[AR] dubbelspan haflingers aan de kletter gegaan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elsie1

dubbelspan haflingers aan de kletter gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 15:55

deze week gingen we een mooi ritje maken met mijn ervaring haflinger ruin en een nieuw jong paard die professioneel is geleerd en net een week terug was. Wij hadden in die week al eens dubbel gereden en eens enkel gereden en onder het zadel met het jonge vierjaarse haflinger ruin.

Hij deed het optraining heel goed maar was wel wat ontstuimig, hij gaat nl gaan lopen van nieuwe dingen die hij geleerd wordt.

Wij gaan dus donderdag hun eerste grotere rit gaan maken van 25 km.

Langs de grote baan, tram en vrachtwagens geen probleem. Wij hebben gegalopeerd op grasvelden en vaardigheid geoefend langs de bomen door zo verder gegaan naar de volgende gemeente, door het centrum over tramsporen, voor de rode lichten staan enzovoort alles ging heel goed. Het dik begroeide bos in langs de ruiterpaden met een dubbelspan ging heel erg goed de paarden waren rustig en gingen goed.
On ze eerste stop in een manege hebben we de paarden uitgespannen laten drinken en rusten.
Onze terug tocht door het bos en terug op het gras veld waar de trams passeren enzo dit is een mooi stuk rechtdoor om een verzamelde galop te doen alles ging prima de paarden bleven mooi bij mij en plots ging het nieuwe paardje die rechts in het span staat aan de kletter en trok de koets helemaal naar links over de grote baan, bijna tegen de vangrails verder gelopen om het andere stuk bos te nemen heb ik geprobeerd van ze weg te sturen van het bos omdat we dan zeker aan een boom gingen hangen. Dus wij naar links de grote baan terug op. Het remmen ging ook niet, toen ik de rem gebruikte ging de koets aan het slippen.
Ik had mijn zweep weggegooid om al mijn vingers optimaal te kunnen gebruiken, mijn vriendin heeft achterop het leidsle van het rechterpaard vast genomen om te trekken en ik aan het linkerleidsel maar toen mijn vriendin het niet meer zag zitten had ze het leidsel losgelaten, gelukkig is die niet gevallen en tussen de wielen geraakt. Ik had die dan opgeraapt en toen heb ik recht gekomen en voorover gebogen de leidsels van beide paarden gepakt waar ze vergespt waren en zo met kracht en lichaamskracht ten volle getrokken en zo zijn ze gestopt.
We zijn dan verder naar huis gegaan terug langs de grote baan en toen we bijna thuis waren zag het jong paard een overstekende oude man met een karretje, ging hij terug aan de kletter, dit heeft niet lang geduurd slechts enkele meters.

Toen we thuiskwamen en uitspande zagen we wat er was gebeurd wat de mogeijke oorzaak zou zijn geweest.
Het jonge paard zijn tong was aan de zijkant gespleten. Hij had waarschijnlijk door in een put te rijden de dissel tegen zijn bit gehad hebben en zo op zijn tong gebeten. Zijn tong is genaaid dus het was al redelijk erg.
Deze rit hadden wij al verschillende malen gedaan maar onder de man en altans het jonge paard had dit nog niet gedaan met de koets. Ik vond het wel een beetje raar dat mijn haflinger mee is gelopen maar dit heeft hij zelf nog nooit gedaan maar hij had het zelf niet door denk ik dat het op hol was, alleen hij liep mee zoals vele paarden meelopen en hij weet ook dat er kan gegaloppeerd worden in de koets, hij is een wedstrijdponny. Achteraf bekeken was het logisch dat ze niet direkt stopten want er werd maar aan één leidsel getrokken.

Alles is dus goed afgelopen maar het was toch even schrikken. Ik had voordien nog nooit een paard gereden die op hol heeft geslaan of aanstalling maakt dit te doen.
Ik heb zelf nog twee haflinger hengsten staan die twee jaar zijn en deze zijn super cool in hun hoofd. Dus hebben vier haflingers in totaal maar zolang deze vierjarige onstuimig is gaat die niet in ons vierspan.

Napie

Re: dubbelspan haflingers aan de kletter gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:16

Als ik het zo lees was het misschien iets te veel van het goede voor een betrekkelijk groen paard: een lange rit, veel indrukken, nu al gaan galopperen met het span..... De wond aan de tong kan natuurlijk ook tijdens het op hol slaan zijn gebeurt. Als je er toch met z'n tweeen aan hebben lopen te trekken!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:19

jullie hebben twee tweejarige,worden die al ingespannen?

gotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:23

woow lekker ik ben het eens met @napie Knipoog

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:24

ik heb een tijd terug een buitenrit gemaakt met een vriendin.Plots kwam er een tweespan friezen recht op ons af.Wij konden geen kant uit.Mijn paard bleef gelukkig heel rustig staan en ik heb echt even mijn ogen dicht gedaan van de schrik.maar het paard van mijn vriendin die steigerde en kwam op het fietspad terecht voor het tweespan.Gelukkig had ze het besef dat ze weg moest en gaf haar paard de sporen.Recht voor het tweespan uit.Ze kon ook niet van het fietspad af want dat was net aangelegd en de berm was zo zacht dat je over de kop zou vliegen als je daar in kwam.Bijna 600 meter verderop kwam alles tot stilstand.Die mannen hebben nog geen sorry gezegd,ze zijn gewoon weggedraafd.Later hoorde wij dat dit al twee keer eerder was gebeurd.Nou ja sorry zeg maar dat vind ik echt levensgevaarlijk.Kijk dat verhaal van jullie was 1 keer en dan nog door een samenloop van omstandigheden.Maar ik kan je wel vertellen dat op dat moment je hele leven even aan je voorbij gaat.Dat kun je neit uitleggen,ik hoop het ook nooit meer mee te maken

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 10:13

het was geen tweejarige,die zijn nog niet voor de koets. Deze gaan geleerd worden in november dan zijn 2.5jaar dit is een goeie leeftijd om te beginnen.

Het is een vierjarige en een tienjaarse.

Deze rit hebben we al vele malen gedaan voor de vierjaarse de eerste maal met de koets.
Galoperen was op een recht mooi stuk en het was niet vliegen gewoon verzameld. De vierjaarse is een sporthaflinger in wording voor deze winter de indoor te doen. Galoperen hoort bij de training, anders zou je bij de laatste eindigen. Als ze vier jaar zijn mogen ze wel al eens galoperen hé. Je zou ens moeten zien welk sterk paardje hij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:01

elsie1 schreef:
Als ze vier jaar zijn mogen ze wel al eens galoperen hé. Je zou ens moeten zien welk sterk paardje hij is.

Behalve fysiek moet hij het ook mentaal aankunnen.................

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 12:10

daar geef ik je gelijk in. Maar je moet het wel eerst proberen eer je deze diagnose kunt stellen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:13

elsie1 schreef:
het was geen tweejarige,die zijn nog niet voor de koets. Deze gaan geleerd worden in november dan zijn 2.5jaar dit is een goeie leeftijd om te beginnen.

Vind ik nog te vroeg voor een Haffie, die zijn dan mentaal en fysiek nog lang niet volwassen.

Ik denk dat het gewoon te veel werd voor het jonge paardje
Al die nieuwe indrukken vergen veel van een jong paard

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 12:36

dit wil niet zeggen omdat ze zullen geleerd worden aan 2.5 jaar dat ze alle dagen zullen gewerkt worden. Mentaal en fysiek wordt ook opgebouwd, ze zullen een paar keer in de week ingespannen worden en dit voor 1/2 uur wat zeker niet te veel is. Sorry.

Ik weet gerust wat wij doen, de paarden worden professioneel geleerd en er wordt achteraf goed genoeg gezegd wat kan en wat niet. Wij volgen elke week les met de koets, dressuur, vaardigheid, kegeltjes en vaste hindernissen. Denk je nu heus dat als onze leraar van de mkb dat deze het zal toelaten als er gezien wordt dat de paarden het niet aankunnen? Wij zijn trouwens eerste geworden in enkelspan met mijn haflinger en eerste plaats met dubbelspan tinkers ik denk niet dat je dit behaald als je zoals jullie vermoeden de paarden naar de kl.ten brengt hoor.

Vorig jaar in Torhout was er een wedstrijdmenner die met een enkelspan tweejaarse meedeed en goed reed. Ik vind dat dit te vroeg is om wedstrijd te doen, maar wie ben ik om mij daarover uit te spreken en negatieve commentaar te geven.

Paarden worden ook ingezet in de sport met verdoezelde kreupelheden, sorry dit is al veel erger.

Ik behandel mijn paarden beter dan vele andere, en jammer dat dit is gebeurd. Lag zeker niet aan mij in tegendeel. Op training is hij ook een paar keer aan de kletter gegaan. Hij doet dit steeds wanneer hij iets nieuws leert of ziet.
Hij moet ervaring krijgen en dit kan alleen door dingen te doen, zoals deze ritten die wij doen. GEloof mij, deze rit was één van de makkeijkste ritten die we doen. Andere zijn veel zwaarder en gaan er heftiger aan toe ook de snelheid ligt dan veel hoger. Deze rit was voor training, licht en goed voor de vierjarige haflinger, die met een ervaren tienjaarse mee was.

Zware training heeft ie niet gehad bij de internationale menner Dirk Huys van de Phrysohoeve die hem heeft geleerd.

Mijn tinker heeft een veel zwaardere training gekregen, nu is hij sportpaard, heeft karakter loopt perfekt dressuur in de koets en wil werken.

