Op welke leeftijd kun je beginnen met mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Op welke leeftijd kun je beginnen met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 18:53

Op welke leeftijd kun je beginnen met 't mennen van 'n mini-shetlander (zonder kar)? En wanneer kun je er 'n karretje achter zetten? De 1 zegt dat je op 2-jarige leeftijd kunt beginnen, vooral bij (mini-)shetlanders, omdat die dan niet zo veel meer groeien ofzo en anderen zeggen dat dat toch echt pas op hun 3de kan.

It never eats, it never sleeps, it never stops...


Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 20:13

Op 2 jarige leeftijd kun je al oefenen met het tuig. Als hij dat goed kan kun je rustig beginnen met het karretje erachter te zetten.
Ikzelf vind het ook beter om tot 3 jaar te wachten met beleren. Met 2 is hij voor mij nog niet volwassen genoeg. Pling

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 20:24

Tsja, hij's helaas niet van mij, ik verzorg 'm alleen... Eerst wilde zijn eigenaar hem aan 't eind van zijn eerste jaar al beleren!! Boos! Hij kijkt bijna niet naar hem om, maar kan niet wachten totdat hij ingespannen wordt Boos! En hij's nou ook nie super diervriendelijk ofzo..., duz als ie dan echt ingespannen moet worden doe'k het liever zelf, dan dat ik 't aan hem overlaat
Maar ondervindt de pony er 'schade' aan als er op z'n 2de al begonnen wordt??

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 20:50

Nee, hij ondervind geen schade, want veel mensen beginnen met beleren op het 2e jaar. Maar niet gelijk beginnen metn mennen he? Eerst vaak oefenen met het tuig.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 21:02

OK bedankt, gelukkig heeft zijn eigenaar nog geen karretje, anders had ie er misschien al voor gestaan Boos! Hij vindt het (gelukkig) steeds te duur Lachen , hopelijk vindt hij er voorlopig nog geen, anders wordt de pony er misschien al voorgezet...

En op z'n derde kan hij toch echt pas voor 't karretje? Hopelijk lukt 't met die gast om zo lang te wachten...
Laatst bijgewerkt door Kais op 06-06-02 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 21:09

Je kan een pony (ongeacht merk, ras, geslacht Haha! ) het beste beleren rond de 2,5 jaar. Vooraf kan je dan best licht longeerwerk en lange teugelwerk doen.
Vergeet niet dat je een 2,5 jarige prima kan inspannen, maar geen topprestaties kan verwachten. Dus nog geen ritten van 20 km. en veel galopperen enzo.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 06:52

Onze shet is nu bijna 3 jaar en ik ben nu sinds 3 weken bezig om haar te beleren.....ik kijk hoe ze het oppakt en kijk hoeveel ik van haar kan vragen, ik ga geen uur met haar aan de gang maar ongeveer een 20/30 minuten per keer, en dan soms een dag niet.
Maar we hebben b.v ook een jonge fjord staan die nu 2 jaar is geweest.....nou die is nog zo iel, daar kan ik dus absoluut nog niet mee aan het werk.....daar wacht ik nog zeker een jaar tot 1.5 jaar mee.
Je meot denk ik ook een beetje naar je pony kijken of ze niet te kinds (weet geen ander woord ervoor Haha! )is.
Veel succes met je pony.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 6 bezoekers