[AR] het spannedste dat je hebt meegemaak met mennen!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lovehaffies

het spannedste dat je hebt meegemaak met mennen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 23:17

heey ik rij 2 haflingers en rijd er vaak mee door het bos.meestal in tweespan.laatst was ik aan het rijden en opeens spronge er een hond uit de bosjes.Ze zijn niet bang voor handen maar die zagen ze niet van tevoren aankomen.ze gingen helemaal naar de andere kant van het zandpad.Maar daar lag een plas midden op de weg.een vna de 2 durfde er niet doorheen en sleurde de ander mee een walletje op. daar kwamen we tot stilstand.er stonden allemaal paaltjes op dat walletje en aan de andere kant was een sloot.we moesten toen met 4 man aan de kar hangen en komder er net langs.we waren bijna omgekiept.gellukkig is alles goed gegaan.

heb jij ook zoiets mee gemaakt vertel hier je verhaal!!

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:41

Twee keer zijn mijn pony's er met kar en al vandoor gegaan en was ik eraf gevallen. Beide keren gingen ze recht naar huis en beide keren eindigden ze met een botsing van de langboom te een boom. De laatste keer zijn ze ondersteboven in een ondiepe sloot terecht gekomen. Ondanks dat 1 pony een minuut of 20 ondersteboven heeft gelegen hebben ze er niks aan over gehouden en gingen ze de volgende dag er zo weer voor.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:25

wij hadden vorrige week een paard met een hartaanval.. hele aparte ervaring moet ik zeggen.. zo rijd je en zo ligt er een paard dood in de bak..

en verder heb ik zoveel mee gemaakt, teveel om hier in een verhaaltje op te schrijven..

Vickelientje

Re: het spannedste dat je hebt meegemaak met mennen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:58

Tijdens mijn cursus KB (we reden nog in colonne) nam iemand een bocht iets te krap en bleef daarbij achter een paaltje hangen. Dat ging met zoveel geweld dat 1 boom vh lamoen afbrak en de koetsier voorover van de bok viel. Met als gevolg dat het paard nóg harder schrok en ervandoor ging met die boom slepend over de grond. Hij was dus niet te stoppen.
Andere aanspanningen gingen ook bijna, maar gelukkig waren het redelijk koele kikkers....
Dus wij zagen het paard in een dikke paniek richting een gevaarlijke voorrangsweg (met scherpe bochten) rennen met de groom nog achterop! Die kon niks doen.
Op een gegeven moment viel het paard en heeft de groom zich van de wagen gegooid, omdat ze verder toch al niks kon. Paard stond weer op en ging er weer vandoor.
Groom heeft een auto aangehouden en met die auto hebben ze het paard ingehaald. Ondertussen was hij nog 1 x gevallen en daarna uiteindelijk op de 1 of andere manier gevangen (weet niet hoe, want dat heb ik niet gezien).
Wij zijn er met z'n allen maar 'rustig' achteraangestapt.
Paard gevangen dus... andere wagen laten brengen en meteen weer ingespannen. Hij liep wat moeilijk (stijfjes met 1 been), maar het was even belangrijker dat hij er meteen weer voor zou lopen.
Dus al met al is het eigenlijk goed afgelopen...gelukkig!
Laatst bijgewerkt door Vickelientje op 11-06-06 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:03

Dat mijn pony opeens zomaar een blessure kreeg en dat ik hem bijna moest afmaken

Dora88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:07

Dat was vorige week nog. We gingen het bos in, het rommelgebergte bij Winterswijk, en daar lag een enorme plas water. Aan de zijkant liep de boskant op. Dus we kiepten bijna met het wagentje. Ik ben er maar snel afgesprongen. Gelukkig is het goed gegaan! Toch stresste ik wel eventjes...

Fem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:26

Met mijn vorige pony. Een zwarte kruising Shetlander.

We hadden hem ingespannen in een oud karretje, aangezien hij nog neit helemaal beleerd was.

We zijn toen gaan rijden. Het ging onwijs goed. en hij gedraagde zich voorbeeldig.

