[AR] shetlander laten beleren. (i.p.v. zelf doen)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

shetlander laten beleren. (i.p.v. zelf doen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 19:02

Misschien een beetje een domme titel, maar ik kon effe niks anders bedenken.

Wie beleert er allemaal op 'professionele wijze' shetlanders voor de wagen?
hoelang duurt het gemiddeld? wat kost het?
hoe gaat men te werk? wordt de eigenaar erbij betrokken?

Ik zoek zoveel mogelijk informatie en het liefst ook namen van mensen die shetlanders beleren voor de kar (voor andere mensen dus)

Jullie weten er vast wel een aantal te noemen

Dennis

Re: shetlander laten beleren. (i.p.v. zelf doen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:50

Voordat mensen mijn naam roepen zal ik alvast reageren.
Ik ben er mee gestopt door tijdgebrek, ik kom niet eens aan het rijden van mijn eigen pony's toe en heb toch besloten om die voor te laten aan Lachen.
Zelf was ik normaal ongeveer een maand bezig, dan pakte ik de pony iedere dag(vaak maar max een half uur, het routine krijgen in het inspannen, dingen zien enz is imo nog belangrijker dan echt kilometers maken in het begin). Ik vroeg er 150 euro voor(dus incl weidegang).
Ik ging er altijd eerst achter lopen, dan een bandje er achter en dan de kar er achter, altijd met hulp van mijn zusje(wij zijn zo op elkaar ingespeeld). Eigenaar mag altijd komen kijken en helpen, in overleg is altijd wel zo handig.

Verder zou ik het eigenlijk niet weten waar je nog meer te recht kan.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 02:19

Shetlanders laten beleren bij een prof is vaak alleen mogelijk als je er een geschikte wagen en tuig bij leverd gezien ze die niet zo op maat hebben staan.
Ik heb zelf er nooit langer als twee weken over gedaan (er van uitgaande dat de basiscommando's aan de longe erin zaten). Wat dat betreft heb ik altijd goede ervaringen gehad met shetlanders. Ik begin aan de dubbellonge met verkeersmak maken dus veel wandelen langs de weg. Ho is het belangrijkste commando dus als dat er goed inzit dan kijk ik hoe de pony reageerd op druk op de borst. Ik werk niet met een sleep maar gewoon met vrijwilligers die wat tegendruk geven op de strengen. Als de pony goed voorwaarts reageerd gaat hij direkt in enkelspan voor de wagen, zonder oogkleppen. Voor de rest is het kilometers maken en zodra de pony goed door heeft dat er wat achter hem hangt, krijgt hij oogkleppen. Daarna in tweespan.
Ik denk dat het zo ook zal gaan bij de profs. Een groot paard wordt vaak in tweespan beleerd maar er staat over het algemeen niet altijd een shet klaar. Veel gebruiken ook een sleep. Kosten is een beetje afhankelijk van de tijd en stalling. Ik denk dat je snel tussen de 200 en 300 euro moet rekenen. Hou er rekening mee dat veel mensen shetten niet echt serieus nemen en dat je afgewezen kan worden. Ga alleen naar iemand waarbij jij ook betrokken wordt zodat je ziet wat er gebeurt met je pony.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 15:21

maar jullie weten dus verder niemand voor mij?
het gaat om wobbe trouwens, mijn kleine spruit van 85cm.
kar en tuig heb ik al, tuig moet er dan nog komen (maar ik wil hem ook nog niet laten beleren, maar over een tijdje pas)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:14

Ik weet zo niemand nee
Maar Wopke is maar net twee zie ik, dus ik zou toch op zijn vroegst volgend voorjaar beginnen met dubbele longe enz. dan kan hij in de zomer voor de wagen. Je hebt dus nog wel een jaartje de tijd om iemand te zoeken.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:54

Misschien kun je eens informeren bij een menvereniging bij je in de buurt...?
Of op marktplaats? Hoewel je dan wel op moet passen dat je niet van die 'ik-doe-dat-wel-even-maar-heb-het-nog-nooit-gedaan-mutsen' reacties krijgt.
Maar dat kun je dan natuurlijk altijd later nog uitfilteren... Je moet toch ergens beginnen.
Ohja, en idd wat Napie al zegt. Zorg dat je iemand hebt die shetten serieus neemt! Dat doen ze idd niet allemaal, maar is wel heel belangrijk Ja
Suc6, hoop dat je iemand vind!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:45

Ik weet dat het Balingehof dit wel doet. Die hebben juist alleen maar materiaal om die hele kleintjes in te spannen, en 'doen' geen grotere: www.balingehof.nl
Ze zijn alleen niet goedkoop, en zitten een rot-eind weg van Nieuwegein, nl net boven Hoogeveen in Drenthe.

Ruthje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:48

Ik ga myn shet ook beleren alleen denk dat ik het gewoon zelf probeer (wel met hulp van iemand die er wat vanaf weet). xx

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 18:12

Ik heb mijn eerste pony ook zelf beleerd (met hulp van iemand anders)
maar door een ongeluk met haar wil ik er zelf gewoon (waarschijnlijk) niet meer aan beginnen

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:34

Ik vind dit een heel verstandige keuze van je!
Verder zou ik zo even niemand weten.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 21:36

laura2span schreef:
Ik vind dit een heel verstandige keuze van je!
Verder zou ik zo even niemand weten.

dank je!
het lange lijnen werk en aan het tuig laten wennen dat kan ik zelf wel.
want dat wil ik toch sowieso gaan doen.
Maar het gaat me vooral om die eerste paar keren voor de kar, om hem echt door te laten leren.

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:38

Nico Avezaath in Maurik beleert ook shetlanders, een aantal jaar geleden heb ik er ook een van mijn shetten heen gebracht om te beleren. Hij gaat er rustig en netjes mee om en heeft een week of 3/4 nodig om te beleren.
http://www.nicoavezaath.nl/

En anders kun je ook vragen bij manege Ravenswaaij, daar kun je ook menlessen met eigen pony volgen, shetwagen is aanwezig en een heel fijne instructeur. Ko van Lith, ik heb zelf menlessen van hem gehad, altijd gezellig en ook rustig.
Voordeel is dan dat je het zelf doet onder begeleiding van hem, je moet dan alleen wel vervoer hebben naar Ravenswaaij.

Bij Nico kan je hem gewoon een week of wat brengen.
Als je vervoersproblemen hebt, kan ik je eventueel wel helpen hoor, als het om een keer halen/brengen gaat, heb trailer en auto Knipoog

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 18:53

heel erg bedankt irene!