[AR] Hoe leren jullie je paard stilstaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roadracer

Hoe leren jullie je paard stilstaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 15:01

Tja, de titel zegt het al eigenlijk Clown
Op dit moment wordt mijn pony beleerd voor de wagen. Ik doe dit samen met een zeer ervaren iemand. Eigenlijk heb ik niks te klagen, ze heeft er nu 4x voorgestaan en het gaat super!!! Wegtrekken uit stilstand doet ze heel netjes rustig, stappen en draven gaat ook keurig, ze loopt lekker vlot door maar is prima terug te nemen en te sturen. Geen problemen dus, op het halthouden na...

5sec stilstaan kan nog. 10sec is te lang. Dan wil mevrouw naar voren. En dat mag dus niet. Dus wil ze naar achteren. En dat mag ook niet. En dan...gaat ze dus omhoog Verdrietig En dat mag al helemaal niet!!!

We hebben vandaag een aantal keren geoefend, en het ging uiteindelijk in zoverre beter dat ze nu niet helemaal omhoog meer komt, maar meer een huppelsprong naar voren wil maken. Je kunt het relatief makkelijk opvangen, en dan is ze ook gewoon weer rustig (5 sec, daarna wil ze natuurlijk weer naar voren Lips are sealed ). Ze is in ieder geval niet in paniek, das al heel prettig. Het is gewoon ongeduld. Komt ze toch te ver naar achteren en de kar dreigt te gaan scharen, dan hoef je alleen maar de rem los te laten, het stap-commando te geven, en ze loopt weer RUSTIG naar voren. Super natuurlijk, want zo voorkom je al te gevaarlijke situaties. Maar ze moet evengoed wel leren om stil te staan, stel je voor dat je een drukke weg moet oversteken oid Frusty

Ik denk dat we wel op de goede weg zijn, door te oefenen, oefenen en nog eens te oefenen. Natuurlijk niet 20x in een minuut (dan irriteer je haar uiteraard mateloos!), maar gewoon stelselmatig. Verder lekker tegen haar aan praten, belonen als ze het goed doet, en ook niet meteen een minuut stil willen staan, maar bijv dus 10 seconden en dan weer vooruit stappen. En dat dus opbouwen Pling

Mijn vraag aan jullie is nu: zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt en hoe hebben jullie dit aangepakt?

timokyana

Re: Hoe leren jullie je paard stilstaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 15:03

volg dit topic,mijn merrie die ik sinds zaterdag heb kan ook absoluut niet stilstaat, is zeer irri vooral tijden het opstappen.Zelfs bij het poetsen blijft ze niet stilstaan.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 15:27

tja dit probleem heb ik ook. voor al met wegrijden. mijn vader staat voor haar met inspannen. maar zodra ik mijn leidsels van haar rug pak is het gaan. met als gevolg dat ik dus naast mijn kar mee moet lopen en haar moet draaien en opnieuw stil moet zetten en dan wil ze ook niet stilstaan.

als ik eenmaal zit doet ze hetzelfde als de TS beschrijft vooruit willen zo niet dan achteruit of de lucht in. heel vervelend allemaal. ik heb haar zelfs al tegen de schuur gezet. toen stond ze wel stil.

dus ook ik blijf dit topic volgen.
Laatst bijgewerkt door Maisie op 15-07-06 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 15:27

Het is idd een kwetsie van oefenen oefenen oefenen Knipoog
Je kunt het evt extra oefenen aan de dubbele longe of lange lijnen. Heb ik met m'n shet ook gedaan. Precies hetzelfde verhaal... ook steigeren, omdat ze weg wilde...
Echt gewoon heel veel geduld hebben en korte momenten stilstaan. Wegstappen vóór hij begint te drammen.
Bij Lotje gaat het al heel erg veel beter. En soms...sja... dan moet ze nog even steigeren Vork maar dat wordt echt steeds minder!
Ohja, vergeet vooral niet te belonen als ze netjes stilstaat!
Veel suc6!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 20:08

Oefenen, oefenen, oefenen. Niet alleen voor de wagen, maar ook onder het zadel en aan de hand.

Het stilstaan kan Roosje nu super (die heeft vanmiddag nog 10 minuten op een druk wedstrijd terein gestaan, koppie naar beneden, oortjes op half 11 en suffen maar). Maar het actief halthouden vind ik veel moeilijker, dan wil ze nog al eens gaan wiebelen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:57

Dit is het werk wat van tevoren gedaan moet worden en ook de grote reden dat wij maanden aan het longeren zijn voordat ze voor de wagen gaan. Stilstaan is stilstaan, geen gezeik. Hetzelfde met inspannen, gewoon stil blijven staan tot er een commando gegeven wordt.

