[AR] Zacht menbit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gjilke

Zacht menbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 09:06

Sinds kort hebben wij onze NRPSer weer voor de wagen. Hij heeft "vroeger" al voor de kar gelopen, maar omdat ik dressuur startte, en mijn moeder 0,0 ervaring had met mennen, zijn we destijds gestopt.
Nu start ik Z2, alles is bevestigd, en mijn mamma heeft ondertussen wat meer ervaring opgedaan. Conclusie: hij kan er weer voor.

Nu ben ik op zoek naar een zacht menbit. Hij is niet heel idioot gevoelig in de mond, maar reageerd wel op kleine, zachte hulpen. Een scherpe stang is dus helemaal niet nodig. Ik ben zelf zowieso niet zo voor een stang met hefboom, een bit mag dan zo scherp zijn als de hand van de ruiter (oke, menner in dit geval) maar het ene bit werkt toch scherper in dan het andere.
Nu hebben we een liverpoolstang, zonder tongboog, met ribbels aan de binnenkant. Scherp dus. Dit bit zat toen bij het (tweedehands) tuig.

Ik ben nu op zoek naar een niet al te idioot scherp bit voor mijn knollie.
In dit topic: viewtopic.php?sid=&f=21&t=405585&start=0&st=0&sk=t&sd=a
kwam ik de vierringstrens tegen. Heeft iemand een plaatje/foto van dit bit?

Ook las ik hier: viewtopic.php?f=21&t=348241
Iets over starten met een gewone trens. Mag dit nu wel of niet. Ik kon in het regelement wel wat vinden over bittencontrole ed, maar niet net als bij het dressuurregelement een plaatje met toegestane bitten.

Billy

Re: Zacht menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:10

Dan draai je het bit toch gewoon om dat de gladde kant alleen inwerkt?
een vierringstrens is op divoza.nl wel te vinden.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:06

Een gewone trens mag gewoon op wedstrijden.

In het reglement staat het volgende:

ART. 16 TUIGEN
1. KOPPELRIEMEN
In alle proeven zijn alleen koppelriemen tussen de garelen of de borsttuigen toegestaan. De voorpaarden van een vierspan mogen op geen enkele andere wijze met elkaar verbonden zijn (met uitzondering van de leidsels).
2. HULPTEUGELS
Hulpteugels, waaronder mede verstaan elk soort opzetteugels, zijn niet toegestaan.
3. STAART
Het is verboden staarten van paarden aan rijtuigen of aan enig onderdeel van het tuig vast te maken, m.u.v. een verlengde culeron.
4. HEFBOMEN
Alle ringen, sleutels en/of andere voorzieningen aan het tuig welke een duidelijk hefboomeffect op de leidsels of bit uitoefenen zijn verboden. Deelnemers die deze regel overtreden worden in proef A en C bestraft met 10 strafpunten door de voorzitter van de jury, en in proef B met 10 strafpunten door de jury.
5. BITTEN
Het gebruik van een hoofdstel zonder bit (hackamore) is niet toegestaan, ook niet wanneer het gebruikt wordt in combinatie met een bit
.

Alles mag dus behalve een hackamore of bitloos Lachen en mits het niet wreed is, maar dat wordt omschreven in een ander artikel van het reglement

En inderdaad je draait de liverpool gewoon, kwestie van haakjes voor de kinketting even openbuigen en weer dichtbuigen en je kinketting hangt ook aan de 'goede' kant.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:57

Waarom zou je niet met stang rijden, het is een andere werking, maar niet scherper dan een trens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:16

Ik heb sinds een week dit bit:
Afbeelding

Het is een nep-myler. De scharen bewegen onafhankelijk, en, volgens de fabrikant, drukt het bit niet op de lagen, en geeft het paard ruimte om te slikken.
Imo is dit bit vriendelijker dan de standaard liverpoolstangen, doordat je verfijnder je hulpen kan geven, hoef je ook niet veel in de mond te rotzooien.

Misschien is dit een optie? Ik heb het aangeschaft bij www.marathonwagen.com.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:26

Ik vind een myler niet echt een zacht bit.
Hij kan echt heel scherp inwerken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:29

Inderdaad even omdraaien dat de gladde kant onder komt, en dan evt. een dun laagje latec bandage er om heen doen, dat is ook gelijk een stuk zachter...

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:47

Een klein kneepje in je menleidsels komt veel minder over dan een klein kneepje in je rijteugels. Je leidsels zijn gewoon 4 keer zo lang.
Een stang is ook absoluut niet scherp.

Ik heb met een vierringstrens gereden maar kan niet zeggen dat ik het erg vriendelijk vond. Ten eerste vormt een trens een punt die in het gehemelte prikt wanneer jij een ophouding maakt. Ten tweede heb je ook nog de extra ringen waardoor een soort knevelwerking ontstaat wanneer je een ophouding maakt.

Een stang werkt niet scherper in maar anders. Daarbij is het bit zo zacht als de hand van de menner.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:21

ardo_iggy schreef:
Ik vind een myler niet echt een zacht bit.
Hij kan echt heel scherp inwerken.

