[AR] Bodem piste voor marathontrainingen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Bodem piste voor marathontrainingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 16:50

Hoop dat het goed staat

De titel zegt het al, wat vinden jullie een fijne bodem om met de koets op te rijden. Ik moet namelijk een nieuwe bodem uitzoeken die gebruikt gaat worden voor marathontrainingen.
De bodem die tot nu toe geadviseerd is, is een eb- en vloed bodem.
Brand los!

A10

Re: Bodem piste voor marathontrainingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:59

Marathontraining? Ik ken niemand die aan marathontraining doet. Af en toe een hindernisje meepikken, maar verder alleen dressuur, dressuur, dressuur en een keer vaardigheid. En dat train ik het liefste op gewoon op gras of een behoorlijk harde zandbodem.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 17:06

mhh.. hoe je het wil noemen... indd. gewoon een keer door de hindernissen gaan. Maar.... als je dat met 10 aanspanningen op een dag doet, dan moet de bodem zegmaar geen gebergte zijn geworden. Zeker als er eens een wedstrijdje verreden moet worden op die bodem.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:31

De meeste marathons worden op gras verreden dus waarom iets anders nemen. Komt het dichste bij wat je krijgt op een wedstrijd. Gras gaat op een gegeven moment kapot, maar dat is in een wedstrijd ook. Gewoon weer netjes aanharken en niet gebruiken als het regent

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:40

Als je marathonhindernissen wilt bouwen zul je palen de grond in moeten boren. Een eb en vloedbodem gaat dit niet verdragen vrees ik.
Een marathonhindernis moet je dus gewoon op gras bouwen zoals Albertine al gezegd heeft.

Voor dressuur of eventueel vaardigheid training kun je een goede zandbodem aanleggen. Deze moet super gestabiliseerd zijn en dit gaat het beste met kunstvezels zoals bijvoorbeeld van hippotex. Daarnaast is het belangrijk dat de bodem zeer goed gedraineerd is en optimaal beregend kan worden in drogere periodes. Een gewone zandbodem is voor aangespannen rijden vrijwel altijd te zwaar.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 17:54

@ manie; we hebben 1x in de binnenbaan geoefend met losse hindernissen en vierspan, maar dat vond de vezelbodem toch niet zo fijn. Waren de vezels misschien teklein?

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:00

Ik denk dat de bodem niet nat genoeg is geweest.
Een goede vezelbodem kan super stevig zijn, maar dan moet wel voldoende beregend worden en de juiste kwaliteit zand en de juiste verhouding vezels gebruikt worden.
Ik heb er ook niet veel verstand van, maar leveranciers van manegebodems kunnen je er vast meer over vertellen.
Bij ons in de manege ligt een vezelbodem en we hebben daar altijd 1 marathonhindernis op (van die grote omwikkelde balen hooi om niet te hoeven boren). Afgelopen wedstrijd zijn daar 70 aanspanningen over heen gekomen en de bodem was totaal niet uitgereden. Je kon bijna niet zien dat er een wedstrijd was verreden

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 18:17

klinkt goed, ga ik daar nog even naar op jacht.
Iemand nog andere ervaringen?

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:25

Die bodem ligt overigens in de manege in Bronneger (Drenthe).
Het bestuur kan je vast wel vertellen wie de bodem aangelegd heeft.
www.manegebronneger.nl

tjiddevw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:46

En die bodem in Bronneger is echt lekker! (om te rijden )

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:06

marathon is idd zoals al gezegt vaak gewoon op gras.

voor dressuur of vaardigheid voldoet een eb/vloed bodem prima, ook zonder vezels, het vergt alleen, netals elke bodem, het nodige onderhoud.

wat er bij indoorwedstrijden vaak wordt gedaan is de bodem zo nat mogelijk (zonder plasvorming) houden en zo hard mogelijk. om de bodem zo hard mogelijk te krijgen gaan ze er met een wals overheen. tussendoor wordt er bij springwedstrijden ongeveer om de 100 combinaties gesleept en gewalst. bij menwedstrijden ligt dit vaak wat anders. daar heeft de bodem veel meer te verduren in bijv. scherpe bochten. hier wordt dus ook vaker ondehoud gepleegd, afhankelijk van het aantal deelnemers.

bij outdoor wedstrijden weet ik niet precies hoe het zit.

maar als je met meerdere dicciplines van paardensport te maken hebt in 1 manege, is het moeilijk om voor 2 uur de bak te walsen om vervolgens met de eg door de bak te moeten voor dressuurruiters. dit kost gewoon teveel tijd.

in deurne, waar ik op school zit, daar hebben ze een prachtige menbaan, voor dressuur en vaardigheid, kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

wat ikzelf zou kiezen? daar ben ik zelf nog niet uit.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:26

Even als aanvulling:
Het lukt je niet om de bodem glad te houden als je marathon gaan oefenen, je zal altijd sporen rijden. Het maakt niet uit welke bodem je gebruikt, uitgereden sporen blijf je altijd houden in het zand.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:28

Sjonniej schreef:
Even als aanvulling:
Het lukt je niet om de bodem glad te houden als je marathon gaan oefenen, je zal altijd sporen rijden. Het maakt niet uit welke bodem je gebruikt, uitgereden sporen blijf je altijd houden in het zand.

In Bronneger dus praktisch niet

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:41

Zalook wel liggen aan het feit of er met hard beslag of luchtbanden wordt gereden, denk ik?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:04

En wat voor aanspanningen er rijden

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:34

Met alle soorten banden (ook massief) en alle soorten aanspanningen

Die bodem is echt super goed, ik durf bijna wel te stellen de beste van het noorden, dit vindt zelfs het KWPN.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:32

manie schreef:
Met alle soorten banden (ook massief) en alle soorten aanspanningen

Die bodem is echt super goed, ik durf bijna wel te stellen de beste van het noorden, dit vindt zelfs het KWPN.

dan maar afwachten hoe hun eigen bodem wordt in hun hal
vind die in ermelo ook niet altijd goed.