Het was vorig jaar zomer en het was onwijs heet. Ze dazen/horzels waren er vollop.
Op een gegeven moment waren we op een paadje naast het militairoefenterrein aan het draven, omdat het daar gewoon niet om uit te houden was met alle beestjes.

tussen het oefenterrein en het pad ligt een sloot.
We zaten in een flinke draf. Toen de pony opeens gestoken werd door meerdere beestjes tegelijk. Hij flipte 'm en vloog er in gallop vandoor, maar aangezien de kar niet bestemd was om te galloperen en hij nog nooit had gegallopeerd voor de kar, flipte hij hem nog meer. We gingen regelrecht op de sloot af, hij ging door mijn zweep heen, niets hielp. Hij had gewoon "knopje" omgedraaid en hij was niet meer te stoppen.

De persoon die naast mij zat. probeerde van de kar af te springen om zo de teugels te grijpen en hem te stoppen, maar ze greep mis en rolde zo de sloot in.

Ik. ik bleef zitten op de kar, maar zodra de kar de sloot raakte vloog ik van de kar, tussen de burrys met mijn knieen aan de ene kant en mijn nek aan de andere kant.

ik kon snel opstaan, voor dat de pony begon te flippen.. we kregen de riemen niet goed los, maar uiteindelijk lukte het, viel de pony op zijn rug in de sloot. en heb ik hem rustig gehouden en heeft de andere persoon hem uitgespannen.

Ik was aan het gillen, huilen... trillen... ik dacht dat hij zijn benen had gebroken. maar hij had niets...
Wonder boven wonder waren er alleen een paar dingen aan het tuig kappot en de kar was krom

Blij dat ik de oude kar meegenomen had!

Ik mag blij zijn dat ik niets aan mijn nek overgehouden heb

Truf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:04

Dat is zeker weten geweest dat mn zus haar pony er vandoor ging voor de kar.
We waren in de bak aan het mennen, ik mocht de pony uitstappen. Gaat hij er plotseling zonder aanwijsbare reden vandoor. Hij heeft misschien wel 10 rondjes blind gerend voor hij het lint in knalde. 'Gelukkig' bleef hij in het lint hangen, anders had het voor mij een stuk minder goed afgelopen. Het bovenste lint was nog maar 10 cm van mn keel...
Gelijk geprobeerd om nog een rondje voor de kar te maken(wel vastgehouden), maar binnen 2 meter zou hij er weer vandoor gaan. Nu mennen we niet meer met hem, omdat het gewoon onverantwoordelijk is.

oudehinken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:27

het grappigste wat wij hebben gemaakt was dit jaar tijdens oldenzaal klein.
mijn buurman rijd 2 span paarden klasse 1.
op we na een hindernis was er een slootje maar er was ook een alternatief voor ons. (voor de klasse 3,4 rijders moesten door dat slootje)
mijn buurman had zoiets van alles liep lekker paarden mooi ontspannen hup na de hindernis wij komen daar aan bij het slootje dus zegt mijn buurman zal ik de alternatiefe roete kiezen of het slootje door. (kwa afstand maakte het niks uit en a tijd ook niet)
hij besloot maar door het slootje te gaan! wat doen die 2 paarden lopen niet door het slootje maar springen met mharathon wagen en al over de sloot. die sloot loopt niet recht na beneden maar schuin. mijn buurman en ik schrokken enorm ik had mazzel dat ik boven op stond

eefielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:10

Je shet net ingespannen, voor de 4e keer naar buiten en dan ietsjes verder dan je al was geweest. We gingen een klein stukje bebouwde kom in en Eef was super braaf! Tot we over een witte streep die dwars over de weg liep heen moesten. Ik nietsvermoedend doorrijden.. En eef springt er met kar en al overheen Gelukkig is er niks verkeerd gegaan en heeft ze het daarna ook nooit meer gedaan. Maar schrikken is het wel want als zij springt kiept de tweewieler iets naar achter.. Het was me het ritje wel..

littlemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:19

We waren bezig met het beleren van onze shetlander ruin. Hij liep voor de derde keer los zonder iemand er naast die hem vasthield en dat ging harstikke goed, tot hij verderop een vogel op zag vliegen.
Onmiddelijk wilde hij zich omdraaien, maar ik kon hem nog tegenhouden. Totdat hij besloot om dan maar via de andere kant om te draaien. Erg lastig als daar een sloot zit. Dus met kar en al in de sloot beland...De pony was helemaal in paniek. Gelukkig kon de groom er snel afspringen.

