[AR] Gestart met een 2wieler, maar commentaar gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Gestart met een 2wieler, maar commentaar gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 08:58

Na dit topic (viewtopic.php?f=21&t=559551) van een aantal maanden geleden ben ik gister met mijn 2wieler gestart.

De eerste jury kreeg ik een 4 voor de aanspanning ivm ‘geen mooie wagen’, hij kwam nog even naar mij toe om te zeggen waarom hij het zo opgeschreven had. Hij vond dat het keurig ging, maar dat je niet met een 2wieler mag starten. Hij zou geen opmerking er op zetten dat het een 2wieler is zodat mijn uitslag gewoon mee genomen zou worden. (had wel 192 punten)
Bij de andere jury kreeg ik een 6 zonder commentaar (en daar ben ik het mee eens, met een concours wagentje of een marathon wagen ziet het een stuk netter). (proef was minder, had 183 punten)

Hoe zit dit nu?
De eerste jury kwam er mee dat het stukje dat het wel mag in het stuk regelement staat dat over de dresuur van de marathon gaat. En dat het stuk waar het niet mag uit het gewone dresuur B tot ZZ/vaardigheid L tot Z regelement komt.

Echwel

Re: Gestart met een 2wieler, maar commentaar gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:10

viewtopic.php?f=21&t=559551&hilit=

Volgens mij was dit een eerder topic van jou.
Met dezelfde vraag.

En misschien een aanrader voor iedereen die wedstrijden gaat rijden.
Bij de knhs kun je voor 5euro een reglement kopen, of downloaden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 09:20

Maar ja, wat moet je hier mee?

Ik had de bladzijde waarop stond dat het wel mocht uitgeprint mee(omdat ik hier al bang voor was). Maar die jury was er van overtuigd dat het niet mag omdat het onder het onderdeel staat van dresuur die bij de marathon hoort (ook nadat we zijn regelement er bij gepakt hadden).

Het vorige topic was idd ook van mij.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:30

Juryleden kijken niet naar wat er achterhangt, maar meer hoe het er achter hangt.
Het is dus onzin dat een marathonwagen mooier staat en dus een hoger cijfer oplevert.
Een presentatiewagen staat nog mooier, maar diegenen die met een presentatiewagen starten krijgen niet standaard een 8 of 9.
Waarschijnlijk past je wagen niet bij de pony (te groot, te klein). Of is je wagen of pony niet schoon, is je eigen kleding niet passend bij de aanspanning of heb je niet correct ingespannen (te kort ervoor, borst te laag etc.)
Volgens mij leren juryleden op deze manier het punt presentatie te beoordelen en niet of je met een Mönch-tuig en vd Heuvel presentatiewagen aankomt.

Ik wil niet zeggen dat bovenstaande voor jou van toepassing is, maar kijk kritisch naar je eigen aanspanning met deze dingen in je hoofd. Kijk ook naar andere aanspanningen. Bijvoorbeeld een bolhoed bij een marathonwagen ziet er niet uit, maar het kan prima bij een concourswagen. Sjieke wagen, sjieke kleding, sportieve wagen, sportieve hoed etc.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 09:38

Dit is mijn aanspanning(2 weken geleden op een onderlinge wedstrijd waar ik een voorlezer van de organisatie had). Gister zat mijn zusje naast mij in een zwarte broek, een zwart jasje en een cap.
Afbeelding

Als je met deze aanspanning aan kom weet ik dat ik voor dat onderdeel geen 8 of 9 krijg, dat verwacht ik ook niet. Velgen zijn iets roestig (nieuwe velgen zijn besteld), de verf heeft wat beschadigingetjes, het tuig is geen nieuw merk tuig(maar een goed gebruikt merkloos tuigje).

Maar mij gaat het nu om het commentaar dat een 2wieler niet mag.
De ene gaf een opmerking en omdat hij me niet wou uitsluiten gaf hij mij een 4 en melde mij eventjes dat het eigenlijk niet mag.
Van de ander kreeg ik gewoon een 6 zonder opmerking of niets.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:41

Het mag gewoon een tweewieler, dat kun je lezen in het reglement.
Dus wat je had moeten doen is protest aantekenen.....