Dit is opvoeding en opleiding. Eigenlijk mag dit niet meer gebeuren als je paard al voor de wagen staat, ivm. de gevaarlijke situaties die kunnen ontstaan.

Maar nu is het daar te laat voor Lachen Het wordt dus erg veel oefenen. Ook wel eens 3 seconde halthouden en wegstappen, zodat je haar niet iedere keer moet pesten met halthouden, omdat je net wat langer wil stilstaan dan zij wil.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 18:14

@Sjonniej: helemaal mee eens, en dit ben ik ook al een tijdje aan het oefenen. Vroeger was aan de hand stilstaan al een probleem, dat is nu eigenlijk over. Onder het zadel gaat ook steeds beter, maar daar laat ze zich ook makkelijker corrigeren. Komt waarschijnlijk doordat ik dan ook veel met de zit etc doe.
Voor de wagen lijkt het allemaal weer opnieuw te beginnen. Ik weet dat dat ongedurige erin zit, maar per discipline schijnt bij madam het kwartje opnieuw te moeten vallen Clown

Heb dit ook al geoefend terwijl we nog met de lange lijnen liepen, en daar vertoonde ze (uiteraard) ditzelfde gedrag al. Hoopte (optimistisch misschien Vork ) dat ze zich meer begrensd zou voelen met een lamoen eromheen. Ach, hou het maar op onervarenheid mijnerzijds... Ben ook echt nog maar een beginner qua mennen hoor!

Overigens: ik oefen ook niet steeds exact 10sec of een minuut ofzo. Als ze een paar seconden echt braaf ontspannen staat, stappen we gewoon weg. En soms wachten we wat langer (bijv: 10sec) en dan moet ze gewoon leren dat ze haar zin niet krijgt. Als ze dan even loopt te stuiteren maar daarna helemaal tot rust is gekomen, gaan we ook weer. Steeds afwisselen, maar zeker niet iedere keer pesten hoor!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:10

Eindelijk iemand die wat wil aannemen Lachen

Heel goed dat je ook al meerdere malen weer aanstapt voordat ze vervelend begint te doen. Halthouden moet niet is worden waar ze een hekel aan heeft, daar is het veel te belangrijk voor.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:19

Onze haf van 5 jaar loopt nu 4 weken voor de wagen en ben erachter gekomen dat je heeeeeeeel veel geduld moet hebben. Als ik jouw verhaal zo lees heb je een superbrave pony en komt dat halthouden ook wel goed mist je maar heel consequent bent......Succes

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:13

Zoals gezegd, oefenen oefenen oefenen aan de hand en aan lange lijnen en longeerlijn. Met optuigen en inspannen moet ze ook stil blijven staan, laat 'r voordat je vertrekt op eigen terrein eens 10 minuten wachten, ingespannen en al.
Daarnaast helpt het, zeker bij een groen paard, als hij wat steun heeft met stilstaan. Dus met het hoofd richting een boom, of zet er iemand voor of naast. Vaak een kwestie van wennen. En NOOIT vol gas oversteken!
Ik kan Moon overal parkeren, met of zonder kar, die staat meteen op drie benen te slapen. Tot het moment dat er beestjes om zijn hoofd beginnen te vliegen, en dat kan ik hem niet kwalijk nemen Haha!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:10

Bij mij is mijn pony zo rustig als in het begin van de rit. En dus begin ik mijn rit met 10 min wachten. Gewoon op het erf, inspannen en laat maar wachten.
Gewoon elke keer weer stil zetten als je pony aan wil lopen.

Inmiddels is bij mij halt ook echt halt. Tuurlijk wel eens een huppeltje of pasje maar dat is makkelijk te corrigeren.

Dat 10 minuten wachten kan je trouwens gewoon afbouwen Knipoog Nu doe ik dat ook niet meer hoor Tong uitsteken

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 12:41

Even een kleine update:
Gisteren weer wezen mennen. Met het optuigen stond ze keurig stil (net als altijd trouwens, dan is ze de rust zelve).
Met het inspannen was ze wat ongedurig, maar ik ben er voor/naast blijven staan, met een hand bij het bakstuk en een hand op haar schouder. Als ze naar voren weg wilde druk op oa de schouder geven, en gek genoeg hielp dat. Ze bleef stilstaan en kwam niet omhoog (voor het geval ze dat wel had gewild stond ik er ook niet recht voor, had geen zin mezelf in gevaar te brengen...)
Wegstappen ging weer keurig.
In de bak op een gegeven moment stilgezet en minstens 5 a 10 minuten gewacht (ideetje van de boer). Ze is 3 keer behoorlijk omhoog gekomen, maar wel steeds recht voor de kar gebleven zodat we niet vanwege de kar hoefden weg te stappen. Daarna begon er een kwartje te vallen en hoewel ze nog wel een paar keer probeerde naar voren of naar achteren weg te stappen, bleef ze weer stilstaan zodra ze doorhad dat t nog steeds niet mocht Haha! Ze is niet meer omhoog gekomen.

