[AR] kun je mennen met een pony die tractorangst heeft ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

kun je mennen met een pony die tractorangst heeft ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 17:25

Zou graag met mijn pony gaan mennen, ze is goed verkeersmak maar tractoren vind ze maar niks. Dan rent ze hard weg en stopt ze na een tiental meter weer met rennen. Hoe valt dit op te lossen ? Ik woon in een polder met prachtige weggetjes om te mennen, maar juist daar zijn ook vaak tractors.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:29

Lijkt me dan niet echt verstandig om haar in te spannen! Op de wagen heb je veel minder te vertellen dan dat je er op zit! Eerst zorgen dat ze haar angst voor tactoren overwint!

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:14

aerdenhout1 schreef:
Lijkt me dan niet echt verstandig om haar in te spannen! Op de wagen heb je veel minder te vertellen dan dat je er op zit! Eerst zorgen dat ze haar angst voor tactoren overwint!

Ik mag toch hopen dat de gemiddelde menner net zoveel te vertellen heeft als de gemiddelde ruiter. Onzin dus dat je achter het paard minder te zeggen hebt dan wanneer je er boven op zit.
Feit is wel dat als je zomaar je pony voor de kar knoopt en gaat rijden dit iets heel anders is als mennen en je dus inderdaad een stuk minder te zeggen hebt.
Een goede menner heeft net zoveel te vertellen als een goede ruiter.

on topic: je kan gewoon met haar gaan mennen. Zolang ze geen tractoren tegen komt zal ze er altijd bang voor blijven. Als jij goed kan mennen en zorgt voor een goede groom zullen jullie er ongetwijfeld uitkomen. Daarbij is de gemiddelde bestuurder van een tractor iemand die met dieren omgaat en zal dus rekening met je houden.

malle_pietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:43

Volgens mij moet het wel kunnen de haflinger waar ik mee men had het ook. Wij hebben het op gelost door in het begin er naast te gaan lopen. Hierdoor kreeg ze meer vertrouwen en nu gaat het meestal goed en gaat ze er niet meer vandoor.

klavertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:11

Gelukkig....de angst is niet extreem ofzo. Als ik op haar rijdt ga ik in een inham van een weiland staan en dan gaat het goed. Ze vindt het alleen eng om echt te moeten passeren.In het begin heeft ze het nooit gehad, het is gekomen doordat een papierophaalwagen rakelings voorbij reed met hoge snelheid.

eriky

Re: kun je mennen met een pony die tractorangst heeft ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:49

het mennen met zo'n pony gaat wel hoor.
onze pony is ook bang van tractoren en vrachtwagens en al het andere wat hoog is.
nu is de angst al heel wat minder geworden.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:43

De pony van mijn menmaatje doet echt heel erg eng bij tractoren. Hij gaat recht omhoog en springt er dan soms naar toe.
Hij oefent door de confrontatie met de tractors aan te gaan, laatst gewoon bij hem in het land. Tractor langzaam door het land, hij er steeds bij langs

Het is begrijpelijk dat je pony bang is na die slechte ervaring maar ik zou proberen om niet meer in een inhammetje te gaan staan als er wat aankomt. Je bevestigd dan zijn angst.

en iid wat al genoemd is, een goede groom is heel erg belangrijk.
Mijn pony vind tractoren ook eng maar ik neem dan de leidsels wat korter, zorg ervoor dat hij goed voorwaarts is en laat hem tegen mijn hand aanlopen.

Ik hoop voor je dat het gaat lukken. Succes

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 07:42

Je moet bij angst je pony voorwaarts laten blijven gaan.
Door terug te rijden en braaf te zeggen bevestig jij zijn angst en denkt hij goed te doen.

Door echter in draf te gaan en voorwaarts te houden en evt. boos worden als hij angst laat zien, weet hij dat dat niet mag en zal jou daarom gaan vertrouwen.

klavertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 08:55

bedankt voor de tips, zal het zo gaan doen !!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:25

Misschien verkeerd verwoord! Ik snap ook wel dat een goede menner evenveel controle over het paard moet hebben als een ruiter! Wat ik eigenlijk bedoel is dat...als....er iets gebeurt het meestal ernstiger afloopt dan wanneer je er op zit! Je bent zowiezo een veel langere combinatie en als je daarmee aan de ren gaat is er vaak geen ruimte om b.v je wagen om te trekken wat je op een paard veel makkelijker kan!

Lest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:28

Ik zou inderdaad wel voorzichtig zijn. Je komt immers wel tractoren tegen zoals je zegt, en ze rijden niet allemaal paardvriendelijk . Als je pony eenmaal een slechte ervaring heeft met tractor+kar is het helemaal moeilijk om t vertrouwen terug te winnen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:03

Zolang jij het voorwaarts oplost, zie ik het probleem niet. Ga je hem stilzetten en hierdoor de mogelijkheid geven om om te draaien, krijg je ongelukken.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:11

ik heb jaren lang gereden/gemend met een paard dat bang is voor tractors. Als ik in de polder reed, zag ik de traktors al van verre aankomen en zocht ik een stuk land waarvan het hek open stond, daar reed ik in en dan konden we daarna rustig onze weg vervolgen. Soms kon ik er niet omheen en dan stak ik even mijn hand op naar de boer om aan te geven dat hij even langzamer moest. 9 van de 10 keer zetten ze hun voertuig aan de kant. Mijn groom ging er even naast lopen en voila!
Maar ik had dan ook het voordeel dat ze je hier allemaal kennen.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:31

ik zou ook blijven rijden in draf er voorbij.

Het is anders als uw paard de kar scheef trek en verder loopt dit is pas eng in de polders want dan belandt je zo de gracht in, ik kan ervan meepraten niet met een traktor maar met een pikdorser.

Als uw paardje even gewoon wat meter doorloopt in snelle draf zelfs in galop en dan terug kalm is dan zie ik echter geen probleem dan alleen hem te kalmeren met de stem.

Kheb veel liever dat ze rechtdoor wat doorstormen dat dat scheeftrekken van gans de kar.

Maisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:52

nou ik heb gisteren ook 2 tractors ´overleefd´

gewoon in een drafje erlangs en haar voorwaarts houden. mijn pony is er wel redelijk bang van en ze is nog maar 3 en een paar weken voor de kar. dus vandaar dat ik wel even bang was. wel goed voorwaarts houden zodat ze niet kunnen omdraaien. wel zorgen dat je kunt uitwijken en ze daarna weer rustig terugpakken en het laten verwerken. ik was eigenlijk best blij dat t zo goed ging.

nu alleen de sproeiers combine´s bietenrooiers en mestrijders nog. oef nog een lange weg te gaan.

sucses ermee.

Dora88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:57

Onze pony was eerder ook bang voor tractors. Voornamelijk toen we erop reden. Toen we haar voor de wagen gingen zetten, kreeg ze een ander hoofdstel op. Met oogkleppen. Toen was ze al niet zo bang meer voor tractors.
Oké, fijn is anders, maar grasmaaitrekkers vallen nog wel onder de categorie eng.
En bij mij en de pony helpt het meestal dat je zelf ook gewoon rustig blijft. Geen gekke dingen doen.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:59

Wat misschien ook een idee is (als je tenminste de mogelijkheid hebt) is om er een rustig ander paard naast te zetten en een paar keer als 2span combi op pad te gaan. Jouw paard kan dan rust vinden in de reactie van het andere paard. Is uiteraard wel een stuk bewerkelijker dan een groom ernaast laten lopen