[AR] vastpakken van het bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hubble

vastpakken van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 23:10

Mijn merrie is nu voor een maand bij een instructeur om te leren voor de wagen te lopen. Ze gaat braaf in het tuig, is helemaal verkeersmak, wil de wagen ook trekken.

Maar ze pakt haar bit vast als ze iets niet wil. En dat mag echt niet.

Hoe leer ik dit af? Onder het zadel doet ze het soms maar dan is het beter op te lossen maar voor de wagen is het gevaarlijk. Wat te doen?

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:54

dit deed mijn fjord op het begin ook.
hij deed alles braaf,tot het hem te "moeilijk" werd,dan pakte hij het bit vast,zette zijn nek vast,en rijd liever tegen ee nboom,dan gewoon doen wat ik hem vroeg!!
ik heb toen echt een poos alleen met mijn instructeur (christiaan porvoost) gereden,en smane met hem heb ik het er uitgereden,hoe,door hem flink op zijn nummer te zetten,en hem net iets sneller af te zijn!
en naast het rijden grondoefeningen te doen,zodat ik duidelijker de baas was over hem.
als hij/zij het bit vast pakt,heeft hij/zij dus gewoon dikke sch**t aan wat jij wil.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:37

ik rijd sinds vorrige week een pony die het ook doet..
bij deze los ik het op om hoe dan ook mijn tempo te blijven rijden, af en toe stil te staan, laten nageven en weer verder rijden.

bit vast pakken en rennen houd hij een half uur vol, daarna kan ik hem met 2 vingers nageeflijk rijden..

Polaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:44

ik ben ook een pony aan het beleren die in de gallop het bit soms vastpakt, en met springen. Ik zorg dan gewoon dat ik hem niet vastpak, en verder probeer ik te voorkomen dat hij de kans krijgt het bit vast te pakken, door hem altijd goed rond, nageeflijk en voorwaarts te rijden! succes met je merrie!

hubble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 21:57

er is dus nog hoop dat ze het kan afleren zodat ze voor de wagen kan. Bedankt voor de tips ik ga ze uitproberen

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:09

Toch grappig dat mensen tegenwoordig springen met een wagen...

Vastpakken zit 99 van de 100 keer bij de menner. Zolang de menner het paard niets geeft om vast te pakken, kan het paard ook simpelweg niets vastpakken. En het is heel moeilijk te begrijpen dat je zelf gewoon vasthoudt, en je merkt het vaak ook niet. Tot er iemand anders mee gaat rijden.

Over het algmeen helpt het bij mij pony door met de losse teugel wat te spelen, en de vaste kant ophoudinkjes maken en vooral je hand openen, zodat hij niets heeft om vast te houden.