[AR] Hoe verder na 'ongelukje'?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mrietjesueel

Hoe verder na 'ongelukje'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 17:49

Dinsdag was ik met Moon alleen op pad. Ik reed in de bossen, was een stukje aan het galopperen (handgalopje, kan ie goed Knipoog) toen ie ineens ergens van schrok, links tegen de burry sloeg en begon te rennen. Echt met twee benen tegelijk afzetten en niet meer te houden.
Ik schrok me rot natuurlijk, zoiets had ik met Moon nog niet meegemaakt. Met heel rustig remmen en ho zeggen kreeg ik 'm uiteindelijk wel weer terug, maar hij werd niet meer rustig. Hij bleef dribbelen, linksom gebogen, met zijn linkeroor naar achteren gedraaid, en schoot nog om de paar passen weg. Het leek alsof hij reageerde op een geluid wat de kar maakte.
Ik ben gaan stappen, tenminste, poging wagen tot. Ik stikte zelf de moord van de schrik, durfde eigenlijk al niet meer te draven en als zeker niet alleen over de weg naar huis. Toen Moon na 6 rondjes bos nog steeds niet rustiger was, heb ik mijn groom gebeld of hij kon komen helpen. Hij is met de auto naar de bossen gereden en is achterop komen staan. Toen ging het iets beter, en had ik na nog twee rondjes bos genoeg vertrouwen om naar huis te rijden. Had ook niet veel andere keus...

Richting huis ging het redelijk, Moon bleeg iig stappen. Ik ben nog nooit zo blij geweest om terug op stal te zijn! Moon uitgespannen, alles gedaan wat ik normaal ook doe na het rijden en toen thuis de boel gaan verwerken.

Eergister heb ik Moon samen met groom weer ingespannen. Ik zat te trillen als een rietje op de kar...
Moon liep nog steeds heel de tijd met dat linkeroor naar achteren, en ondanks dat hij verder niet is weggerend vond ik een rondje van tien minuten wel lang genoeg. Weer erg blij om van de kar af te kunnen... Bloos
Toen ik thuis was realiseerde ik me dat Moon toch echt heel erg geschrokken is, en dat het waarschijnlijk wel even tijd gaat kosten om hem weer het vertrouwen te geven. En mezelf ook natuurlijk.. Bloos Extra balen omdat we 1 oktober onze eerste echte rit hebben, voor hetzelfde geld zouden we dat niet eens halen...

Gisteren heb ik hem laten staan, vandaag wel weer ingespannen. Nu een iets groter rondje. Het ging eigenlijk meteen al beter, met ons allebei en ik kreeg mezelf zowaar zover om te gaan draven. Hij heeft geen kik gegeven. Af en toe draaide ie wel zn oor heel strak, maar lang niet zo als ie eergister deed. Morgen weer een groter rondje, en zo gaan we het opbouwen totdat de boel weer normaal is.... Als het zo door blijft gaan valt het achteraf nog wel mee met de tijd die we kwijt gaan zijn, desalniettemin is het wel ERG VERVELEND als het 3 maanden super gaat, zonder enig probleem, met mega sprongen voorwaarts, enz., om dat ineens even allemaal kwijt te zijn. Ik vind het nog steeds erg spannend, maar het komt binnenkort vast wel weer goed.

Wie heeft ook ooit zoiets meegemaakt en hoe hebben jullie dat toen opgelost?

xEline

Re: Hoe verder na 'ongelukje'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 18:05

hoi hoi
toen ik ooit eens een keer op een oude versorg shetlander ging buiten rijden ging er ook wat mis ik was met een vriendin die reed op een grote haflinger we gingen naar de lek ( een watertje) toen ging zij galoperen en dat wou mijn shetlander graag bij houden dus ging hij super hard en ik zat nog zonder zadel toen ben ik van achter op me kond gevallen en toen deed het pijn dat ik niet op kon staan even 2 minuten maar toen is me shetlander al weer veder gegalopeerd me vriendin stopte gauw en was afgestapt en heeft hem toen gauw gepakt ik durfde gewoon niet meer te galoperen daar na , dus ben ik er naast gaan lopen. nu durf ik het weer , maar als ik jou was zal ik ook niet meer in me eentje gaan buiten rijden , als mijn moeder mee ging op de fiets is hij heel onrustig ,maar met een ander paard doet hij normaal ik en voelt hij zich op zijn gemak. ik zal dus als je het weer gaat proberen met een ander paard gaan. EN VOORAL JE CAP NIET VERGETEN !!

