij liep na een paarmaanden nog het roestwater uit de kar (was ook zelfgemaakt en met de hand geschilderd met haast). Maar t was t wel waard