[AR] Ongeluk 4daagse Dwingeloo --> met gebroken rib in ziekenhuis

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyQuincy

Ongeluk 4daagse Dwingeloo --> met gebroken rib in ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 10:52

Ja, de titel zegt het al, er is al een ongeluk gebeurd bij de 4daagse.

Mijn opa en oma zijn eergister ochtend met Quincy naar Dwingeloo vertrokken, aangemeld, ingespannen en gaan rijden. Tot dan toe nog steeds veel plezier.
Op de pauze plaats aangekomen halster over het hoofdstel, touw er aan en oma vast wat te eten halen. Even later komt er een aangespannen tinker de pauzeplaats oprijden. Stoppen 20 meter verderop en nemen het paard zijn hoofdstel af!!!!

Dat was vragen om moeilijkheden, geen halster of wat dan ook omgedaan schrikt de Tinker, kwam met een rot vaart op mijn opa en oma afrijden, deze zaten op 2 klapstoeltjes.
De tinker heeft in de vaart mijn oma met stoel en al omgegooid en is er met wagen en al overheen gereden!!! Quincy schrok zich ook dood en wilde op de loop gaan, dat ging ze dus ook. Mijn opa eerst aan halstertouw er achteraan slepend. Hij kon haar echt niet meer houden en kon niets anders als loslaten, dus Quincy in behoorlijke galop er achteraan.

Door de vaart is de kar eerst met Quincy op de ene kant gevallen en vervolgens ook nog op de andere kant. Gelukkig konden vangen voor er ernstigere dingen gebeuren met paard en kar.
Oma is met de ambulance afgevoerd, de organisatie heeft Quincy, de kar en de rest van hun spullen naar de manege waar er gestart werd gebracht.

’s Middags zat ik achter de kassa, half 6 pauze, komt johan naar mij toe, er is telefoon voor je. Dus alle spookbeelden schoten door mijn hoofd, waarom wordt de C1000 voor mij gebeld? Al snel was het duidelijk, het was mijn zusje, helemaal in paniek, oma was in het ziekenhuis, ze hadden een ongeluk gehad, maar het was niet Quincy’s schuld, kleine opluchting, maar oma had wel een gebroken rib…

Daarna weer verder aan het werk, ik moest nog vullen en toen ik half 10 thuis kwam was er nog niemand. Ze waren Quincy en de spullen aan het ophalen, of ik de hond wel even wilde uitlaten.

’s Avonds zijn we er nog geweest, om 10 over 12 weer thuis, het ging redelijk ze had wel veel pijn en haar hele armen en hoofd opgezet, ze zouden volgende dag nog MRI scan doen.

*Volgende dag, gister dus*

Eerst zou ze misschien al naar huis mogen, maar al gauw werd duidelijk dat dat niet kon, ze had de hele nacht niet geslapen, veel pijn gehad.

