[AR] vraagje????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

froukje_daan

vraagje????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 09:12

ik heb 2 friezen merrie's een is aangespannen die andere ben ik nu nog mee bezig. want ik wil dubbelspan gaan rijden . ze is al aan het tuig gewend enzo . maar nou hoor ik van zommige je ken der straks bij die andere der gewoon rustig aan naasst zetten en de andere zegt weer je ken haar eerst beter enkelspan rijden en daarna dubbelspan gaan proberen. dus wat ken ik nou beter doen. in een keer dubbelspan of eerst enkelspan???

gr danielle

manie

Re: vraagje????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:21

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 09:27

manie schreef:
Ik heb even voor je gezocht hier is al een topic over geweest:
viewtopic.php?f=21&t=559595
alstu!

dankje niet gezien had wel gezocht Knipoog
beetje kippig ben ik dus haha Tong uitsteken

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:34

onze friesen worden eerst tuig mak gemaakt,dan zetten we ze voor en auto band om ze te leren trekken.Als dat goed gaat zetten we ze in 2 span naast een paard waar ze het heel goed mee kan vinden.En zo beleerd het ene paard het andere,later als dat heel goed gaat,gaan ze in enkel span,maar dan is ze ook al verkeers mak.Omdat ze dus eerst in 2 span gelopen heeft.Wij doen dit al jaren,zo beleren we al onze paarden,en hebben hierbij nog nooit problemen gahad.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:52

Mijn voorkeur is enkelspan en dan dubbel. Zo leren ze zelf trekken. Dit is helemaal het geval als beide paarden nog redelijk groen zijn.

cavellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:01

Het voordeel van het eerst in tweespan is hier boven al beschreven.

Maar ik benadruk het verkeersmak worden en dat het andere paard het groene paard gewoon meeneemt als het even weigert, daar kan geen menner tegenop.

Het paard leert zo ook trekken. Het fijne is hiervan dat het paard niet zenuwachtig hoeft te worden dat ie het niet kan trekken. Vaak gaan mensen met groene paarden naar een zware ondergrond. Wat dus heel zwaar voor het paard is. Het paard moet eerst het vertrouwen krijgen dat het lukt.

Ik druk bij enkelspan vaak in het begin de kar ook nog even aan. Zodat ze vertrouwen krijgen en niet direct naar voren vliegen als ze moeten trekken.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:20

Wij leren de paarden al hoe het is om te laten trekken door het groene paard aan de lange teugel te laten lopen en dan gewicht zetten op het borst. Dus hieraan lange touwen binden i.p.v. strengen en dan iemand aan deze touwen laten trekken.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:38

Ik laat mijn ponys eerst het vertrouwen krijgen in een 2span.
Wel een betrouwbaar beest ernaast natuurlijk. Daarna begint
het 'echte' leerwerk in het enkelspan.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:59

Slotje dus. Lachen
Zie link in 2e post.