[AR] koetsierbewijs in 2007 verplicht??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nijntjepluis

koetsierbewijs in 2007 verplicht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 08:48

Ik hoorde gisteren dat het koetsiersbewij in 2007 verplicht is als je op de openbare weg rijdt. Wie kan mij vertellen of dit daadwerkelijk zo is.

laura2span

Re: koetsierbewijs in 2007 verplicht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:13

Ze roepen al jaren dat het verplicht wordt. Ik geloof er niet meer zo in... elke menner mag immers ook zonder KB een wedstrijd rijden. Als ze het willen verplichten gok ik dat ze daar beginnen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:18

Toen ze het koetsiersbewijs bedacht hebben riepen de oprichters: Doe het allemaal, binnen 5 jaar is het verplicht.

Ik moet het nog zien gebeuren.

tjiddevw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:56

Ik zie het ook wel gebeuren. Ik rij wel wedstrijden maar heb geen KB.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:58

Eigenlijk belachelijk dat het NIET verplicht is. Het is nog moeilijker en riskanter dan een auto sturen en daar moet je toch ook een rijbewijs voor hebben. Zelfs voor een brommer/scooter moet je nog een bewijs hebben.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:31

Zolang andere weggebruikers zo weinig verstand van paarden hebben en er totaal geen rekening mee houden is het zinloos een KB verplicht te stellen.
De grootste onveiligheid ontstaat door medeweggebruikers en niet door de menner.

Dus het lijkt me nuttiger dat in de ander verkeersexamen veel aandacht aan het wezen paard wordt besteed. Pas als dat geregeld is kan het misschien zinvol zijn het KB verplicht te maken.

Laanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:01

Dat zeggen ze ook over het ruiterbewijs. Ik weet niet of het waar is. Ik heb al gegoogled maar ik kan niets vinden ook niet op de site van de srr.

sanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:28

manie schreef:
Zolang andere weggebruikers zo weinig verstand van paarden hebben en er totaal geen rekening mee houden is het zinloos een KB verplicht te stellen.
De grootste onveiligheid ontstaat door medeweggebruikers en niet door de menner.

Dus het lijkt me nuttiger dat in de ander verkeersexamen veel aandacht aan het wezen paard wordt besteed. Pas als dat geregeld is kan het misschien zinvol zijn het KB verplicht te maken.

Ik heb het met deze stelling niet helemaal eens. Het is uiteraard zo dat de medeweggebruiker voor een groot deel ook verantwoordelijk is voor ongevallen, is het ook zo dat het koetsiersbewijs wel een goede aanvulling op het rijden met een paard / pony met zich meebrengt. Ik zie het helaas nog al te vaak dat koetsiers niet verantwoord rijden.

grtz

daniel

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:27

sanka schreef:
manie schreef:

Ik heb het met deze stelling niet helemaal eens. Het is uiteraard zo dat de medeweggebruiker voor een groot deel ook verantwoordelijk is voor ongevallen, is het ook zo dat het koetsiersbewijs wel een goede aanvulling op het rijden met een paard / pony met zich meebrengt. Ik zie het helaas nog al te vaak dat koetsiers niet verantwoord rijden.

grtz

daniel

Tuurlijk maar het gros van de menners rijdt wel verantwoord, maar 99% van de automobilisten etc niet ten opzichte van paarden in het verkeer...
Vandaar mijn prioriteitstelling Knipoog

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:00

Het koetsiersbewijs is niet alleen voor de verkeersregels, maar voornamelijk voor het leren mennen zodat je het paard beter onder controle hebt als hij een keer schrikt of ergens niet langs wil.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:28

Ze roepen het inderdaad al jaren. Ben benieuwd of het ooit verplicht wordt. Wat ik wel vindt is dat ze het verplicht moeten stellen bij verhuurbedrijven. Dat je een paard en huifkar mee kan nemen zonder ervaring dat snap ik vaak niet. In zo'n geval zou ik het wel goed vinden dat het verplicht werd. Aan de andere kant zijn er genoeg hele goede menners zonder een koetsiersbewijs. Beetje dubbel dus. Ik heb mijn bewijs wel, maar meer omdat ik er zelf wat over wilde leren omdat ik nog nooit gemend had. Dus een cursus gevolgd zodat ik een beetje wist hoe alles gaat voor ik met mijn paardje aan de slag ging. Inmiddels al ruim 3 jaar geleden.

tjiddevw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:40

Sokkebok schreef:
Het koetsiersbewijs is niet alleen voor de verkeersregels, maar voornamelijk voor het leren mennen zodat je het paard beter onder controle hebt als hij een keer schrikt of ergens niet langs wil.