Ze moet zeker nog een week blijven, ze ligt in Meppel, gelukkig dicht bij en is van het observatorium naar B1 gegaan, gelukkig maar, want die vorige kamer was ook niets, 1 van de 2 anderen lag plat van de morfine hij was van 3 meter hoogte naar beneden gevallen.
Ik heb eigenlijk nog geen idee wat er uit de MRI van hoofd is gekomen. Zekerheid over de ribben is er wel, 1 rib is gebroken, 8 gekneusd waaronder een aantal zwaar gekneusde. Ze heeft enorm veel pijn, dus kreeg gister een ruggenprik waarna er een slangetje werd in gebracht, die helpt tegen het vastzitten in de longen (ivm bronchitus) en zorgt dat het deel van haar buik verdoofd blijft. Quincy was nog steeds niet helemaal zichzelf toen ik gister ochtend bij haar kwam, wel was ze blij me te zien, bij een keer haar naam een behoorlijk harde hinnik terug. (wist ik meteen waar ze haar verstopt hadden Tong uitsteken)
Ze kreupelt niet, hadden we meteen gekeken. Even gepoetst, wonden uitgespoeld en even gekoeld, acederm er op, deed behoorlijk pijn en prikte. Daarna even naar de bak, even wat laten lopen, vooral even draven, kleine stukjes galop. Dit tegen de spierpijn, want dat 2 keer omvallen en opstaan, daar gebruik je vast spieren voor die anders niet gebruikt worden.
Daarna half uurtje in bos gewandeld en toen zag je haar opknappen, ze werd wat oplettender, begon weer echt vrolijk te kijken enz.
Meteen naar het land gebracht, hier was ze nog blijer Lachen eerst staan drammen voor het draadje. Halster maar vast afgedaan, ook al moesten we nog een stukje. Dat stukje liep ze vervolgens zelf, in galop, met scheten, bokken en bokkensprongen Tong uitsteken Eerst hele tijd bij de waterbak staan drinken en vervolgens het land in, hier even Vera groeten (die ander van ons, ze zijn ondertussen dikke maatjes) en even aan aantal andere laten weten dat ze er niet van gediend is achterna gezeten te worden (door wat gegil en gedraai met kontje Tong uitsteken)
Met opa gaat het redelijk, gisterochtend is alles al geregeld, eerdaags de kar naar de verkoper brengen die gaat hem taxeren, samen met de rest van de spullen die kapot zijn (waaronder dat super kwaliteit tuig wat we hadden ) Wel enorm geschrokken natuurlijk en was wat in de war, mijn zusje slaapt bij hem tot mijn oma terug komt.

We zullen zien hoe het vandaag is, Quincy staat dagje op rust, ik ben zelf enorm moe en misselijk. Vraag mijn zusje even voor het verzorgen van de wonden en dan kunnen we morgen avond zelf even kijken hoe het met haar is.

VliendertjeJarig

Re: Ongeluk 4daagse Dwingeloo --> met gebroken rib in ziekenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:04

zo hee..
Dat is niet niks! hopelijk komt alles goed met je oma!
Hoe is het met die tinker enzo? je neemt toch wel contact op?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:23

Dat is nou het probleem van het hoofdstel afdoen terwijl het paard nog ingespannen staat.

Hoevaak je dat toch nog ziet Boos! Boos!

Altijd bij je paard blijven staan en hoofdstel omhouden.

MyQuincy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 11:25

@ nonixjuh: Met die tinker is niets aan de hand, ik heb zelfs van een ander begrepen dat hij het al eens eerder heeft gedaan (dan leer je daar toch van!!!) verder rijden deze mensen elk jaar met een ander paard mee, nog een reden om extra voorzichtig te zijn.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:31

Heb je hun gegevens? Naam en adres enzo? Ik zou ze aansprakelijk stellen voor de schades, stel onnozele halzen.....

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:33

Arretje schreef:
Heb je hun gegevens? Naam en adres enzo? Ik zou ze aansprakelijk stellen voor de schades, stel onnozele halzen.....

Amen.
Wat dom! het is het eerst wat je leert tijden je koetsiersbewijs.
Nooit een aangespannen paard het hoofdstel afdoen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:38

Ow, sommige mensen... Boos!

En uiteindelijk hebben ze zelf niks en zitten jullie met de brokken...

Ik kan me voorstellen dat je vreselijk geschrokken bent!

Heel veel sterkte voor jullie allemaal, en vooral voor je oma!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:17

O ja vergeten Bloos
Veel beterschap voor je oma en ik hoop dat je paard ook bekomen is van de schrik.
Net als de rest trouwens

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:31

Arretje schreef:

Ja idd!!

Wat een stelletje sukkels zeg Boos! Dat er nog mensen zijn die het in hun hoofd halen!
Laatst met de koetsentocht in Nunspeet, was er ook een stel wat bij het paard het bit uit de mond haalde... 'want hij moest drinken' Koe Paard ging rennen... rakelings langs andere aanspanningen. Wonder boven wonder kon die man aan het hoofd blijven hangen en stopte het paard uiteindelijk.

