[AR] Wat vinden jullie van deze aanspanning?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roadracer

Wat vinden jullie van deze aanspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 18:37

Op dit moment wordt mijn pony beleerd voor de wagen. Ik vroeg me af of jullie nog commentaar hebben op hoe het tuig op dit moment zit, en hoe ze voor de wagen staat! Dit is nog niet mijn eigen wagen, dus daar moeten we tzt natuurlijk de boel ook nog passend voor maken, maar dan heb ik vast een idee of er nog aandachtspunten zijn Pling
Afbeelding

Ik had zelf het idee dat het lamoen zo op de goede hoogte hangt. Borsttuig lijkt misschien hoog te zitten, maar dat komt door de onderlegger.

manie

Re: Wat vinden jullie van deze aanspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:45

Ik vind het borsttuig zeker niet te hoog zitten eerder aan de lage kant.
Verder staat de pony wel erg ver van de wagen af. Ik zou hem liever dichter op de wagen zetten.
Verder zou ik de broek en paar gaatjes laten zakken. Achter z'n kont lijkt de broek op redelijke hoogte te hangen, maar bij de flanken zie je dat de broek te hoog zit. Als je heuveltje af gaat loop je het risico dat het stuk achter z'n kont op gaat kruipen.
De lengte van de zweep is niet helemaal goed in te schatten, maar deze lijkt mij te kort. Je moet de pony eenvoudig bij de schouder kunnen raken.

Wel een leuke pony trouwens Lachen

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 19:08

Dank je!
Afstand voor de kar klopt, die hebben we inmiddels al iets verkleind (maar we moesten eerst nog een paar gaten erbij maken in de strengen Knipoog )
Tja, de broek dat weet ik niet precies. Het gedeelte van de broek dat achterlangs loopt is niet in te korten, als je begrijpt wat ik bedoel. Als ik m dus op de lendenen laat zakken, zakt ie achter uiteraard mee en komt ie te laag te hangen achter de kont. Enig idee hoe ik dat dan zou moeten aanpassen? Zou dat betekenen dat de broek iets te groot is? Heb het allemaal als cob-maat gekocht, maar ja...
Zweep is inderdaad te kort, maar de man die mij helpt met het beleren ment normaal gesproken met een span shetten, en op dit moment hebben we helaas even geen langere zweep. Het gaat net, maar is inderdaad niet ideaal. Het scheelde trouwens al wel weer iets toen we de strengen aangepast hadden Haha!

Enig idee wat ik met de broek zou kunnen doen?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:06

De broek kan een zadel/tuigenmaker vrij eenvoudig en heel netjes korter maken (dat stuk rond de kont zeg maar).
Ik heb dat ook laten doen (cob was te groot, pony te klein...) en de broek zit nu super, je ziet niet dat het ingekort is Knipoog
Gewoon even afmeten hoeveel je er tussen uit wilt hebben en de tuigenmaker past dit zo aan.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 09:36

Dank je wel voor de tip, als ze dat inderdaad mooi kunnen inkorten denk ik dat ik dat laat doen! Broek kan absoluut minder ruim namelijk. Nou scheelt het wel dat we op deze kar (en ook op mijn eigen trouwens) een rem hebben zitten, en er gelukkig dus niet afhankelijk van zijn.
Het zal op korte termijn niks worden, we zijn het beestje nu aan het beleren en ze staat daarom nu op een andere stal. Zodra we weer "thuis" zijn kunnen we kijken wat er precies veranderd moet worden om alles passend te maken voor m'n eigen wagentje, en dan zal ik alles meteen goed opmeten Pling

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:36

Manie heeft alles al verword, maar ik wilde even zeggen dat ik het wel een leuke combi vind Lachen

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 09:43

Dank je Haha!
Overigens, voor de geinteresseerden: Het tuig is van Imperial Riding. Heb er trouwens een hele tijd geduld voor moeten hebben, want ze hadden bij de importeur alleen nog bruin liggen. Erg mooi, maar niet op een schimmel (vind ik Knipoog )

timtim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:48

best dat je inderdaad iets aan die broek doet. anders gaat bij het stoppen teveel gewicht in zijn rug komen.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:25

er is al genoeg gezegt over de broek dus dat doe ik niet Haha!
maar je hebt een leuk paardje OK dan! en een mooi tuig
veel plezier ermee Knipoog

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:48

Leuke pony in het tuig. Veel succes!

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:14

Heey roadracer!!
De tips/opmerkingen zijn al gegeven Lachen
en Annet ziet er super uit voor de kar hoor!!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:12

Als je de staartriem losser doet en de rugriem strakker, komt de broek ook iets meer naar voren te liggen. Maar de broek in laten korten is op den duur een veel betere oplossing, denk ik.

Leuke pony, mooi stevig type. Veel plezier ermee nog!

Cindy

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 13:48

cindysponys schreef:
Als je de staartriem losser doet en de rugriem strakker, komt de broek ook iets meer naar voren te liggen. Maar de broek in laten korten is op den duur een veel betere oplossing, denk ik.

Ik kan de broek ook gewoon iets verder naar voren op de rugriem laten liggen hoor Knipoog Maar dat lost het probleem niet op dat ie eigenlijk wat moet zakken!

Citaat:
Leuke pony, mooi stevig type. Veel plezier ermee nog!
Cindy

Dank je!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:34

Haha, bij mijn tuig kan dat dus niet. (enkel/dubbelspan tuig) Is ook maar een heel tijdelijke oplossing voor als je toch al van plan was hem in te laten korten.