[AR] koetsier bewijs

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

arans

koetsier bewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 20:25

oomdat ik dus ga mennen heb ik dit dus ook nodig. maar moet dit overal of alleen op de weg. en hoe duur is dit?? Is dit moeilijk?? (ik ben 13) en hoe lang duurt het??

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:42

Kijk even op de site van het srr Daar vind je al een heleboel informatie over het koetsiersbewijs.

arans schreef:
maar moet dit overal of alleen op de weg

Het Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest, een gedeelte van de Utrechtse Heuvelrug en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek. Het Koetsiersbewijs is tevens verplicht in het Noordhollands Duinreservaat en de Kennemerduinen.

arans schreef:
en hoe duur is dit??

Afhankelijk waar je het gaat doen. Volgens mij ligt het rond de 200/300 euro

arans schreef:
Is dit moeilijk?? (ik ben 13)

ik weet niet of het moeilijk is. Heb je al ervaring met mennen of niet? Ik vond het erg meevallen. De minimum leeftijd die de srr adviseert is 12 jaar.

arans schreef:
en hoe lang duurt het??

ook afhankelijk van waar je het gaat doen. Ik heb mijn koetsiersbewijs in een week gehaald bij PTC+ in Oenkerk. Maar er zijn ook verenigingen waar je er langer over doet. Ik zou gewoon in de buurt eens informeren waar je het kan halen en hoe het er daar aan toe gaat kwa tijd, kosten, enz.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:56

Het is niet verplicht, het hoeft dus niet overal of op de weg! Alleen misschien in sommige natuur-terreinen...maar dat weet ik niet.
Het is wel handig omdat je daarna gewoon meer ervaring hebt + nuttige tips. (+ aanvullende verzekering)
Aanvraag examen kost €70,-
Maar de cursus zelf en hoeveel die kost verschilt sterk per waar en hoe de cursus gegeven wordt. Verschilt dus ook hoe lang je erover doet. Daarnaast moet je nog een boek aanschaffen meestal.
Bij de ene kan je met eigen aanspanning, bij de andere gebruik je aanspanning van bijv. de manege.

Meer info ook op http://www.ruiterbewijs.nl/srr/index.php
Hier kan je zien wanneer er examens worden gehouden en waar, misschien kan je een manege in de buurt bellen om info in te winnen.
http://www.ruiterbewijs.nl/srr/cms_img/ ... BEWIJS.xls

Waar ik heb het gedaan duurde het 8 weken lang, 4 uur per keer. Met aanspanningen van de "manege".
Tegenwoordig doen ze het in 5 dagen, kosten €415,- (incl. examengeld)
http://www.cursuscentrum.nl/cursus.php? ... rsus_id=65

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:36

Lise81 schreef:
Daarnaast moet je nog een boek aanschaffen meestal.

HEt boek voor je koetsiersbewijs zit bij de prijs van de srr inbegrepen voor het koetsiersbewijs.

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 10:44

wow wel heel duur...

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:48

Het is dus niet verplicht, je kan ook gewoon eerst iemand met ervaring vragen of die je wilt helpen en dingen uitleggen. Misschien kan je ergens het boek lenen, want daar staat wel veel in!
Er zijn volgens mij meer mensen die zonder koetsierbewijs mennen dan met.
Zelf heb ik het wel gedaan, ook omdat ik toen niet zelf een aanspanning had.

Succes!!

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:07

Ik betaalde in totaal €300,- Dan kreeg ik 7 theorielessen, 7 praktijklessen, het boek en het examen.
Als je dat omrekent valt de prijs nog wel mee... neem maar eens 7 prive lessen.

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 19:05

idd dan is he wel goedkoop

Sjeffie

Re: koetsier bewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:44

Ik heb in Roden het koetsiersbewijs net gehaald.

Wij hebben 300 euro betaald voor de hele curus incl examen.
We hebben 8 theorielessen gehad en ook 8 of 9 praktijklessen.

Was erg leuk en heel leerzaam.

Je mag wel zonder koetsiersbewijs de weg op ,maar als er dan iets gebeurd ben je niet verzekerd.

En je leert heel veel op zo'n cursus. Ook het omgaan met verschillende paarden etc.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:17

Volgens mij ben je via je WA altijd al verzekerd. Even goed de polis doorlezen of paard ook meeverzekerd is.
Bij minderjarige is het dacht ik zo dat je via je ouders bent mee verzekerd, maar ook dan even kijken of paard ook mee verzekerd is.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:00

Ja je bent gewoon verzekerd via je wa

Dora88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:15

Ik rijd al zeker 7 jaar zonder koetsiersbewijs. Misschien dat ik het ooit ga halen, maar ik kan me ook wel zonder redden.. En als ik dan toch verzekerd ben, hoeft het ook niet.
Maar ik denk dat je zonder koetsersbewijs in die gebieden waar je er wel eentje moet hebben de weg op gaat, en er gebeurt een ongeluk, dan ben je niet verzekerd. Maar ik kom sowieso niet in die gebieden.

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:18

Ik heb mijn koetsiersbewijs op PTC+ in Horst gehaald. Van maandag tot donderdag van 9 tot 5 les (theorie en praktijk, zeker voldoende praktijk) en dan vrijdags daar examen. Ik was incl. theorieboek 90 euro kwijt. Paarden van PTC+

Dora88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:23

Ging dat via school dan? Want dit klinkt erg goedkoop! Ik denk dat ik het voor zoveel kan krijgen, dan doe ik het wel. Maar € 300 is me net iets te veel..

En trouwens, moet je zo'n cursus volgen? Of kun je 'gewoon' een keer examen doen?

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 19:43

idd dat vraag ik me ook af

oudehinken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:13

je moet wel een curcus volgen voordat je examen mag doen. want je moet het achenbach cysteem kennen

Dora88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:07

Oke.. Achenbach heb ik al een keertje geoefend. Maar tja, dat ik het kan? Nee. Ik moet dan zeker naar zo'n cursus. Je moet toch wat.

Waar kun je zo'n cursus gaan volgen, ik bedoel als ze het niet bij jou in de buurt houden. Moet je dan naar een praktijkcentrum, zoals Oenkerk, of Barneveld?

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:07

Ik heb dit via de HAS Den Bosch gedaan

oudehinken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:53

ik heb de curcus gewoon hier in de buurt gedaan ik woon dan in overijsel in het dorpje manderveen en het werdt gewoon bij ons in het dorp gehouden.
denk dat je eens na moet vragen waar die curcussen allemaal gegeven worden.

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 18:16

wat houd zo'n curses dan in?
gewoon een paar keer les?

oudehinken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:17

wij hadden theorie en praktijk.
we hebben eerst een heleboel theorie gehad over hoe het paard in elkaar zit. en aanspanning op de weg. ziektes. aftekeningen. koetsen. bloemen en planten. en je leert het achenbach cysteem daar oefen je mee en dat bouw je later verder uit in de praktijk. je moet examen doen zowel theorie als praktijk. en praktijk is aanspannen leren alles benoemen goeie volgorde optuigen. opsteken van de lijdstels.
en rijden met achenbach rechts en linksomkeerd oefenen. links en rechts afslaan hoe moet je dat aangeven.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:44

Alle adressen waar je je koetsierbewijs kunt halen / waar cursussen gehouden worden, kun je via de links in de FAQ vinden.

Hier een slotje.