En jullie zijn er maar mooi de dupe van. oliebol zeg!
Sterkte met alles... beterschap voor je oma!! En voor je paardje...

VliendertjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:34

Arretje schreef:

Dat bedoelde ik ermee.. wou een beetje netjes over komen.. Bloos

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:30

Getver, hopen dat je oma in ieder geval snel weer opknapt.
Die lui met die Tinker moeten ze gelijk voor de rest van hun leven van de concoursterreinen verbannen! En dat meen ik echt, een paard dat met kar en al loskomt is een van de gevaarlijkste dingen die je kan tegenkomen, idiote lui dat ze daar zo laks in zijn!

MyQuincy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 18:06

Ja ik weet het, deze mensen waren niet echt slim bezig en het is te laat om te beseffen dat het niet slim was.

ze stonden die zelfde dag al met een bloemetje in het ziekenhuis, excuses en even laten weten dat het allemaal goed komt.
De man neemt de totale schuld op zich en als wij onze wagen laten taxeren en de rest van de kosten in rekening brengen, zorgt hij dat het verder goed komt...

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:31

Okee, das in elk geval positief. Maar toch snap ik niet dat zoiets je een tweede keer overkomt..... En hoe gaat het nou met je oma?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:05

MyQuincy schreef:
Ja ik weet het, deze mensen waren niet echt slim bezig en het is te laat om te beseffen dat het niet slim was.

ze stonden die zelfde dag al met een bloemetje in het ziekenhuis, excuses en even laten weten dat het allemaal goed komt.
De man neemt de totale schuld op zich en als wij onze wagen laten taxeren en de rest van de kosten in rekening brengen, zorgt hij dat het verder goed komt...

Dat is dan wel weer netjes van ze, al blijft het een domme stunt.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:30

Ik heb zelf ook met de vierdaagse meegedaan. Ik heb niets van het ongeluk gezien, toen wij net weer terug waren toen zag ik je opa net aankomen met de kar die ze terug brachten naar de manege. Hij zag er heel bedroefd uit, maar wij wisten verder ook niet wat er gebeurd was. Wat erg wat er gebeurd is.
Wij reden ook met een tinker voor de kar, dacht dat wij de enige waren. Heb verder geen tinker voor een kar zien lopen.
Bij de rust hebben wij ook elke keer het hoofdstel van het paard afgedaan en het halster omgedaan. Wij deden dat omdat het paard dit gewent is en doet geen stap verkeerd. Ze is 100% bomproof en gaat echt niet op de loop als ze nog aangespannen staat zonder hoofdstel.
Ik vind het niet echt slim van die mensen dat ze dit bij hun eigen paard hebben gedaan, terwijl het al een keer eerder is voorgevallen dat ze op de kletter ging.
Wens jou en je opa en oma veel sterkte!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 23:07

Maar ik neem aan dat je wel je paard losmaakt van de kar als je hem alleen aan een halster zet. Weinig paarden zullen zomaar aan de loop gaan maar als ze toch schrikken (zelfs een bomproef paard kan schrikken als twee auto's bijv op elkaar knallen) dan heb je grote brokken als de kar er nog achter zit. Loopt je paard zonder wagen dan kan hij zelf verongelukken maar hangt de kar er nog achter dan kan het ook voor mensen fataal zijn.

EP4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:25

ziggy_janet schreef:
Ze is 100% bomproof en gaat echt niet op de loop als ze nog aangespannen staat zonder hoofdstel.

Iets in mij zegt dat alle andere mensen die van een aangespannen paard het hoofdstel afhalen, hetzelfde denken als jij. Helaas gaat het maar al te vaak gigantisch fout.....
Gewoon niet doen dus!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:28

EP4D schreef:
[

Iets in mij zegt dat alle andere mensen die van een aangespannen paard het hoofdstel afhalen, hetzelfde denken als jij. Helaas gaat het maar al te vaak gigantisch fout.....
Gewoon niet doen dus!

