vriendelijk menbit..

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keetieee

Berichten: 785
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: utr

vriendelijk menbit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 17:30

Waarschijnlijk bestaat er al een topic hier over..maar ik kan hem niet vinden :s
Wat is een vriendelijk menbit..voor een redelijk gevoelige mond.
Ik heb er helemaal geen verstand van..
Kan iemand mij helpen?

fjordie56

Berichten: 139
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Vught

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:37

Elk bit is vriendelijk. Het is alleen de hand die het bit onvriendelijk maakt.

Groetjes Michelle

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: vriendelijk menbit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 18:22

Ik ben het er niet mee eens dat een bit altijd vriendelijk is.
Ligt helemaal aan de mond van je paard. Dikke of dunne tong...veel of weinig ruimte.
Een paard met een dikke tong is wrs niet blij met een rechte stang, omdat z'n tong dan beetje blauw aanloopt en alle druk daarop komt.
De liverpool is er op veel verschillende manieren; als je paard bv een dikke tong heeft, zal hij het wrs prettig vinden een bit met tongvrijheid (poort of boog) te hebben, zodat de druk in dat geval beter over de tong en de lagen verdeeld wordt.
En pompwerking is denk ik altijd wel prettig voor ze.
En idd ligt het ook aan de hand van de menner, hoe deze inwerkt.

fjordie56

Berichten: 139
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Vught

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 18:36

Maar ik heb ook niet gezegt dat elk bit hetzelfde is. Elk bit is vriendelijk mits het bij je paard past inderdaad. Het is vaak de hand van de menner die zorgt voor een niet vriendelijk bit.
Maar met een onvriendelijke hand is er ook geen vriendelijk bit te vinden. Dat bedoelde ik te melden.
MVG Michelle

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: vriendelijk menbit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:47

Ah oke...dat miste ik in je verhaaltje en ik vind een passend bit in combinatie met zachte menhand juist het belangrijkste...maar dan snappen we elkaar

Chichiba

Berichten: 1030
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:39

fjordie56 schreef:
Elk bit is vriendelijk. Het is alleen de hand die het bit onvriendelijk maakt.

Groetjes Michelle


Is dit advies? Als je nou zoals het volgende berichtje advies hebt okay...Tuurlijk is het waar wat je zegt maar daar kan de TS toch helemaal niets mee? Ze heeft ws helemaal geen verstand van bitten voor het mennen en wil gewoon het verschil van de bitten weten. Hoe ze werken en wanneer je wat voor bit moet gebruiken...wat bij haar paard past dus...

keetieee

Berichten: 785
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: utr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 19:09

chichiba dankje

Weet ook wel dat het aan de hand van de ruiter/menner ligt..maar een dubbel gebroken is vriendelijker dan een enkel en een stang nog minder vriendelijk..heb ik altijd te horen gekregen.
Dus mijn vraag is gewoon wat is een goed/vriendelijk beginners men bit..

Eejj

Berichten: 3733
Geregistreerd: 18-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:16

wij hadden eerste een stang , maar dat vond ze echt niet fijn dus nu gaan we het proberen met een enkel gebroken bitje. we hebben het nog niet geprobeert.
heb ik nog even een vraagje , ze flipt door dat kettinkje , is het heel erg als je die erafhaalt ? niet zo heel erg toch ?

Melia
Berichten: 9857
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:24

Eejj schreef:
wij hadden eerste een stang , maar dat vond ze echt niet fijn dus nu gaan we het proberen met een enkel gebroken bitje. we hebben het nog niet geprobeert.
heb ik nog even een vraagje , ze flipt door dat kettinkje , is het heel erg als je die erafhaalt ? niet zo heel erg toch ?

mensen moeten ergens aan wennen, paarden ook.. ik vind dat je het er gewoon aan moet laten zitten.. ze gaan er vanzelf wel een keer aanwennen, als ze daar al voor flipt.. wat zal ze dan wel niet met andere dingen doen? Ik zou het er gewoon op laten zitten, ze moet er maar aan wennen

sorry dat het niet over de TS, haar/jou vraag gaat

Buxy

Berichten: 2316
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:21

1 van onze pony's is ook nooit echt happy met de kinketting... deze doen we daarom altijd achter de neusriem door..

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:38

Ik weet niet of je een stang onvriendelijker kan noemen dan een enkelgebroken bit.
Zodra jij een ophouding maakt bij een enkelgebroken trensje wordt je trensje een punt wat in het gehemelte van je paard prikt.
Bij een stang heb je alleen maar druk op een aantal plaatsen.

Ik denk dat er niet echt 1 vriendelijkste menbit is. Ik denk dat de keuze voor het vriendelijkste bit van je pony afhangt.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: vriendelijk menbit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:43

Een stang is niet minder vriendelijk dan een gebroken bit. Een stang werkt alleen op de tong in en vaak met hefboomwerking (dus achter de oren). Een gebroken bit werkt op de tong de mondhoeken en de lagen, als je bij een enkel gebroken bit hard trekt wordt het een soort scharnier dat in het gehemelte van het paard steekt. NIet echt vriendelijk dus. Dubbelgebroken blijft denk ik het vriendelijkst maar de opmerking bit zo scherp als hand van de ruiter geldt ook. Bij het mennen wordt inderdaad de Liverpool vaak gebruikt en bij dit bit heb je ook nog keuze om de teugels hoog te bevestigen (weinig hefboom) of laag aan het bit (veel hefboom).