Als de vierjaarse blijkt geen sportpaard te kunnen worden dan zal hij niet ingezet worden. Dit zal later blijken tijdens training.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:38

ieder zo zijn mening, zijn al zo veel discussies over geweest
maar goed
blijf er bij dat ik het toch te jong vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:41

elsie1 schreef:
Vorig jaar in Torhout was er een wedstrijdmenner die met een enkelspan tweejaarse meedeed en goed reed.

Kan me haast niet voorstellen dat je in België wel met een twenter mag starten Verward
In NL is het gewoon verboden om met een 2 jarige te starten op een menwedstrijd.
Alleen bij de aangespannensport (tuigpaarden) kom je heel af en toe de rubriek 2-jarige voor de dresseerkar nog tegen.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 13:32

toch was dit zo, het zijn wedstrijden van de LRV landelijke rijvereninig, er wordt geen leeftijd gevraagd hoor van de paarden noch gekeurd. Hier zijn ze niet zo streng als bij julie altans voor de LRV. De vlp word wel gekeurd en gekeken naar de paarden. Het kan zeker wel met een tweejaarse of een kreupel paard.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:13

mij is gezegd het eerste jaar niet te galloperen met mijn welsh. dit om eerst de basis te leren. wendingen aanleuning enz.

en waarom al gelijk zo´n grote ronde met een net beleerd paardje???

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:56

Echt heel vreemd is het inderdaad niet. Ik denk dat je niet beseft hoe onwijs veel indrukken dit paardje te verwerken kreeg. Toen hij ook nog moest galoperen (wat raar loopt voor hem in het tweespan als zijn maat nog in een ander ritme zit) werd het hem teveel en ging hij aan de hol. Zeker koudbloeden staat hierom bekent, ze stapelen alles op en dan ineens zijn ze weg.

Ik vraag me ook af waarom je een paard, wat in het enkelspan al regelmatig aan de kletter gaat, ook in een tweespan zet. Hierdoor krijgt het andere paard ook slechte ervaringen en je zet zijn leven/toekomst op het spel! Stel je voor dat hij was gevallen, dan had je de slager wel kunnen bellen!
Natuurlijk ieder paard kan op hol slaan, maar als je nu weet van je paard dat hij dit nog veel doet, zet hem dan niet in tweespan. Blijft hij zo idioot, dan is hij blijkbaar niet geschikt voor dit werk. Helaas vinden niet alle paarden een wagen achter zich een geschikt plan.

En, dat je een wedstrijd wint zegt niets over je ervaring met paarden Knipoog

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 16:00

je moet elk paard individueel beoordelen en behandelen. De één wordt beter zo gereden en de ander anders.

Het is wel zo dat dit jong paard veel meer op zijn gemak is met mijn oudere erbij. Dit wordt trouwens aangeraden van te doen een jong onervaren paardje bij een ouder te leggen.

Aan uw commentaar kan je duidelijk zien dat u geen verstand hebt van mennen. Laat staan van een paard die niet kent en nog niet hebt gezien of juist kunt beoordelen. Tis maar zoals u het voor u ziet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:04

Maar ik heb ook al een kast vol bekers staan, dus heb er echt wel verstand van Clown
Laatst bijgewerkt door Sjonniej op 17-07-06 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 16:06

het was trouwens de eerste keer in dubbel dat hij ging lopen hoor dus veel heeft hij dit niet gedaan, kan ik ook niet weten dat hij het ging doen. Zou natuurlijk best kunnen dat hij er niet voor geschikt zal zijn maar dit zien we wel. Zo ken ik een lippizaner die in de sport zit en bij haar heeft het vier maanden geduurd eer ze in de koets deftig kon lopen. Verschillende maken tijdens het leren hebben ze haar moeten uitspannen. Nu zit ze in de mensport.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:10

Citaat:
Aan uw commentaar kan je duidelijk zien dat u geen verstand hebt van mennen. Laat staan van een paard die niet kent en nog niet hebt gezien of juist kunt beoordelen. Tis maar zoals u het voor u ziet.

Kunnen we het een beetje netjes houden.Voordat je gaat zeggen dat niemand anders verstand heeft van het mennen dan jij zelf.
Dus begin daar niet over en hou het netjes.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 16:17

ja maar geen dubbelspan en kennis van jonge paarden.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:18

Ik weet zeker dat sjonnie verstand heeft van dubbelspan en jonge paarden.Bekijk eerst eens iemand profiel voor je wat schrijft.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 16:19

ik heb gedaan hoor

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:20

Ardo_iggy heeft wel een beetje gelijk, ik heb nog geen bekers van het tweespan....

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:22

Het is "heb ik gedaan" even corect schrijven alsjeblieft.
En als je het profiel had bekeken had je gezien dat ze met een jong paard bezig is.En ook dubbelspan rijden.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:25

ja sjonniej dan mag je je er niet mee bemoeien.. eerst maar 2-span bekers verzamelen.. Ja

wij geven alleen onze mening naar aanleiding van jou'n verhaal.. en dan hoef je niet meteen onze uit te kafferen..