Het klinkt heel onaardig, maar sommige mensen leren het nooit.

Als men mij vraagt bijt je hond zeg ik altijd "tot nu toe niet".

Zo is het ook met paarden tot nu toe hebben ze het niet gedaan, als ze het wel doen zijn de gevolgen dus idd niet te overzien.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:32

EP4D schreef:
ziggy_janet schreef:
Ze is 100% bomproof en gaat echt niet op de loop als ze nog aangespannen staat zonder hoofdstel.

Gewoon niet doen dus!

Als wij het niet zouden vertrouwen zouden wij het niet doen dus. Wij doen het altijd dus het paard is het gewent.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:35

DendroFleur schreef:
Maar ik neem aan dat je wel je paard losmaakt van de kar als je hem alleen aan een halster zet. Weinig paarden zullen zomaar aan de loop gaan maar als ze toch schrikken (zelfs een bomproef paard kan schrikken als twee auto's bijv op elkaar knallen) dan heb je grote brokken als de kar er nog achter zit. Loopt je paard zonder wagen dan kan hij zelf verongelukken maar hangt de kar er nog achter dan kan het ook voor mensen fataal zijn.

We zetten haar helemaal los van de kar, en dan aan een halster. Ze staat nooit ergens vast met de kar nog achter haar. En midden in het bos mogen geen auto's of wat dan ook komen. Het enige waarvoor ze nog wel eens wil gaan schrikken is van trekkers. Dus dan halen we haar hoofdstel ook echt niet af als we bij de openbare weg zijn.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:56

Het is inderdaad niet slim om het hoofdstel af te zien maar zoals Janet zegt...als de kar en niet meer achter zit kan het best.

Beterschap aan je Oma ( en Opa ook eigenlijk)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:41

ziggy_janet schreef:
DendroFleur schreef:

We zetten haar helemaal los van de kar, en dan aan een halster. Ze staat nooit ergens vast met de kar nog achter haar. En midden in het bos mogen geen auto's of wat dan ook komen. Het enige waarvoor ze nog wel eens wil gaan schrikken is van trekkers. Dus dan halen we haar hoofdstel ook echt niet af als we bij de openbare weg zijn.

Dan is het geen probleem. Maar eer zijn nog steeds mensen die hun paarden wel voor de wagen laten staan aan een halstertouwtje. Soms staan ze zelfs helemaal los terwijl de menner een rookpauze neemt. Helaas overkomt deze mensen zelf nooit iets en als hun paard wat gebeurt dan kopen ze gewoon een nieuwe.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:46

ongelofelijk hoe stom kan je zijn. Voor het zelfde geld had je oma verongelukt, nou dan kom je aan met je bloemetje.... Echt te stom voor woorden, mensen die zulke stomme dingen doen zouden ze moeten verbieden met paarden om te gaan.

Echt niet te geloven. Mag hopen dat die figuren voor het leven deelname aan de vierdaagse ontzegt krijgen???

Heel veel sterkte voor je opa en oma. Succes met de afhandeling, ik zou ze zeker aansprakelijk stellen ja.

EP4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:57

ziggy_janet schreef:
We zetten haar helemaal los van de kar, en dan aan een halster. Ze staat nooit ergens vast met de kar nog achter haar.

Okee dan.... zonder kar is je paard niet aangespannen hè... hoogstens nog opgetuigd, maar dan maakt het inderdaad niet meer uit of je het hoofdstel afdoet.

Gelukkig maar Knipoog

EP4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:01

Yuri schreef:
Mag hopen dat die figuren voor het leven deelname aan de vierdaagse ontzegt krijgen???

Zulke figuren wil je toch op geen enkel paardenevenement tegenkomen!! Ik zeg: direct op de zwarte lijst zetten, ongeacht hoe mak hun paardje is!