Ik ben op zoek naar een goed paar leidsels. Ik men nu met de leidsels die bij het tuig zaten. Hier is in principe ook niets mis mee, maar het zijn leidsels van touw, en dus rond. Ik men weleens met een ander stel leidsels hier op stal en dat is van leer (dus plat) en dat vind ik toch een stuk fijner en hier loopt Milo ook beter op. Nadeel is dat deze teugels heel lang zijn omdat ze voor een Fries zijn, en Milo een pony van 1.20 is. Dus hoewel ik het pinkriempje om mijn pink heb, komen ze nog tot op mijn voeten. De touwteugels van Milo zijn ponymaat maar alsnog best lang.
Maar goed, ik ben dus op zoek naar een goed stel leidsels, liefst zwart omdat ik dat het mooiste vind staan bij het zwarte tuig en zwarte pony, of worden bruine leidsels meer op prijs gesteld op wedstrijden? Liefst een ponymaat. Wat zijn jullie tips en ervaringen? Rijk ben ik niet, maar wil graag een stel leidsels waar ik nog lang mee toekan.
Hoeveel heb je ervoor over? Je kunt er het beste meteen in investeren, zodat je er ook echt wat aan hebt. Je zou bv leidsels van Ideal kunnen bestellen. Die zijn er ook in ponymaat. Kosten ong. E52.- als ik het nog goed onthouden heb. Dan heb je goeie leidsels die nog een tijd meegaan voor een redelijke prijs.
ik heb van paul paree ze zijn uit een stuk ( zit wel sown gespje zeg ma da je ze van elkaar kan hale;)) en zijn smal en heel fijn ik heb enkel en dubbel prijs enkel is €95,- dubbelspan is €195,- volgens mij
ik zou antislip leidsels pakker bruin of zwart is natuurlijk eigen keus deze heb je ook van ideal of merkloos je kunt ze bij een paardenwinkel kopen die een menassortiment heeft antislip vind ik fijner want nat leer gaat glijden antislip niet ideaal dus
Ik heb zelf de Techno leather leidsels. Dat is van kunstof. Ze gleiden niet door je handen heen als ze nat zijn. En je heby nooit problemen met invetten. En ze zien er net zo uit als leren leidsels.
Daar kun je mee verongelukken, als er krtacht op komt breekt die gesp echt af.. Het zou verstandiger zijn om een paar leidsels te kopen, veiligheid mag je niet op bezuinigen.
Zelf heb ik leren leidsels van Ideal. Vind het prettige leidsels, ook als ze nat zijn. Dat leer dan wat gladder wordt dan met anti-slip is logisch, maar om het glijden van leidsels tegen te gaan heb ik (leren) handschoenen aan. Ik heb een tijdje anti-slip leidsels van de buurman geleend (ook van Ideal trouwens), maar vond dit heel vervelend rijden. Het waren praktisch nieuwe leidsels, maar op den duur begon het rubber van het anti-slip er af te slijten. En dat voelt toch niet echt prettig aan. Uiteraard is dit heel persoonlijk, maar ik vindt geheel leren leidsels toch het prettigst.
Over de kleur: volgens mij horen leidsels officieel bruin te zijn (weet niet of ze dit liever zien op wedstrijden). De leidsels die ik heb van Ideal zijn heel donkerbruin. Van afstand zou je kunnen zeggen dat ze zwart zijn. Ik heb ook een zwart tuig, maar omdat de pony donkerbruin is kan het prima met die leidsels. Gewoon even wennen denk ik.
met rubber, van die stoffe dingen, stof met leren blokjes, leer met stoffe blokjes, leer met leren blokjes.. verzin het maar of het is er.. er zit echter wel verschil in kwaliteit.
je kan natuurlijk ook zelf blokjes op je leidsels zetten...
Ik heb de antislip leidsels van ideal. Nadeel daarvan is dat ze best licht zijn, dus met wind enzo flapperen ze wel heb ik gehoord. Lederen leidsels zijn dan weer lastiger met het glijden bij regenen. Ik heb voor de antislip gekozen omdat ik ze wel fijn vond voelen en je hoeft er weinig onderhoud aan te plegen.