Dikke kus eline Knipoog

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 18:10

Zoals je het nu doet, doe je het echt super! Jij kan er niets aan doen, je paard kon er ook niets aan doen, dus gewoon lekker rustig het vertrouwen weer opbouwen. ik denk (zoals hij nu alweer is) dat hij het makkelijk 1 oktober kan halen Lachen.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 18:44

eliiewn schreef:
hoi hoi
toen ik ooit eens een keer op een oude versorg shetlander ging buiten rijden ging er ook wat mis ik was met een vriendin die reed op een grote haflinger we gingen naar de lek ( een watertje) toen ging zij galoperen en dat wou mijn shetlander graag bij houden dus ging hij super hard en ik zat nog zonder zadel toen ben ik van achter op me kond gevallen en toen deed het pijn dat ik niet op kon staan even 2 minuten maar toen is me shetlander al weer veder gegalopeerd me vriendin stopte gauw en was afgestapt en heeft hem toen gauw gepakt ik durfde gewoon niet meer te galoperen daar na , dus ben ik er naast gaan lopen. nu durf ik het weer , maar als ik jou was zal ik ook niet meer in me eentje gaan buiten rijden , als mijn moeder mee ging op de fiets is hij heel onrustig ,maar met een ander paard doet hij normaal ik en voelt hij zich op zijn gemak. ik zal dus als je het weer gaat proberen met een ander paard gaan. EN VOORAL JE CAP NIET VERGETEN !!

Dikke kus eline Knipoog

Goed LEZEN voordat je reageert! We zitten hier in het aangespannen gedeelte!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:46

Volgens mij ben je goed bezig. Door gaan tot het beter gaat en de volgende dagen ook meteen door pakken.

Bij Dennis is het na het opnieuw opgebouwd te hebben weer fout gegaan. Nu komt het bij hem dus echt niet meer goed helaas. Dat is toen toch ook een deel onervarenheid van mij(ik mende al wel een jaartje en had er 3 betuigd, maar verder had ik nog weinig gezien of mee gemaakt) geweest om toen niet door te pakken.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 19:49

Wat is er met Dennis gebeurd dan?

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 23:26

Aan de ene kant is het natuurlijk vervelend dat het gebeurd is, aan de andere kant is het goed imo als er soms iets gebeurd. Dan leer je nl je pony kennen en je eigen reacties.
Beter dan dat het altijd goed blijft gaan en het in 1x goed fout gaat...
Gelukkig is het goed afgelopen en het kan natuurlijk altijd gebeuren.
Gezien je zelf aangeeft hoe erg je geschrokken bent, denk ik wel dat je dat ook op je pony hebt overgebracht... of je het nu wilt of niet, die voelt dat gewoon.
Met groom ging het beter, maar mss ook wel omdat jij je daardoor zekerder voelde? (mss wel onbewust)
Ik zou voorlopig iig niet meer alleen gaan (sowieso eng natuurlijk, ook al doe ik het zelf ook weleens door gebrek aan groom) en liefst met iemand die je heel erg vertrouwd.
En dan op deze manier, zoals je nu bezig bent, weer rustig vertrouwen opbouwen.
Elk paard schrikt wel eens, probeer ervan te leren hoe je pony en jij daarmee omgaan en hoe het beter kan. Als ik je verhaal zo lees, ben jij erger geschrokken dan je pony Knipoog
Die tocht zou ik persoonlijk lekker laten voor wat het is. Eerst maar weer het vertrouwen terugkrijgen.

Wel een prachtig beestje zeg! (even je profiel gecheckt)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:50

Ook ik heb wel het nodige meegemaakt met mijn span maar heb ze de volgende dag steeds gewoon weer ingespannen en getracht de "er is niets gebeurt" houding aan te nemen. De pony voelt prezies aan wat jij voelt. Ik denk dat het eerst een kwestie is dat jij het vertrouwen weer heb en je gewoon weer door moet gaan waar je was gebleven.
Het zou heel goed kunnen dat hij door het 1 of andere is gestoken. De pony goed inspuiten voor je het bos ingaat.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 10:15

o, ja ik heb het verkeerd begrepen sorry !

