[AR] Betuigen, scheef gaan staan met halt houden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roxatte

Betuigen, scheef gaan staan met halt houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 21:23

Wij zijn onze (zadelmakke) haflinger aan het betuigen. Ik heb het artikel in het "Bit" van Vickelientje goed gelezen en het gaat allemaal prima: haf loopt in tuig, ik aan de leidsels erachter en daar weer achter mn ega hangend aan de strengen. Alleen het halt houden is nog een probleem; hij blijft niet recht staan maar draait meteen dwars voor me. Wie kan me een goeie tip geven????

Vickelientje

Re: Betuigen, scheef gaan staan met halt houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:45

Hey...goed artikel he hihi...
Lotje deed dat in het begin ook. Ik deed voor het gemak de leidsels door de lichtogen, dan staat ie meer opgesloten. Als ie dan bv z'n kont naar rechts gooit, loopt ie tegen die lijn aan en kan hij in principe niet verder (ook niet meegeven dan). Vooral een kwestie van veel oefenen.
Mss evt eerst eens met iemand ernaast of bv naast een hek, schuur, bakrand als ondersteuning

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 21:54

De leidsels door de lichtogen is wel wat ja, dan staat hij idd een beetje opgesloten. Ik kan hem wel een tikje met de zweep geven maar dan gaatie weer vooruit en is dus ook niet de bedoeling.....

cavellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:34

Hoi

Ik doe ook altijd de leidsels door de lichtogen.
Verder ga ik eerst altijd voor een blinde muur stilstaan.

ook de zweep kan handig zijn. de kant waar die op wegdraait druk ik met de zweep even tegen. dus er tegen aan leggen.

veel succes!

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:01

Ik denk niet dat vóór een muur altijd helpt. Ze kunnen dan ook juist de neiging hebben om te draaien, omdat ze niks zien. Ik bedoelde ernaast. Dan heb je iig die kant begrenst.
Je kunt idd wel je zweep aanleggen (een tikje werkte bij mij ook niet) Maar ik denk dat je al een heel eind komt met de leidsels door de lichtogen...
suc6 he!

cavellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:09

Bij mij werkt voor de muur wel. Zo leer ik alle paarden het stilstaan aan.

Ik zet zo ook altijd vast aan een de muur of hek. ik tuig op en laat het paard rustig staan zodat hij leert dat hij stil moet blijven staan. niets gehaast

Ook het achteruit gaan oefen ik eerst voor een blinde muur. Gaat heel goed.

Maar inderdaad het zal niet bij alle paarden werken.

groetjes

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:11

Ja oke, maar haar vraag ging niet over stil staan, maar over scheef staan als ze heeft haltgehouden...dus de kont wegdraaien naar opzij

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 13:41

Hij is heel rustig met optuigen, staat als een lammetje te wachten maar ik denk dat het gewoon een stukje onzekerheid is: met die oogkleppen op(die hij niet gewend is ohz) kan hij niet zien wat er allemaal achter hem gebeurt en als er dan twee van die idioten achter je aanlopen zo ik toch ook nieuwsgierig worden....

cavellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:11

Hahah ik zou ook nieuwsgierig worden.

Het niet recht willen stan is inderdaad een stukje onzekerheid en moet je dus gewoon veel oefenen.

Succes

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:25

Roxatte schreef:
Hij is heel rustig met optuigen, staat als een lammetje te wachten maar ik denk dat het gewoon een stukje onzekerheid is: met die oogkleppen op(die hij niet gewend is ohz) kan hij niet zien wat er allemaal achter hem gebeurt en als er dan twee van die idioten achter je aanlopen zo ik toch ook nieuwsgierig worden....

Jaaah, hij wil jullie gewoon in de gaten houden, haha! Gek hoor
tWas bij Lotje ook vooral nieuwsgierigheid... om het hoekje willen kijken

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:51

En als je het halthouden weer even gaat oefenen zonder oogkleppen?

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 15:43

Is ook een optie, maar ik wil niet meteen de gemakkelijkste weg kiezen....Uiteindelijk heb ik ze toch het liefst allebei oogkleppen op.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:56

Ja, maar als hij het zonder oogklepen kan en snapt wat de bedoeling is, zal hij dat wss met oogkleppen gelijk doen of veel sneller snappen.
Ik kies met betuigen en dingen aanleren juist de gemakkelijkste weg, dan is het voor het paard ook te volgen ( en blijft t leuk voor m)

Met een kind ga je ook wel eens een stapje terug in de opleiding als het iets niet snapt, zodat het weer begrijpt wat de bedoeling is.

anhiza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:31

eventueel een 3de man erbij die zodra hij stil staat hem metteen beloond!
Op die manier hoeft hij zich niet ''druk'' te maken over wat er achter hem gebeurt en zal hij dus ook niet zo snel gaan zoeken (d.m.v zijn kont draaien)
Als je geen 3de man hebt,even degene met de strengen achterwege laten (dit snapt hij duidelijk al) en die even voor bij hem zetten!
Zodra hij het goed doet,metteen weer voorwaarts en zo de tijd voor hem opbouwen...........
Beloon hem door met de zweep tegelijkertijd te ''aaien'' zodat hij op den duur die link legt en zo dus ook weet dat het achter ook te vertrouwen is!
Suc6 verder!

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 19:20

Ja maar, ook als er iemand bij zn hoofd staat, draait hij overdwars.....

anhiza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:22

In dat geval,behoor je hem toch redelijk te ''moeten'' kunnen corrigeren,door de zweep aan te leggen.
Die hou je vanaf zijn buik tot zijn achterhand om hem zo wat ''aanleuning'' te geven!
Desnoods laat je degene bij het hoofd weggaan en hem d.m.v ''om'' te zeggen rechtzetten!
Zodra hij dat doet,flink belonen en zo verder uitbouwen.........
Suc6!

EquiPlus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 07:36

Hoe longeer je?
Ik zie vaak dat ruiters het goedvinden als bij het halthouden het paard naar de middenstip komt. Door het paard bij het longeren te leren om op de cirkel halt te houden en zich niet in te draaien, kun je hem ander gedrag aanleren. Met de dubbele longe gaat dat natuurlijk veel makkelijker.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 13:35

Ik moet eigenlijk bekennen dat ik bijna nooit longeer..... .
Gisteren zijn we weer het bos ingeweest: haf in het tuig, ikzelf erachter aan de leidsels (is nog goed voor de lijn ook!!) en het halt houden ging beter, de kont tussen de leidsels gehouden zodat hij niet kon draaien. Ik denk, dat als we elke dag even oefenen, het goed gaat komen. Allemaal bedankt voor de reacties.