[AR] 2 vragen over proppen en tong over bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pinacolada

2 vragen over proppen en tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 09:24

Ik heb even 2 vragen, denk doe ze maar in 1 topic, hoop dat dat goed is.

Als je gaat mennen op gras en pony heeft ijzers, moeten er dan gewoon proppen in? Misschien een hele domme vraag, maar heb hier geen ervaring mee..alleen onder het zadel.

En verder gooit mijn shet af en toe zijn tong over het bit, hij gooit hem daarna ook zelf weer terug. Volgens mij is het vervelendheid, op rondjes die hij leuk vind doet ie het niet en op de terugweg eigenlijk nooit.. Hebben jullie hier tips voor? Opzich heb ik er geen last van, maar normaal lijkt het me niet en het ziet er niet uit.

Echwel

Re: 2 vragen over proppen en tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:45

Vraag A ligt er net als bij OHZ aan wat je gaat doen, gewoon een rondje over het gras ofdat je een marathon rijdt.

Vraag B het bit een gaatje hoger hangen..

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 10:21

Bit hoger hangen helpt niet, al geprobeerd en het hangt niet te laag.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:31

Ander bit proberen misschien? Met tongboog ofzo.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:51

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:19

Een bitje met tongboog kan inderdaad helpen. Wat belangrijker is, dat je je pony meer bezig houdt. Je zegt zelf dat hij het op stukken doet waar hij het niet leuk vind, waar hij waarschijnlijk vaak komt. Hou hem op die stukken bezig met overgangen, rijdt gebroken lijntjes over de weg of laat hem een stukje wat schoudervoor lopen. Hij hoeft zich helemaal niet te vervelen en dit soort trucjes te bedenken Knipoog

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:09

Ik denk dat ie niet genoeg ruimte heeft voor z'n tong als ie dit doet. Als z'n tong in de knel komt gaat ie em erover gooien zodat de druk er even af is. Vervolgens zal ie em weer terug doen, omdat eroverheen ook niet lekker zit. Dus mijn advies (en dat van meerdere Haha! ); ander bitje proberen. Shetten hebben vaak een dikke tong en dan zijn ze een stuk gelukkiger met een bitje met tongboog of poort. Hoeft niet eens veel te zijn, maar geeft net wat meer ruimte. Heeft bij die van mij ook super geholpen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:32

Bitje gewoon een gaatje hoger.

Bij een shet zijn proppen niet nodig, die hebben zo'n laag zwaartepunt. Die vallen niet zo makkelijk om Knipoog Tenzij je heel hard korte bochtjes wil gaan crossen op nat gras oid dan kan je het proberen.

Mirannda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:31

ik heb een bit gehad met een tonglepel want mijn paard gooide ook altijd haar tong over het bit totdat ze een grote bloedblaar onder haar tong had zitten dus toen ben ik met een bit met een tonglepe gaan rijden en dat werkt echt super ik heb tijdje met dat bit gereden en toen ze ben ik weer over gegaan naar een gewone liverpoolstang:) en nergens problemen mee gehad verder

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 21:16

Ik zal eens kijken..shet heeft eventjes vakantie..maar als het daarna nog zo is zal ik toch eens kijken naar ander bitje..

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:38

de tong een paar keer vastzetten met een stuk panty, niet te strak doen anders word de tong blauw

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:41

Majoor schreef:
de tong een paar keer vastzetten met een stuk panty, niet te strak doen anders word de tong blauw

Dit is toch geen antwoord die je geeft.
Een tong vast zetten is gewoon paard onvriendelijk.
En het is geen oplossing.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:46

wacht maar tot je een keer met zo`n paard op hol vliegt, dan praat je echt wel anders.
denk je echt dat je wat te zeggen hebt als een paard zijn tong over het bit gooit denk het niet he.
En het is echt niet paard onvriendelijk iedereen gebruikt het als ze een paard hebben die dat doet.
dit gebruiken veel wedstrijdmenners tijdens training thuis en op de wedstrijden zit er een tonglepel op het bit.
Laatst bijgewerkt door yostrasammer op 03-10-06 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:49

Ik durf te wedden dat niet iedereen het doet.
En als ze de tong over het bit heen gooien moet het bit een gaatje hoger of een bit met tongpoort.
Maar nooit de tong vast zetten.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:01

Bij een menhoofdstel behoort een bit zodanig te hangen dat je bij de monhoeken 2 rimpels ziet, zie je dat dan hangt het bit op juiste hoogte.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:04

Je gaat dit toch niet op een forum zetten.
Er lezen hier ook hele onervaren mensen.
Zometeen doen ze het en loopt het goed mis.
En een tong vast zetten ben ik totaal geen lief hebben van dan maar andere methodes gebruiken.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:06

wat zijn jouw methodes met een paard dat de tong over het bit gooit.