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:30

Ik weet dus niets van het KNHS regelement maar naar mijn idee ziet het er wel netjes uit.
Dus als in het regelement staat dat je met een tweewieler mag rijden dan had de jury het dus fout.
Ik zou de volgende keer dus ook gewoon protest aantekenen.
Is er op een menwedstrijd ook altijd een federatievertegenwoordiger aanwezig zoals bijde wedstrijden onder het zadel?
Je zou dan aan deze persoon kunnen vragen hoe het zit.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 10:53

Zoals in het eerdere topic ging ik er van uit dat het gewoon mag en dat dit er voldoende netjes uit ziet (en een 2 wieler vervoert ook wel zo handig, op zijn kant naast mijn pony in de trailer, ik heb geen hulp mee op wedstrijd die met een aanhanger met concours wagen mag rijden).

Protest aantekenen, hoe kan dat? Wat zijn de regels daar voor? In het regelement staat een keer dat het niet mag, en een keer dat het wel mag, dus dat is ook een beetje tegen strijdig (vandaar dus ook mijn topic van laatst).

Ik ben ook maar een groentje, ik ben al lang blij dat hij mij niet uigesloten heeft (had toch gister tijdens mijn debuut in beide proeven een winstpunt).

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:59

Je mag met een tweewieler starten volgens het regelement dus uitsluiting hoef je niet bang voor te zijn.

Verder zeg je zelf al dat je het eerlijk vind dat je geen dikke voldoende krijgt.
De opmerking van de jury dat jou wagentje niet echt geschikt is kan ik me ook in vinden. Doordat jij zo ontzettend laag zit heb je geen idee wat jou pony doet omdat je tegen zijn billen aan zit te kijken. (misschien ietwat overdreven Knipoog)

Je kan het regelement gewoon downloaden op de knhs site en alles wat je niet weet opzoeken.

Protest aantekenen tegen een jury lijkt me niet handig. Daar maak je geen vrienden mee en je wint hooguit 3 punten.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:07

laura2span schreef:
Protest aantekenen tegen een jury lijkt me niet handig. Daar maak je geen vrienden mee en je wint hooguit 3 punten.

Het is misschien niet handig, maar als onterecht uitsluiting dreigt wel de enige mogelijkheid....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 15:10

Die jury had mij eigenlijk wel uit willen sluiten, maar omdat het er (zeker voor een debuut) toch wel erg netjes uit zag en omdat ik bij hem op stal kom (ivm stage, zijn hoefsmid is mijn stagebegeleider) wou hij mij wel matsen. We zullen het er dus nog wel over hebben denk ik Knipoog.
Protest vind ik ook wat overdreven, dat zou ik ook alleen willen proberen als iemand mij wel uit wil sluiten.

Ik had het onderdeel geprint waarin staat dat het wel mag, maar hij hield voet bij stuk, hij had gelijk, het dresuur deel waar ik gekeken had was volgens hem alleen voor de dresuur van de marathon.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:14

Mooie aanspanning hoor

Alleen je strengen bengelen bij het borst alle kanten op, die moet je met een extra riempje even vast maken

enne super debuut hoor!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:19

Ik zit net nog even naar je foto te kijken, maar als je ook zo gestart bent kan ik me wel een beetje in het oordeel van de jury vinden. Al die losse flappen leer (bij de singel en voor bij de borst) aan je tuig dat niet door passanten is gestoken staat enorm slordig.
Verder vind ik een de haar zo in een staart ook niet netjes, je kunt beter een haarnetje gebruiken of een knot of vlecht.

Ik heb nog even het reglement doorgespit en de jury heeft gelijk!!

Art. 15 RIJTUIGEN

4. RIJTUIGEN B t/m ZZ (dressuur) en LMZ (vaardigheid)
4.1 Er dient gereden te worden met een vierwielig rijtuig, met uitzondering van het onderdeel tandem,
waarin een tweewielig rijtuig is toegestaan

4.2 In de dressuur (B t/m/ZZ) en de vaardigheidsproef (LMZ) is het toegestaan verschillende rijtuigen tegebruiken. Tijdens een proef mag niet van rijtuig worden gewisseld, maar beschadigde of defect
geraakte onderdelen mogen worden vervangen, mits e.e.a. niet meer dan 60 seconden in beslag neemt.
4.3 Tijdens de dressuur dient voor alle klassen (m.u.v. een tweewielig rijtuig voor de rubriek tandem) het voorstel van het te gebruiken rijtuig “onderdoor” te kunnen draaien.
4.4 Indien het rijtuig is voorzien van een rem is het gebruik daarvan vrij; misbruik van de rem dient te allen
tijde in de beoordeling tot uitdrukking te worden gebracht.
4.5 De spoorbreedte wordt op de grond, bij de achterwielen gemeten.
4.6 Het gebruik van spoorverbreders is –op straffe van uitsluiting - niet toegestaan.