De beginselen heb ik van mijn vader geleerd (die heeft wel koetsiersbewijs) en ik heb elke week les. Ik vind het dus zonde van mijn geld om het te doen.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:43

manie schreef:

Ik kom hier nog even op terug, omdat ik me vandaag met het rijden (onder de man) ergerde aan het verkeer dat geen gas terug neemt. Het zou zeker goed zijn om met het halen van het autorijbewijs eens aandacht te besteden aan paarden in het verkeer.
Toch blijf ik bij mijn standpunt wat betreft het koetsiersbewijs dat dat niet verkeerd zou zijn als het verplicht is omdat elke beginner met ieder willekeurig paard de weg op mag en daardoor medeweggebruikers in gevaar kan brengen.
Ik vind wel dat een ervaren iemand veiliger op de weg is als iemand die alleen maar een KB heeft en verder geen ervaring, maar zo werkt het met auto's ook niet.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:24

Tsja, het verkeer wordt alleen maar drukker, op zich vind ik het niet zo gek om het koetsiersbewijs verplicht te stellen. Dan heb je toch iets van basiskennis van omgang met het paard en mennen en verkeersregels. Dus op zich niet zo gek om dit verplicht te stellen.

Verder komen er steeds meer paarden in het verkeer. In dat opzicht zou het niet onverstandig zijn om hieraan bij de theorie-examens voor motorrijtuigen aandacht voor te vragen. Of dat dan in de praktijk wat oplevert is natuurlijk een tweede......

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:08

ik vind verplichtstelling helemaal niet vekeerd,ook voor het ruiterbewijs,maar dan moet het inhoudelijk(met name de theorie) wel veranderen.
het is allemaal wel ouderwets,dat je moet weten hoe een brik,etc. uitziet,en bij welke wagen een gareeltuig oid.
dan moet het ook om veiligheid van paard,menner en overige verkeer gaan,dat onderhoud van wagen er in voorkomt,is uiteraard wel goed!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 00:10

Tja, ik men al jaaaren, maar heb geen koetsiersbewijs (en trouwens ook geen ruiterbewijs Haha!). Mijn mening over het koesiersbewijs:
- Leer ik beter mennen als ik alle namen weet van de verschillende types karren?
- Leer ik beter mennen als ik alle onderdelen van het tuig precies kan benoemen?
- Leer ik beter mennen als ik het via het achenbach systeem kan?
- En zo kan ik nog wel even doorgaan. Volgens mij is mennen, en trouwens ook onder het zadel rijden, net als autorijden. Je kunt lessen nemen, theorie leren, maar je leert het pas echt als je veel gaat rijden.

Ik zou trouwens nooit met een paard van een ander gaan mennen, maar met mijn eigen paarden voel ik me 100% veilig op de weg (ook tussen de auto`s).

EDIT:
Schiet me net te binnen.. Mijn buurman geeft les in het koetsiersbewijs. Na afloop van de cursus had hij met een aantal aanspanningen een soort afscheidsrit. Omdat er een paard ziek was vroeg hij of ik met mijn aanspanning mee kon rijden. Op mijn kar dus mensen die NET geslaagd waren voor hun koestiersbewijs. Toch kregen ze het voor elkaar dat toen ze me hielpen met uitspannen tijdens een pauze ze de strengen al los wilden halen terwijl de broek nog vastzat aan het lamoen, en met het inspannen daarna precies andersom (dus eerst de broek vastmaken)... en dan wel net je papiertje gehaald hebben Gestoord Frusty

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 08:04

Citaat:
Ik zie het helaas nog al te vaak dat koetsiers niet verantwoord rijden.

Dat zie ik maar al te vaak bij ruiters.

Ik vind het koetsiers bewijs een mooie basis om mee te beginnen als je beginner bent.
Maar om nou te zeggen dat je direct alles onder controle hebt als je dat papiertje in je bezit hebt...nou nee.

Dat zelfde geld voor het ruiterbewijs..dat is nog de grootste onzin die er bestaat.

Zowel mennen als onder de man leer je door het veel te doen. Dat is met auto rijden toch ook zo.