We hebben hem met veel moeite kunnen uitspannen en een paar voorbijgangers hebben geholpen de kar uit de sloot te halen. Daarna hebben we hem ook meteen weer ingespannen.

Gelukkig is het allemaal goed afgelopen, maar even schrikken was het wel. Hij heeft het trouwens wel goed afgeleerd schijnbaar, want hij doet zulk soort dingen sinds dien nooit meer. Haha!

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:36

Toen ik voor de derde keer binnen een paar maanden, met dezelfde haf voor de wagen, eraf gevallen ben....We waren bijna thuis, komen we iemand tegen met regenbroek aan wat onze haf heeel vreemd vond. Hij ging aan de haal , denderde over een houten kuip zodat ik gelanceerd werd en op mn rug op het lamoen terecht kwam. Nou, dan raak je wel in paniek hoor, met die achterbenen vlak voor je neus.... Verdrietig

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:38

Nou ik ben één keer wezen mennen en het spannends vond ik toch wel de spoorwegovergang. Eerst wilde die niet (nog redelijk onervaren op de openbare weg, was wel errrg rustige weg hoor)... en daarna flink aandouwen, sprong hij over de spoorwegovergang. Gelukkig is 81 cm beter in bedwang te houden als een groot paard!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:19

Jaren geleden deed ik mee met ringsteken hier in het dorp.
Ik wist dat mijn merrie slecht wilde stilstaan maar eenmaal op gang was dan weer alles goed.
Tijdens het tweede rondje begon ze ineens als een gek te bokken en te slaan naar de kar. We hadden
een houten plank voorop de wagen die ze door de midden schopte.
De volgende 2 rondes ging alles weer naar wens, tot de ere ronde kwam.
Onze voorgangers (Helaas bekend om hun ruige rijden) zetten behoorlijk de gang erin. Bij mijn merrie sloegen de stoppen door en ze ging aan de loop. Stel je voor: een smalle straat en een heleboel mensen. Er was op zich niets aan de hand, het is een hele lange straat, dus uitloop mogelijkheden genoeg.
Maar de aanspanningen voor mij stopten, maar wij konden niet meer stoppen, daarvoor hadden we teveel vaart.
mijn merrie zag maar 1 uitweg: over het hek!
Gelukkig kreeg ik heel even grip op haar en kon haar de bocht om trekken. Daar kwamen we tot stilstand tussen het hek en een boom. De wagen paste daar niet tussendoor.
Hek kapot, tuig, boom en kar beschadigd, maar wonder boven wonder niemand gewond.
Dat was wel 1 van de spannendste dingen die ik beleefd heb!

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 19:41

Zo'n soort ervaring heb ik ook meegemaakt..

Ik was met mijn pony Everest aan het mennen, we gingen voor een ontspannen buitenritje, dus mijn vader zat langs me ipv achterop...

We reden toen naast een veld van een tuinder, waar allemaal kleine sproeiertjes stonden(ze stonden niet aan..). Dat veld ligt aan een best drukke weg, en in die berm van de weg is ook een sloot enzo..

Maar terwijl wij dus langs dat veld rijden, springen ineens alle 500 sproeiertjes aan, die dingen spoten ook op de weg en sommigen kwamen tegen zijn lijf aan.. Ik rijd met oogkleppen dus Everest wist echt niet wat hem overkwam, hij vertrok echt supererg(remmen met de kar werkte ook niet...)
En we stormden dus recht op die weg af... Gelukkig hadk hem dus net voor die weg zo goed als stil...

Dat was echt ff schrikken Blauw oog