Nog een vraag waarom lees je zelf het reglement niet eens echt goed door ipv hier steeds te vragen. Het risico zie je hier. De meeste mensen rijden voornamelijk samengesteld waar een tweewieler voor een enkelspan wél mag. Wij moeten de antwoorden ook opzoeken in het reglement.
De zoekfunctie van acrobat werkt perfect bij dit soort problemen Knipoog

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:20

ik dacht ook al wel dat een 2wieler niet mocht, maar ik was even te lui om te zoeken

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:23

liberty schreef:
ik dacht ook al wel dat een 2wieler niet mocht, maar ik was even te lui om te zoeken

Jij start ook niet met een tweewieler, dus waarom zou je ook zoeken.....
Ik dacht ook dat het mocht, maar dat geldt dus alleen voor samengesteld dus.
Maar wat ik in het reglement kan vinden kan een ander (die er belang bij heeft notabene) ook op zoeken toch???
Beetje een slechte voorbereiding dus.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:26

Ach, ik zoek wel eens wat op voor een mede-bokker Knipoog

Raar eigenlijk dat het samengesteld weer wel mag..

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:29

Ja ik ook wel zie bovenstaande post.
De verschillen tussen samengesteld en dressuur+vaardigheid komen voort uit verschillende organisaties van voor de fusie.
Elke organisatie had z'n eigen reglement en die zijn nu samengevoegd met dit soort onbenulligheden tot gevolg Knipoog
De menners hebben het meest complexe reglement dus dat ding tig keer doorspitten is geen overbodige luxe voor je overweegt te starten.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:36

ja inderdaad dat klopt!

Hetzelfde is met een oornetje,mag bij DV niet meer, maar bij SGWM weer wel

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 15:45

Ik heb niet alles gelezen wat er gereageerd is na mijn laatste reactie maar blz 21 in het regelement op internet staat dat je met een 2 of 4 wieler mag starten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:49

Klopt maar dat is het hoofdstuk Dressuur.
Dus geldt dat voor SMW.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:55

Ja en dat gaat over dressuur voor samengesteld.
Voor jou zijn de hoofdstukken dressuur B t/m ZZ en vaardigheid L t/m Z van toepassing.
Nogmaals spit aub dat reglement goed door.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 16:07

Ik heb het verschrikkelijk vaak na gespit en doordat ik twijfelde hier na gevraagt. Het starten met een 2 wieler mag kreeg ik steeds als antwoord.

Uiteinden van mijn strengen waren dit keer wel netjes weg gewerkt, singelstoten van mijn buitensingel waren nu ook met een elastiekje vast gezet(zitten door de passantjes maar zijn gewoon wat lang) en had van het weekeind een dubbel gevouwen vlecht in mijn haar. Dus de afwerking was dit weekeind iets netter.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:09

Dan weet je bij deze dus dat het niet mag en dat je de volgende keer beter een official van de KNHS kan bellen ipv. ons om advies vragen wat betreft reglementen. Ook wij kunnen het namelijk fout hebben.
Dus de volgende keer 4wieler mee.

Je hebt sowieso al niet te klagen vanwege de vriendjespolitiek Knipoog

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:17

De oorzaak van dit verkeerde advies heb ik gegeven. De meeste mensen hier rijden voornamelijk samengesteld (daar mag het) en ook nog eens met een 4-wieler (dan heb je niets met deze problematiek te maken.)
Zoals je ziet staat het er super duidelijk in het reglement, dat het niet mag.
Ik had het in no-time gevonden dus zo moeilijk is het ook weer niet.
Je mag ander bokkers niet verwijten dat ze je foutief voorgelicht hebben.
Het enige dat ik (en meerdere wedstrijdmenners op bokt) weet is dat je bij samengesteld nog wel eens een tweewielige prestentatiewagen ziet bij een enkelspan. D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 16:18

Idd, je hoor mij ook zeker niet klagen Knipoog.
Maar wil het nu gewoon zeker weten dat ik hier niet nog een keer tegen aan loop.
Als ik een topic voor met antwoorden krijg dat het wel mag ga ik daar niet aan twijfelen, hadden er daar een paar nee gezegt had ik nog verder gaan zoeken.

Mijn volgende wedstrijd staat pas ergens in September weer gepland(ivm vakantie en premiekeuring helaas niet eerder) en dan heeft mijn groom ook haar aanhanger rijbewijs(ga ik een beetje van uit, die gaat er vrijdag mee beginnen en die rijschool is altijd erg flot met examens aanvragen). Dus dan kan gewoon mijn concours wagen mee.