Een gebroken bit betekend niet altijd een zachter bit en een stang is niet altijd scherp. Ik denk dat je gewoon moet proberen op welk bit je paard het lekkerst loopt.

bontegevaar

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:52

Ik rij mijn ponys op een liverpoolstang. Net wat Sappos zegt: Je kunt de teugels op verschillende manieren vast maken en zo heb je verschillende manieren waarop je kunt 'werken'. Ik vind een kinketting toch wel noodzakelijk bij dit bit. Ook zie je veel mensen met een B-bitje rijden (bokkebitje). Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Volgens mij heeft een 4ringen trens (zie je steeds vaker als menbit) ook een lichte werking op een paardenmond.

keetieee

Berichten: 785
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: utr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 23:08

ik rij met een dubbelgebroken bitje..kan je hier eventueel ook mee mennen?

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:00

Met een dubbelgebroken trensje kun je prima mennen

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:00

maar..

mensen die beginnen met mennen adviseer ik toch altijd wel om te beginnen met een liverpool, met kinketting natuurlijk, anders heb je veel minder inwerking.

paarden die in de stress raken door de kinketting heb ik nog nooit mee gemaakt, ja toen hij te strak zat en niet was uitgedraaid..
maar je kan eventueel van die hoesjes kopen voor om de kinketting.

om een liverpool zachter te maken wordt er naast de leidsels in de bril vast te maken ook nog weleens zeemleer om het mondstuk gedaan, hier wordt het bit zelf zachter van maar wordt wel dikker.
ook moet je een je bit dan altijd nat maken voordat je het in de mond van je paard doet.. dat zal hij wel fijn vinden. vooral als hij langer dan 1 dag niet is gebruikt, dan is het zeem net karton.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:28

palousa_boy schreef:
maar..

mensen die beginnen met mennen adviseer ik toch altijd wel om te beginnen met een liverpool, met kinketting natuurlijk, anders heb je
veel minder inwerking
.


Misschien is dat nog helemaal niet zo verkeerd, meneer de adviseur...

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:47

manie schreef:
palousa_boy schreef:
maar..

mensen die beginnen met mennen adviseer ik toch altijd wel om te beginnen met een liverpool, met kinketting natuurlijk, anders heb je
veel minder inwerking
.


Misschien is dat nog helemaal niet zo verkeerd, meneer de adviseur...


doe er dan geen liverpool in..

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:02

IK bedoel dat een liverpool voor beginnende menners misschien wel TE scherp is...

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:30

wil jij dan mensen meteen met een trensje het bos in sturen? dat lijkt me ook niet altijd erg verantwoord.

moet wel bekennen dat het voor beginnende menners niet uit maakt of ze er nou tussenuit gaan met een trens of met een liverpool.. vaak weten ze toch al niet wat ze moeten doen.
(als ik soms al die verhalen hoor van mensen die meteen van de wagen springen enzo :S )

maar ikzelf bijvoorbeeld heb liever nog wat te stellen onderweg (kinketting strakker of losser, leidsel een gat naar beneden etc..)
maar ik ben ook geen groene menner meer.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:33

Het is misschien niet altijd verantwoord, maar als het dier nu goed op een trens loopt waarom zou het dan voor de wagen meteen een liverpool in moeten?

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:58

als hij op een liverpool niet heftig reageerd, waarom dan geen liverpool?

wij beginnen altijd met liverpool, onafhankelijk waar het paard thuis mee gereden wordt, al wordt hij bitloos gereden.
als het paard er last van heeft verzinnen we wel weer wat anders.

keetieee

Berichten: 785
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: utr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 11:01

Is het zoiezo niet erg onverantwoord om gelijk het bos in te gaan?? ongeacht welk bit??
Ik heb altijd geleerd dat als een paard er vandoor gaat het niet uitmaakt wat je erin hangt ..ze gaan dan toch..als ze echt willen of als er paniek is..zelf rij ik met een trensje op het moment maar ik heb vorig jaar ook vaak bitloos buitengereden.
Ik vroeg het alleen zodat ik kon kijken wat het beste bij mijn paard past en dan staat ze nog lang niet voor de kar..ben nog steeds bezig met dubbele lijnen en slepen..heb geen haast..

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:09

sommige mensen hebben alleen maar bos om in te rijden, in dat geval hebben ze geen andere keus. en dan liever in het bos dan over een smal weggetje met 2 sloten ernaast.

en als ze gaan gaan ze idd toch wel, al trek je zn kaak in 2 stukken..

over wat het beste bij jou paard past, dat is vanaf hier moeilijk te zeggen natuurlijk, ik kan zo niet in de mond van jou paard kijken.
zou zeggen, vraag iemand in de buurt die er verstand van heeft (niet alleen maar van horen zeggen) en laat die eens kijken, of probeer wat bitten, en kijk waar hij het fijnst mee loopt.

Buxy

Berichten: 2316
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:26

ik denk dat iedereen z'n eigen manier heeft... bij ons gaan alle paarden eerst op een trensje... en altijd naar buiten.. ze moeten toch eerst leren rechtuit lopen en trekken.. en wij vinden dat ze dat het beste gewoon buiten moeten leren.. maarja inderdaad als ze gaan dan gaan ze...