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 13:20

Volgens mij als ik het zoo lees dat je het wel goed hebt gedaan hoor Knipoog Ik heb het zelf nooit meegemaakt, omdat ik self eigenlijk nooit echt gement hebt, We gaan ongeveer in oktober beginnen om haar voor het karretje te beleren, maar ik hoop dt dat nooit gebeurd. Maar we gaan zoiezo elke keer dan met z'n 2e, vooral in het begin natuurlijk Lachen Maar het lijkt me wel super leuk om te doen Knipoog Hopelijk blijft het zoo goed gaan bij jou Knipoog

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 17:10

Ik denk ook dat het vertrouwen er bij mij eerst weer in moet. Ik ben vandaag met Moon gaan fietsen, maar het lijkt net alsof ik met een andere pony bezig ben, heel raar.
Dat het dinsdag beter ging toen mijn groom er eenmaal bij was had ook met MIJN vertrouwen te maken. Ik vind het alleen heel moeilijk om net te doen alsof er niets gebeurt is, zeker op zo'n korte termijn.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:57

Mrietjesueel schreef:
Ik ben vandaag met Moon gaan fietsen, maar het lijkt net alsof ik met een andere pony bezig ben, heel raar.

Dat gevoel ken ik maar al te goed, heb ook een rotongeluk met een fries gehad en dat is me echt niet in mijn kouwe kleren gaan zitten.
Ik ben na een tijdje weer wat les gaan nemen en pas toen dat goedging kwam er weer een eigen pony, nu inmiddels twee.
Mij helpt het enorm om met de braafste van het stel uit te rijden, ik merk dat ik weer handiger en sneller reageer, niet meer vastloop in angstgevoel en daardoor volkomen ontspannen op de wagen kan zitten Cool .
Ik heb afgelopen week de valk er weer eens voorgehad en dat viel me reuze mee, ik was zelf een heel stuk minder gespannen en ik weet zeker dat dat wel geholpen heeft.
Anders kom je toch gewoon eens fijn bij mij langs? Spannen we de bruine lekker in en genieten maar Haha! Haha! Cool ...

Horseshopin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:40

Wij hebben ook al diverse ongelukken gehad.
-Splitpen losgeschoten -> pony met boom ervandoor, de sloot in
-Concourswagen in 2-en gebroken -> ook pony met boom en al ervandoor, personen op de grond gekwakt Huilen Gelukkig voor een hek tot stilstand gekomen.
-2-span bij het inspannen stonden heerlijk te suffen. Slapen Hierna opeens vanuit het niets op hol slaan, net de leidsels niet kunnen grijpen en gezellig met kar en al een diepe kant af zo de sloot in.

Wij blijven ze daarna gewoon weer voor de kar zetten.
Na het ongeluk met het tweespan wel weer met de bibbers in de benen. We doen het dan ook echt met minimaal 4 of 5 personen. Je kunt het je absoluut niet permiteren dat het weer gebeurd.
Die angst hou je toch nog vrij lang maar als je dan merkt dat het weer goed gaat, krijg je over en weer weer een stuk vertrouwen.

't Is gewoon verslavend dat aangespannen rijden!

Afbeelding

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 15:49

Haha!

Ik ben gisteren weer voor het eerst naar de bossen geweest, uiteraard met groom, maar er is eigenlijk niet veel meer aan de hand. Ik had 1 keer het idee dat ie weer begon, maar hij trok alleen maar wat aan in de draf en daar was het mee gezegd.

Ik heb zelf nu meer de instelling van 'ik kan toch niet stoppen met rijden'. Het is doodzonde om Moon gewoon niet meer in te spannen omdat IK schrik heb, ik zal d'r toch een keer doorheen moeten. En als het dan misgaat, dan gaat het maar mis.

Het scheelt wel dat Moon al goed was doorgereden voordat hij zo schrok, achteraf gezien denk ik niet dat HIJ ook schrik had naderhand. Dat lag echt aan mij.

Maar, het komt goed dus Knipoog

Ander nadeel is dat school weer is begonnen... Ik heb het kneiterdruk en naar mijn zin VEEEEEEEEEEEEEEL te weinig tijd om te rijden... Maar die eerste echte wedstrijd gaat toch niet lang meer op zich laten wachten!