[AR] Korte wending - Keertwending: hoe te leren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roadracer

[AR] Korte wending - Keertwending: hoe te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 20:49

De titel zegt het al Knipoog
Op dit moment wordt mijn pony beleerd voor de wagen. Gaat super hoor, ze is de rust zelve, laat zich makkelijk schakelen, sturen, etc. etc. Problemen gehad met stilstaan, maar ook dat gaat nu eigenlijk bijna helemaal goed.

Het enige wat nu dus echt niet wil, dat zijn de korte bochtjes/keertwendingen. Een volte gaat prima, een kleine volte ook, maar op het moment dat ze over moet stappen met haar benen stopt ze ermee. Drijf je haar dan door, dan komt ze compleet in verzet: varierend van stilstaan tot half steigeren (overigens: dit klinkt erger dan dat het is; als je stopt met vragen en gewoon weer de hulp voor voorwaarts geeft loopt ze evenzo rustig weer verder...)

De vraag is nu: hoe kunnen we dit het beste oefenen zodat ze het begint te snappen?
Even wat achtergrondinfo:
-De man die me helpt met beleren heeft hier vele jaren en vele paarden ervaring in, maar hij heeft dit eigenlijk nog nooit zo erg meegemaakt.
-Onder het zadel kent ze de keertwending redelijk (maar dat is natuurlijk icm zit/beenhulpen)
-Aan de lange lijnen begreep ze het eerst ook niet, ik ben er toen naast gaan lopen, meegeduwd op de voorhand (zodat ze om de achterhand zou gaan draaien), en uiteindelijk ging dat ook al best redelijk. Nog geen perfecte keertwending ofzo, maar wel gewoon duidelijk overstappen op leidsel/stemcommando. Uiteindelijk ging dit ook zonder dat ik meehielp.
-Probleem lijkt m erin te zitten dat ze het liefst om de voorhand draait ipv om de achterhand. Met als gevolg dat bij een linksomkeert ze de kont rechts tegen het lamoen drukt, schouder links tegen het lamoen en zo staat ze er dus eigenlijk scheef in.

Wie o wie herkent dit en heeft tips om dit beter te krijgen? Wat we nu in ieder geval al gedaan hebben is de buitensingel strakker gedaan zodat ze het lamoen minder weg kan drukken met de voorhand en dus wel mee moet nemen. Daar reageerde ze al wel iets beter op, maar nog steeds niet echt geweldig...

Tips welkom Pling

Echwel

Re: [AR] Korte wending - Keertwending: hoe te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:13

Veel druk op je buitenleidsel houden, met je binnenleidsel vragen en aan de buitenkant je zweep aanleggen..

Niet je buitenleidsel losgooien, dat is heel verkeerd.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 22:41

@Echwel: dat doen we ook wel hoor! Knipoog

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 23:03

Groot beginnen en steeds kleiner maken. Evt begeleiden door mee te lopen oid.
Waar heb je dit voor nodig trouwens?

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 23:46

@laura2span: stel bijvoorbeeld dat je op een bospad zit en onverhoopt moet keren, dan is het fijn als je niet hoeft uit te spannen, kar keren, en weer inspannen!
Het is een redelijk standaard oefening volgens mij. Hij hoeft ook niet perfect ofzo, maar het is toch wel erg prettig als je niet steeds een 10m draaicirkel nodig hebt...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 08:14

Ik zit er ook een beetje mee met mijn merrie. Ik wil gewoon dat ze het straks toch gewoon kan.

Op de weg is het geen probleem, stapt ze flot over en loopt ze fijn nagevelijk bij het keren. In de bak 'kan' ze het niet. Ook niet als ik het voor het hek probeer zodat ik haar 'dwing'.

Ik krijg verder geen protest oid, ze doet het 'gewoon' niet. Ik hou dit topic in de gaten.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 08:20

Die van mij steekt zelfs Clown
Vorige keer moest ik ook op een bospad keren, en toen stak hij een stukje naar achteren en weer naar voren, leek net een auto Haha!

Ik zou het ook eens proberen met iemand aan de hand ernaast, en dan langzaam zonder extra iemand opbouwen, meer zou ik ook niet weten, Whoopy deed het allemaal gewoon in 1x zonder dat ik ook maar enige menervaring had.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:33

Ohz ook gaan oefenen, zodat hij zonder de belemmering van de wagen geen probleem heeft met een draaien om zijn as. En met de lange lijnen, buitenlijn langs zijn achterhand leggen, zodat hij daar een tegendruk voelt waar hij doorheen moet .Ik denk namelijk dat dat het probleem is, dat hij niet durft door te draaien met de tegendruk van het lamoen. Heeft hij sowieos wel ruimte in het lamoen om te draaien?
Laatst bijgewerkt door Sjonniej op 25-08-06 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:33

Heeft ze geen last van de lamoenstokken die in haar schouders prikken? Sommige paarden kunnen daar niet zo goed tegen....

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 09:48

@Arrertje: nee, dat hebben we meteen gecontroleerd, maar het lamoen staat wijd genoeg. Pas wanneer ze zelf scheef gaat staan (doordat ze haar kont tegen de verkeerde kant van het lamoen drukt), zit ze er tegenaan.
Je zou dus eigenlijk verwachten dat ze snel doorheeft dat ze dat niet moet doen... Clown

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:17

ikzou idd oefenen met ohz ook op je stem,en teugelvoering te keren,dus geen been/zithulp erbij.
ook veel voor de wagen oefenen,met iemand naast haar.
en ook idd vooral opletten dat je buitenteugel er goed bij blijft,haar begeleid

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:48

Ook een mogelijkheid (werkt niet altijd):
Vlak voor etenstijd (van het paard dan) van huis afrijden en niet al te ver van huis op een bospad keren zodat hij weet dat hij richting huis terug gaat

Werkt bij sommige paarden als een hele goede motivatie!

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:59

heb je het al wel is op straat geprobeerd dat is wat makkelijker en zo als je zelf al zei eerst wou ze het aan de lange lijnen ook niet maar nu wel doorgaan met de lange lijnen maar dan niet achter je paard blijven lopen maar een soort lamoen van je lijnen maken zodat ze daar tegen 'aan' loopt en eventueel iemand anders je paardt laten sturen als je dat doet heeft bij mijn pony wel gewerkt hij doet het nog niet super maar we kunnen wel keren op straat

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:04

Ik begrijp dat je paard nog maar net beleerd is?
Gewoon rustig verder oefenen. Dikke kans dat ze niet tegen het lamoen op wil lopen.
Groot oefenen en dan steeds kleiner. Daar kan je gerust de tijd voor uittrekken. (zul je vast ook wel doen)

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:24

Roadracer schreef:
@Arrertje: nee, dat hebben we meteen gecontroleerd, maar het lamoen staat wijd genoeg. Pas wanneer ze zelf scheef gaat staan (doordat ze haar kont tegen de verkeerde kant van het lamoen drukt), zit ze er tegenaan.
Je zou dus eigenlijk verwachten dat ze snel doorheeft dat ze dat niet moet doen... Clown

Tsja, maar zo werkt het lang niet altijd, sommige paarden blijven het gewoon vervelend vinden om tegen het lamoen aan te lopen..... Heeft ook niet zozeer met de wijdte te maken als met de vorm en de lengte, als ze echt in de schouder prikken vinden ze dat vaak vervelend.