[AR] Hoe beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 08:30

Ik heb een vraagje, ik ben bezig met het behalen van mijn koetsiersbewijs, tevens zorg ik voor wat pony's van een oude vrouw die dat niet meer goed zelf kan.
Twee van de pony's zijn altijd aangespannen gereden (ze zijn niet meer de jongsten 23 en 15, ze zien er nog wel goed uit ondanks dat er niets meer mee gedaan is), er is ook alles aanwezig, tuig, mooie marathon/recreatiewagen etc...
Sinds de dood van de man van die vrouw is er niets meer gedaan met de pony's, dat is zo'n anderhalf jaar lang.
Hoe kan ik het beste rustig aan beginnen met de pony's?
Ik dacht zelf aan longeren, inspannen en zonder kar door de wei etc....
Alvast bedankt voor de reacties!

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:54

Ik zou lekker de weg op gaan. Beginnen met een klein rondje en veel stappen en zo rustig aan de conditie opbouwen.

Een pony die 1,5 jaar stil staat longeren lijkt me niet echt verstandig. Je dwingt dan een stijve plank om rond te gaan lopen en ik geloof nooit dat je pony dat fijn vind. Ik denk dat hij daar flink veel spierpijn aan over zal houden.

corinne1981

Re: Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 11:34

Ik denk dat het voor mij verstandig is om eerst in de wei, of in de bak(maar die is nu erg nat) te oefenen zonder kar, omdat ik zelf nog maar net begonnen ben.
Kan dat met al het tuig op? Hangt er dan niks los (de strengen bijv.)?

sammykuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:41

ik zou allen het schoftje aandoen en het hoofdstel en daaraan 2 lange longeerlijnen of een speciale men longeerlijn aan doen althans zo heb ik het altijd als ik ga longeren met dubbele lijn dan hangt er niets los gr samantha

Dora88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:26

Toen wij begonnen met onze pony hebben we eerst gezorgd dat ze 't leidsel gevoel weer kende. Dus met twee touwen, en 't schoftje op. Dat ging goed. Dus volgende dag een oude weidesleep erachter (Wij hadden thuis nog zo'n ding liggen, met twee ringen eraan, waar ze vroeger altijd de wei mee sleepten, paarden zaten er dan voor). Dat ging ook goed.
Dus toen maar met karretje gaan rijden. En dat ging super

Je moet gewoon kijken met 't in de wei oefenen met schoftje en teugels of het goed gaat, en dan kun je wel verder gaan

Succes met je koetsiersbewijs..

Ik men nu al zo'n 6 jaar, en heb nog steeds geen koetsiersbewijs ...

oudehinken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:36

mijn paard is ook aangespannen geweest ze is nu 14. ik weet niet hoe lang ze niet aangespannen is geweest maar ik wil haar wel weer voor de kar zetten. ik begin er zelf niet mee ik heb wel mijn koetsiersbewijs maar begin er niet aan.
ik denk dat het verstandig is om er iemand bij te halen die er ervaring mee heeft.