[AR] wat denken jullie, pijn of niet willen werken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joycejj

wat denken jullie, pijn of niet willen werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 09:44

Ik heb even een vraag. Ik ben laatst door iemand benadert op de manege, deze persoon rijd aangespannen (al 8 jaar ofzo) en is hier geloof ik ook behoorlijk goed in. Ik zelf heb nog nooit uberhaud op zo'n wagen gezeten, dus ik heb er echt de ballen verstand van. Maar waar het om gaat, hij heeft een nieuw paard (heeft hem nu inmiddels 3 maanden) en hij vind het een "staker". Paardje had voorheen nog nooit voor de kar gelopen en het verliep dus ook niet helemaal soepel de eerste keer. Hij ging of steigeren, of verzette geen stap meer. Vervolgens heeft hij hem in dubbel span gezet, want die andere zou hem er wel doorheen trekken. Nou dat klopte ook en het ging een stuk beter, behalve als er een bocht zijn kant op gedraaid werd, dan kwam hij wel weer even omhoog. Maar nu na een aantal weken dus dubbelspan te hebben gereden, probeert hij het nu weer in het enkelspan. Dat gaat nu een stuk beter, zolang hij op de verharde weg blijft. Zodra hij in het mulle zand komt en het paard moet harder gaan trekken, gaat hij zo verschrikkelijk steigeren, die man zegt dat heb ik nog nooit met een paard mee gemaakt. Hij komt in verzet en gaat dus staken. Nou heeft hij me een aantal weken geleden al een keer gevraagd om hem een keer te berijden, zodat ik een oordeel kon geven, want nogmaals hij vond het geen werkwillig paard. Ik heb er op gezeten en het is een verschrikkelijk werkwillig paard. Is wel helemaal op de verkeerde manier gereden (altijd ook met martingaal), maar na even te hebben gereden kreeg ik hem toch helemaal laag en ontspannen. Maar ik voelde toen al wel verschil tussen de rechter en de linkerhand, dus volgens mij is het paard een beetje scheef. En als je het paard een beetje observeert zie je gewoon dat er geen kwaad inschuild. Ik ben dus ook van mening dat verzet eigenlijk door 3 dingen kan komen; angst, stress of pijn. En ik denk dat het paard pijn heeft. Waarom zou hij anders op de verharde weg wel gewoon lopen, maar in het zand niet. Zou dat echt te maken hebben, dat hij gewoon niet hard wil werken, ik kan dat gewoon niet geloven. Wat vinden jullie ervan.
Ps; hij heeft gevraagt of ik volgend weekend mee ga op de wagen, zodat ik ook dan even kan kijken, maar nogmaals het enige wat ik kan observeren is het paard, want van mennen heb ik echt geen verstand. En wat ook nog wel een kleine aanwijzing misschien is, is dat hij voor mij op de linkerhand dus wat scheef aanvoelde en met rijden dus wat moeite mee heeft en in het span draait hij de bocht naar links dus ook met veel meer moeite (steigeren), dan naar rechts.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:25

Ik denk dat de rede waarom hij in het zand niet wil lopen en op de weg wel niet zo heel moeilijk te vinden is. In het zand is het simpelweg een stuk zwaarder trekken voor je paard. Ik denk dat hij de druk op de borst niet gewend is en dat hij daarom staakt. Daar is op zich niets mis mee en het is gewoon een kwestie van geduld voordat hij daar aan gewend is.

Ik ken het hele span niet maar kan het misschien ook niet zijn dat de wagen misschien aan de zware kant is?

Over de bochten in dubbelspan, wanneer het paard een bocht maakt komt hij in aanraking met de langboom en dat kan op het begin best wel even schrikken zijn. Ook weer een kwestie van geduld.

Misschien is het een idee om met hem mee te lopen in het mulle zand, zo begeleid je hem en weet hij dat hij gewoon kan trekken.

tjiddevw

Re: wat denken jullie, pijn of niet willen werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:08

Ik ben het met Laura eens. Ik denk dat het paard gewoon niet gewend is om te trekken. Hij heeft die spieren nog niet goed ontwikkeld. Dus dat is gewoon een kwestie van trainen (denk ik)

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:09

Is erg moeilijk te zeggen vanaf hier denk ik; het kan onervarenheid zijn maar ook pijn. Gezien je verhaal denk ik het eerste, misschien is ie nog niet genoeg gewend aan het trekken of aan het tuig. Misschien kun je een onderlegger onder het borststuk proberen zodat de borstriem niet zo in de huid snijdt. Maar het kan ook best zijn dat ie ergens last van heeft (vooral als ie zwaar moet trekken....). Ik zou meegaan op de wagen en kijken hoe het paard reageert, raakt ie in paniek of wordt ie boos? Maar nogmaals, het is eigenlijk onmogelijk om daar vanaf hier een goed oordeel over te hebben.

Myr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:38

Ik vinnet echt zielig voor het paard als ik het lees.. zelf denk k dat het paard meer moet wennen aan dat hij voor de kar moet rijden. En misschien raakt hij in paniek als het moeilijker wordt om te trekken?
Ik heb verder geen idee...
sterkte ermee

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:42

het kan pijn zijn, maar ook angst. wij hebben momenteel ene dravertje(okay het is anders, maar het principe blijft het zelfde) wat gaat staken uit angst als er een ander langs hem heen komt. Het kan zijn dat dit paardje waar jij het over hebt, bang is voor bepaalde druk, misschien teveel in zichzelf gekeerd is waardoor spontane impulsen heel erg eng zijn(ineens een bocht verandering van het schema AHHH dat kan niet, hoe kunnen ze nou hier keren, dat was mijn planning niet). Als je erop zit kun je een paard veel meer vertrouwen geven dan als je erachter zit.
Veel succes hoop dat je vind wat het is

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:30

Ik heb er zelf behoorlijk lang mee gewacht totdat ik mijn pony wat zwaarder heb laten trekken(op aanraden van diegene die haar betuigd heeft). Ik zou eerst veel op t hard rijden totdat dat bevestigd is.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:00

ik zou hem in de eerste plaats niet zelf verder opleren en hem naar professionele africhter brengen die hem leren trekken in enkelspan eerst met een band en dan een tweewielig karretje en dan pas een vierwillige kar.

In dubbelspan leggen zonder eerst enkelspan te hebben geleerd( dus leren van een gewicht te trekken) dat zou ik niet doen want dan krijg je een paardje die niet meetrekt en heb je ene die alles moet doen en de andere doet niets.

Als dit paardje geleerd wordt door professionele mensne dan krijg je die terug na 2 of 3 weken soms 1 maand en dan kan je er alles meedoen. Deze mensen zullen u dan ook daadwerkelijk kunnen vertellen of dit paardje ervoor geschikt is of niet.

ik hoop dat het zo kan opgelost worden het is zeker de betere manier ongeacht hoeveel ervaring deze menner heeft, hij heeft problemen dus blijkbaar niet genoeg ervaring ik zou het niet verder verprutsen de eerste stappen zijn de belangrijkste.