Ik lees wel vaker dat lichte leidsels gaan klapperen bij wind. Mijn vraag: hoe hard waait het dan als zelfs leidsels gaan klapperen in de wind? Bovendien: zware leidsels klapperen veel meer met de beweging van het paard. Voordeel van lichte leidsels is dat het contact met de mond ook subtieler wordt en dus beter. Ik rij regelmatig tandem en het voorpaard is echt beter te rijden naar mate de leidsels lichter zijn, bij die lengten maakt gewicht echt verschil, bij enkelspan is dat natuurlijk minder. Het fijnst vind ik leer in de hand en kunststof naar het paard met losse leidselstoten, omdat die hard slijten door het speeksel van het paard.
ik heb ook antislip leidsels van ideal. Ik heb idd ook die van paree zelf gezien hele mooie zachte soepele leiidsels. maar ik vond bijna 100 euro toch iets te veel. De antislip liggen bij mij lekker in de hand omdat ik vrij kleine handjes heb. en ze zijn ook lekker soepel.
Ik vond de antislip snel slijten. Na een jaar heb ik ze laten omdraaien door een tuigenmaker en na twee jaar had ik er totaal geen rubber meer op. Heb nu weer gewoon leren, vind ik nog het mooiste en praktische.
Als je leren leidsels wil en je hebt kleine handjes, moet je damesleidsels bestellen. Deze zijn net wat smaller dan de standaard maat.
Ik heb zelf ook antislip-leidsels, in het verleden met dat rubber er doorheen gevlochten. Maar na verloop van tijd verdwijnt het rubber, maar wat er overblijft vind ik ook heerlijk mennen. Wat het precies is weet ik niet, gewoon een stofje, maar werkt super
Ik heb gewoon simpele smalle leidsels die bij mijn tuig zaten. Super leidsels.
En voor het tandem heb ik een paar leidsels die half stof zijn en half leer. Het deel in je handen leer omdat dat het fijnst vasthoud en de rest stof omdat dat veel lichter is. Die zijn nog fijner dan mijn enkelspan leidsel!!! Albert heeft de voor mij gemaakt omdat ik geen shetlandmaat tandemleidsel kon vinden.
Ik men mijn pony van 1.20 ook met een bruine anti-slip paardenleidsel. Zijn idd wat lang, maar storend vind ik dat niet. Ik kan ze korter laten maken, maar zo kan ik ze eventueel ook nog bij een paard gebruiken.
Jippie! Ik ben geslaagd. Er is een paar dagen geleden hier vlakbij een winkeltje geopend met paardenspullen, en daar wilde ik vandaag even kijken. Het is geen winkel waar ze dingen bestellen, maar ze verkopen er tweedehandsspullen etc. Nouja, ik ging er vandaag kijken met een vriendin omdat ik toch in de buurt moest zijn. Ik zag er hele mooie menleidsels liggen. Donkerbruine leren, helemaal compleet: gesp aan het einde met twee gaten, stevig pinkriempje, ook aan het einde wat je aan het bit gespt een reserve gat voor de gesp. Zag er nog hardstikke mooi uit en stevig, goede kwaliteit en niet beschadigd (alleen wat krasjes, maar dat heb je met nieuwe leidsels ook binnen de kortste keren. Ook niet zo stijf als gloednieuwe leidsels. Gewoon glad leder en een stuk smaller en lichter dan het andere platte stel bij mij op stal wat eigenlijk voor mannenhanden bestemt is. Ik mag de teugels passen, maar als de lengte niet goed is of als ze niet bevallen, mag ik ze weer terugbrengen en krijg ik mijn geld terug. Als ik weer eens wat nodig is ga ik meteen weer naar die winkel! Ze hadden onder andere een gloednieuwe ankypad (30 euro), Eskadron peesbeschermers zo goed als nieuw (6 euro) dekjes, halsters etc. voor een paar euro.. Dus ik ben heel tevreden. Allemaal bedankt voor jullie reacties! Graag het topic niet op slot doen, misschien handig topic voor andere mensen die op zoek zijn naar leidsels.
Ik lees dit nu pas en weet dus ook niet of je inmiddels al andere leidsels hebt maar dze die te kort zijn zou je natuurlijk kunnen laten verlengen. Dat is aanzienlijk goedkoper dan een nieuw leidsel.
Bedankt. Ik heb ze met iemand geruild die met een Shetlander mende, maar die vond ze ook een beetje aan de korte kant. Waar zou ik ze kunnen laten vermaken? Wat zijn de kosten ervan? Wordt het dan nog wel mooi?