[AR] Hoe span ik mijn minishet in?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Binckydenice

Hoe span ik mijn minishet in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 21:48

WIe kan mij vertellen hoe ik het beste een minishetlander voor het eerst in kan spannen? Dus hoe ik het hem het beste kan gaan leren?

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 23:13

Als je geen ervaring hebt doe het dan aub niet zelf.
Er kan zoveel misgaan en dan "beschadig" je de pony voor altijd.

Vraag iemand met ervaring of hij/zij je wil helpen. Alles met rust en dan heb jij nog veel plezier van je pony.

Let wel even op het gewicht wat je pony mag trekken!
Succes

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:50

zie sticky

EEFIETJE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:53

Je kan het best wel het borsttuig omdoen, en de broek dan niet, mar wel het schoftstuk zeg maar
en dan gewoon zonder gewicht eraan eerst maar eens proberen of hij een beetje luistert enzo met sturen, maar dan nog wel met iemand er een beetje half naast ofzo

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:56

Wat Ibalia al zegt, niet zelf doen al heb je nog geen ervaring!!

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:09

Idd, niet zomaar zelf aanklungelen! Ik ga nu met een Shethengst beginnen en ook dit doe ik niet alleen. Dat is erg onverantwoordelijk.
Ik begin altijd met een tijd longeren. Zorg dat je pony op je stemhulpen reageert etc... en het gehoorzamen een beetje heeft leren kennen. Evenals het drukken van het tuig en inwerking van bit e.d. Verder longeer ik altijd met schoftje en broek zodat ze daar aan wennen. Dan kun je de lange lijnen eraan doen en ga dan in de wei veel lopen zodat de pony weet wat sturen is. Verder longeer ik eigenlijk zowiezo aan de dubbele lijnen. Dan kun je het tuig erop leggen en er een gewicht achter hangen ( wij gebruiken een boomstam). Maar daarvoor kan ook nog iemand lichte druk op de repen uitoefenen, zodat gewicht en dergelijke geleidelijk opgebouwd worden. Dan sleep je velen malen door een wei met gewicht. Dit kun je net zo lang oefenen totdat jij het idee hebt dat je paardje het wel best vind...
Dan kun je er voorzichtig het karretje achter hangen... span alleen nog niet geheel de pony in... mocht er iets gebeuren dat het snel los te maken is. Zorg dat iemand stuurt en loop er met 1 a 2 personen langs en 1 met een extra lijn. Dit oefen je weer zolang totdat je paardje er klaar voor is om de weg op te gaan.
Voor dit hele proces loop ik altijd wel veel door het dorp dat ze aan verkeer gewend zijn en dergelijke! Dat ze niet ineens de weg op gaan en niet aan het verkeer zijn gewend, want dat is levensgevaarlijk!
Uiteraard deze stappen 1 voor 1 uitvoeren en niet alle stappen in 1 dag uitvoeren

Binckydenice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 08:53

Hallo allemaal!
Hij is erg goed op mijn stem.Het is een shetlandhengst. Hij wordt bereden door een klein meisje en ik longeer hem wanneer hij niet bereden wordt. Hij is erg goed aan de stem en aan de hand. Het is een kleine held die nergens bang voor is. Ik heb hem tot nu toe veel geleerd en wil dit ook graag zelf doen. Inderdaad zelf proberen, wanneer het anders gaat dan verwacht haal ik er wel een professional bij maar wil het graag eerst zelf doen. Is dit erg?

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:56

Als het eenmaal fout gegaan is kan je er wel een prof bij halen maar dan ben je eigenlijk al te laat.

Doe het samen met iemand die hier ervaring mee heeft.

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:22

Binckydenice schreef:
Hallo allemaal!
Hij is erg goed op mijn stem.Het is een shetlandhengst. Hij wordt bereden door een klein meisje en ik longeer hem wanneer hij niet bereden wordt. Hij is erg goed aan de stem en aan de hand. Het is een kleine held die nergens bang voor is. Ik heb hem tot nu toe veel geleerd en wil dit ook graag zelf doen. Inderdaad zelf proberen, wanneer het anders gaat dan verwacht haal ik er wel een professional bij maar wil het graag eerst zelf doen. Is dit erg?

Juist op het moment dát het anders gaat dan verwacht, heb je een zeer ervaren persoon nodig! Zo niet dan is het vragen om ongelukken en als het eenmaal fout is gegaan, is het vaak erg moeilijk weer het vertrouwen te winnen van je pony.
Ga dus niet zelf prutsen. Ook met een kleine pony kunnen dingen vreselijk fout aflopen...
Heb je zelf überhaupt ervaring met mennen? Zo niet, neem dan eerst les met een ervaren aanspanning, zodat je er handiger in wordt. Ondertussen kun je dan evt je pony laten beleren door een ervaren iemand en dan kunnen jullie straks samen verder.

Binckydenice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 09:41

Jaja, ik men regelmatig met me paardje. En dat gaat top, en eigelijk is dat de rede waarom ik het zelf ga doen. Ik wil alleen graag weten of jullie nog speciale tips voor me hebben waar ik op kan letten. Hij is helemaal verkeersmak en helemaal aan de hand.

Ik kan ook iets achter hem hangen zonder problemen.

eefielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:20

Zolang je het maar vol vertrouwen gaat doen. En mocht het ook maar lijken dat het verkeerd gaat, afbouwen en stoppen..
Mocht je het gaan doen; Doe het wel met zn tween. Hoeft niet perse een proffesional te zijn maar met twee man ben je net even tot meer in staat dan in je eentje. Succes ermee

Binckydenice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 09:25

Dank je wel voor je advies!