De rest van de tijd nog een aantal keren stil gaan staan. Ze is geen van de keren omhoog gekomen, en stond ook steeds rustiger stil. Heel af en toe dat ze nog probeerde weg te stappen, maar als ze voelde dat het nog niet mocht, stond ze meteen weer rustig!!! Wegstappen zelf echt keurig rustig, alsof ze al jaren niks anders doet.

Kortom: er is nog hoop!!! Er lijkt een kwartje gevallen te zijn Tong uitsteken Oke, het was erg warm weer, en ze was niet heel energiek, dus wellicht dat ze de volgende keer weer gaat etteren, maar dit was in ieder geval een vruchtbare training!!!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:20

Bij Jorrit was het wegrijden ook altijd een probleem. Net wat je zegt, niet stil willen staan maar eigenlijk gelijk in de sprong weg.
Ja en al die energie moet toch ergens heen dus als het niet naar voren was dan (soms) maar ophoog.
En als hij dan uiteindelijk wel een keertje stilstond en ik gaf het commando voorwaarts dan was het met als zijn kracht echt voorwaarts.

Wij kwamen erachter dat hij als onprettig ervaart als iemand voor hem staat. Dus gaan we naast hem staan en houden we hem losjes vast. Natuurlijk wel vastgenoeg dat mocht er iets gebeuren Jorrit niet gelijk los loopt (met of zonder kar Tong uitsteken )
Ik span hem nu (soms doe ik dit ook alleen) aan in onze binnenbak. Ik heb daar een ring aan de muur waar ik hem eerst optuig. Daarna een halsband om, hoofdstel aan, en aanspannen.
Ik doe de halsband los, soms wil hij dan gelijk weg maar dan corrigeer ik hem gelijk met een ho.
Ik ga op de kar zitten en wacht dan een tijdje voordat ik wegrij. Hij stapt nu dus rustig weg.

Dit heeft wel een jaar geduurd. Ik moet wel eerlijk zeggen dat de cursus voor het koetsiersbewijs hem ook veel goed gedaan heeft. Daar was namelijk geen ringetje waar ik hem even aan vast kon zetten Knipoog

Succes en met veel geduld en concequent blijven komt het vast wel goed

Val_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:37

mijn pony bljft ook niet goed stilstaan als we met de kar aan het rijden zijn maar we nemen iemand mee en als we moeten stoppen gaat er iemand langs staan en na een tijdje blijft ze steeds beter stilstaan misschien een idee? Knipoog

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:40

oefenen oefenen oefenen mijn vriendin heb het ook met haar a welsh als ze wil stil staan komt hij omhoog. dus is ze heel erg op het lang aan het oefenen met stil staan en als je denk dat hij omhoog komt weg stappen en weer op nieuw proberen eerst kon hij nog geen seconde stil staan en nu al langer maar het is veel oefenen hoor maar het gaat nu super met hem. gelukkig heeft hij er in 2 span geen last van.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 10:08

Als hij dreigt omhoog te komen wegstappen?!? Lijkt mij dat je m dan juist z'n zin geeft.
Persoonlijk zou ik wegstappen als ie rustig staat, en verder dus spelen met de tijd van stilstaan. Dus als ik me voorneem 30s stil te staan, en ze begint te klieren na 10s, heeft ze mooi pech en mag ze juist niet weg! (Tenzij het moet, omdat het anders gevaarlijke situaties oplevert!!!)

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:29

Roadracer schreef:
Als hij dreigt omhoog te komen wegstappen?!? Lijkt mij dat je m dan juist z'n zin geeft.
Persoonlijk zou ik wegstappen als ie rustig staat, en verder dus spelen met de tijd van stilstaan. Dus als ik me voorneem 30s stil te staan, en ze begint te klieren na 10s, heeft ze mooi pech en mag ze juist niet weg! (Tenzij het moet, omdat het anders gevaarlijke situaties oplevert!!!)

Dat verschilt per situatie.
Soms moet je een compromie sluiten. Ik ben van mening dat je niet altijd de confrontatie op moet gaan zoeken. En dan heb ik het niet over zijn zijn geven maar ook een keer direct wegstappen en niet erop wachten tot je de strijd aan moet gaan.
Mijn ervaring is dat je dan een minder gefrustreerd paard krijgt en uiteindleijk zal het stilstaan wel komen.
Wil ik nog wel even vermelden dat je dus niet altijd de confrontatie uit de weg moet gaan.
Begrijpen jullie het nog Knipoog