Persoonlijk hou ik er ook niet van, maar als het niet anders is dan moet het maar.
Ik heb met veel paarden gewerkt zowel rijpaarden dressuur en springgericht, tuigpaarden.
Men maar eens met een tuigpaard die zijn tong over het bit gooit die gaat met je op de loop.
Zo`n concourswagentje heeft geen rem!
E zijn genoeg paarden die zelfs nog een kar vooruiten trekken ookal heb je de rem erop.
Laatst bijgewerkt door yostrasammer op 03-10-06 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:09

Mischien een tonglepel.
Of een bit met een tongboog.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:17

Majoor schreef:

Dit zou ik dus niet doen, en een paard dat echt op de kletter gaat stop je niet op een bit.

Heb ook een paard gereden dat dat deed, gewoon een soort tape eromheen doen, was speciaal voor paarden die de tong eroverheen gooien. Werkte heel goed, en je kan het er zo weer afhalen als het over is. Wel regelmatig een nieuw stukje van dat tape eromheen anders word het erg ranzig. Wij hadden het gewoon bij Divoza gekocht, maar zie het zo niet op de site staan.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:23

bedoel je Bitbandage,dat is niet speciaal voor paarden die de tong over bit gooien.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:28

Panty om de tong is niet de ideale manier.
Je kunt beter opzoek gaan waarom het paard de tong over het bit gooit.
Vaak is de oorzaak te vinden in problemen in de mond of een niet goed passend bit, te laag hangend bit etc.
Een panty is symptoom bestrijding en verandert niets aan de oorzaak.
Het wordt (helaas) in de tuigpaardensport veel gebruik, maar in de mensport is het streng verboden en je ziet het daar dan ook eigenlijk niet.
Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd en het wordt ook verboden in de tuigpaardensport. Zeker nu de KNHS het welzijn van het paard hoog in het vaandel heeft...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:30

ardo_iggy schreef:
Ik durf te wedden dat niet iedereen het doet.
En als ze de tong over het bit heen gooien moet het bit een gaatje hoger of een bit met tongpoort.
Maar nooit de tong vast zetten.

Hier nog eentje die het doet. Tong uitsteken Sterker nog, bij ons wordt er niet eentje beleerd zonder panty om de tong! En het is bij ons niet eens om het erover gooien, ook de tong opzij onder het bit duwen maakt ze al onbestuurbaar.
Het is zeker niet onvriendelijk, sterker nog, wij voorkomen op deze manier kapotte tongen omdat ze erop bijten. Bovendien is het toegestaan op de wedstrijden. En helaas zijn ze ook bezig met afschaffen, zodat wij dadelijk weer fijn met paarden met kapotte tongen rondrijden. Mensen die nooit een tuigpaard of hackney in een wedstrijd hebben uitgebracht weten niet waarover ze nu oordelen.

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 15:33

Een rubberen tonglepel werkt volgens mij prima.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 17:56

Neonlight schreef:
Mensen die nooit een tuigpaard of hackney in een wedstrijd hebben uitgebracht weten niet waarover ze nu oordelen.

Er is inderdaad een hemelsbreed verschil tussen aangespannen rijden en mennen Knipoog. Ik betwijfel of de KNHS het toestaat in haar regelementen voor aangespannen wedstrijden.

Moderatoropmerking:
Het zou zeer gewaardeerd worden door het modteam wanneer er in dit topic niet meer gediscussieerd wordt over tongen vastbinden. Gezien het feit dat er ook onervaren jonge bokkers meelezen, en zoals bij alles geldt: in onervaren handen zijn alle hulpmiddelen gevaarlijk.
De optie is genoemd, de TS mag ermee doen wat ze wil, en verdere welles/nietes over hoe paard (on)vriendelijk het is, is off-topic.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 20:10

In de aangespannen wedstrijden is het toegestaan voor paarden die voor 2006 al zijn uitgebracht in de wedstrijden. Knipoog

Verder is het aanbrengen van een tongriem iets wat met een deskundig iemand gedaan moet worden. Het kan de oplossing zijn, maar wel met een kundig iemand erbij.

Het bit een gaatje omhoog doen wil ook helpen. Je zegt dat het bit niet te laag zit, dat is op zich goed, maar dan heb je nog zeker een gaatje speling voordat het echt te hoog zit.