Een myler werkt verfijnder.
De scherpte hangt volledig af van je hand.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 16:48

Albertine_N schreef:
Waarom zou je niet met stang rijden, het is een andere werking, maar niet scherper dan een trens.

Ik zit niet zozeer met de stang opzich, meer met de hefboomwerking, die bij mijn paard helemaal niet nodig is.

Het omdraaien van het bit vind ik wel een strak plan, Why didn't I think of that.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:53

Waarom niet dat extra beetje zekerheid?? Als jij met kneepjes werkt, merkt hij helemaal 0,0 van die hefboom.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:03

Gjilke schreef:
Albertine_N schreef:

Ik zit niet zozeer met de stang opzich, meer met de hefboomwerking, die bij mijn paard helemaal niet nodig is.

wat is er erger aan hefboomwerking van een stang dan aan het notenkrakereffect van een trens?

BTW: een vierringtrens heeft ook verhoogde druk achter de oren.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:24

Albertine_N schreef:
BTW: een vierringtrens heeft ook verhoogde druk achter de oren.

En op de buitenkant van de kaak, niet fijn dus.

Verder kun je de leidsels aan een liverpool ook zo gespen dat je geen of bijna geen hefboom hebt.

In positie 1 heb je geen hefboom werking
In positie 2 bijna geen hefboom werking

Afbeelding

Verder vind ik dat je niet te panisch over een stang moet denken. OHZ beweeg je veel meer waardoor een stille handhouding bijna niet mogelijk is. Aangespannen lukt dat wel, je zit immers mooi stil op de wagen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:26

2 en 3 verschillen ook niet zoveel met elkaar, want als je 2 zou doen, zou de leidsel iets meer naar beneden gaan dan nu, omdat nu 3 daar al zit.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:29

Albertine_N schreef:
2 en 3 verschillen ook niet zoveel met elkaar, want als je 2 zou doen, zou de leidsel iets meer naar beneden gaan dan nu, omdat nu 3 daar al zit.

Klopt, tenzij je deze stapel leidsels erom laat Haha!
In dit geval maakt stand 2 en 3 idd niet veel uit, maar niet bij elke liverpool zit positie 3 zo hoog in de bril. Vaak begint positie 3 onder de bril Knipoog

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:32

Dat is waar!

Ik vind dit een mooi bit,met het eerste leidsel gat zo hoog, vind t net iets netter staan dan door de bril.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:34

Ik vind het ook een mooi bit ik rij eigenlijk nooit met een liverpool, maar de enige die ik heb heeft dat eerste leidselgat ook zo hoog.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:05

Mijn liverpool(een pony maatje, 11,5) heeft ook zo'n hoog leidselgat. Ik heb hem bij al mijn pony's zo hoog zitten en dat gaat prima.
Ze lopen ohz allemaal op een enkel of dubbel gebroken trensje(net waar ze het fijnst op lopen) en zijn super makkelijk te sturen.

Een liverpool ligt vaak rustiger dan een trensje en heeft geen notenkraker effect. Ik zou gewoon een liverpool stang gebruiken, zelfs mijn groene pony's lopen daar mee en gaan later gewoon op een trensje(als ze eerder betuigd worden dan ingereden).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 19:11

Dennis; een liverpool of een trens ligt hetzelfde in de mond. Je krijgt pas verschil in de mond (dus zonder leidseldruk) als ze 1 of meerdere malen gebroken zijn. Maar een ongebroken liverpool en een ongebroken trens zijn in de mond hetzelfde, net zoals een enkel gebroken stang en enkel gebroken trens.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:28

Met trens bedoel ik ook een gebroken(1 of 2x) trens.
Ik vind een ongebroken trensje ook rustiger liggen maar die zijn in die kleine maatjes bijna niet te vinden, vandaar dat alles gewoon op enkel of dubbel gebroken loopt en een liverpool.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:48

Als hefboomwerking bij jou paard niet nodig is, kun je 'm met een gewone liverpool mooi op 2 vingers rijden. Ik zou gewoon voor de liverpool gaan, wil je de boel wat verzachten, draai dan latex om het mondstuk.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:04

Mijn pony heeft ook een redelijk gevoelige mond, maar geen last van de Liverpoolstang. Ik heb hem altijd alleen maar door de bril heen omdat ik het gewoon niet nodig vind om de hefboom te gebruiken.
Even vraagje tussendoor (nu we het toch over bitten hebben): mijn bit 'steekt naar voren' met de scharen, dus richting neus. Dat is toch niet normaal? Of wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:17

Altijd? Ook tijdens het rijden? Anders ik zeggen, die de ketting ietsje losser, de hoek moet max 45° zijn.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 21:11

Als een hefboomwerking niet heel erg is, waarom wordt er in de dressuur onder het zadel dan zo moeilijk over gedaan...?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:25

Gjilke schreef:
Als een hefboomwerking niet heel erg is, waarom wordt er in de dressuur onder het zadel dan zo moeilijk over gedaan...?

Onder andere om deze reden, had ik al eerder opgeschreven Knipoog

manie schreef:
OHZ beweeg je veel meer waardoor een stille handhouding bijna niet mogelijk is. Aangespannen lukt dat wel, je zit immers mooi stil op de wagen.