[AR] Tuig en hoofdstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Tuig en hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 18:42

Omdat ik een nieuwe weg in wil slaan, wil ik gaan mennen met mijn paardje.
Ik ben al een tijdje mijzelf aan het orienteren en nu wil ik toch tot aankoop overgaan.
Ik wil een marathonwagen gaan kopen, daar ben ik wel uit.
Maar ja, een tuigje vind ik heel wat lastiger.
Bruin of zwart? (of allebei?)
Kunststof of leer? (ik heb toch de voorkeur voor leer nu)
En het belangrijkste vind ik dat het een sterk, degelijk tuig is die niet te lomp is. Dus niet te breed leer en netjes afgewerkt. Zeker het hoofdstel wil ik graag fijntjes hebben, aangezien mijn paardje een heel sierlijk hoofdje heeft. Wie heeft er tips of adviezen voor mij? Waar zou ik zoiets kunnen vinden?
Ook tips wat lijnen en bitten betreft zijn welkom!

Ik wil er ook best wat geld aan een tuigje uitgeven, maar geen duizenden euro's.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:00

bontegevaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:19

Een echt mooi tuig vind ik het tuig van Ideal. Heb er zelf ook tuig van en bevalt al zeker 6 jaar erg goed. Alle onderdelen zijn los te bestellen. Het is niet goedkoop, maar dan heb je wel kwaliteit!

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 21:37

Ardo: die link heb ik al helemaal doorgeplozen.

Maar ik ben eigenlijk meer op zoek naar echt praktische tips. Wat is nou wel handig of juist niet? Waar moet ik op letten? Echt de ervaringen van mensen bij diverse merken tuigen.

Ik heb ook een tuig van Ideal op het oog ('luxe' uitvoering), maar ik ben er nog niet helemaal uit. Eerst wil ik gaan kijken enzo en vergelijken.

En wat zouden jullie doen: nieuw of tweedehands?

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:48

Ik zou zowieso gaan voor nieuw tuig, dan kan je het zelf onderhouden en hoef je niet bang te zijn voor scheurtjes ed.

Hou bij ideal in gedachte dat je altijd een onderlegger onder de schoft gebruikt. Mijn beide pony's kregen binnen een maand doorrijplekken die nu (bijna een jaar later) nog steeds goed zichtbaar zijn. Ik ben niet de enige die dit heeft.

Verder vind ik het prima tuig

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:57

Ik heb ook een ideal tuig (type leathertech combinatie tuig)
Hier ben ik erg tevreden over en heb geen last van drukkingen zoals Laura beschrijft.

De kleur moet je zelf weten, dat is maar net wat je mooi vindt.

Ik zou zelf altijd kiezen voor een tuig dat versterkt is met nylon, dit is veel sterker.

Leidsels moeten voor mij niet te breed en niet vreselijk dik zijn, maar wel van een super kwaliteit leer.

En menhoofstellen vind ik altijd veel te lomp. Ik rij met een rijhoofdstel (zonder oogkleppen). Maar racing-tack ( http://www.racingtack.it/ )heeft losse oogkleppen voor de draverswereld die op een rijhoofdstel passen. Zadel- en Tuigmakerij vd Bosch uit Nijeholtpade (Frl), heeft racing-tack oogkleppen te koop.

Bitten is een verhaal apart, de meeste menners rijden met een liverpoolstang of een bokkebitje. Maar een trensje kan ook. Dit is afhankelijk van zoveel factoren, dat moet je zelf uitvinden wat bij jou en je paardje het beste past. Een liverpoolstang is een behoorlijk universeel bit dat zowel scherp als zacht kan worden afgesteld.

Succes!

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 10:32

Manie: de foto's in jou profiel zijn erg mooi. Die gewone hoofdstelletjes vind ik toch veel sjieker en mooier staan bij paarden met een wat kleiner koppie. Zijn er ook nadelen te noemen als je met een gewoon rijhoofdstel gaat mennen?
Op zich denk ik niet dat mijn paardje perse oogkleppen nodig heeft...

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:47

Ik ondervind geen nadelen aan het mennen zonder oogkleppen. De pony's zijn best kijkerig, maar hebben voldoende vertrouwen om toch langs enge dingen te lopen.
In de marathon vind ik het een voordeel omdat ze mee kunnen kijken.

Sommige paarden vinden het griezelig dat een wagen continue 'achtervolgt' , maar mijn pony's zijn beleerd zonder oogkleppen dus die weten niet beter.

Je hoort mij niet zeggen dat zonder oogkleppen beter is dan met (of omgekeerd) het is geheel afhankelijk van wat jij en je paardje plezierig vinden.

Ik vind wel dat je moet kijken wat het veiligste is en dat je niet alleen moet kijken naar wat wel of niet mooi staat.
Als je paard betrouwbaarder is met oogkleppen, dan moet je dat boven de uiterlijke vertoning stellen.

Schakel wel deskundige hulp in bij het beleren van je paardje. Als er tijdens het beleren iets misgaat zijn veel paarden voor de rest van hun leven verpest voor het mennen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:01

manie schreef:
Ik zou zelf altijd kiezen voor een tuig dat versterkt is met nylon, dit is veel sterker.

Als je goede kwaliteit leer hebt, hoeft dat echt niet versterkt te zijn met nylon, hoor. Dat is iets van de laatste jaren, verkooptruc. Je hoeft namelijk minder dik leer te gebruiken, omdat je er nylon, wat dus veel goedkoper is dan leer, tussen doet.

Let op dat de stiksels in het leer verzonken zijn, en dat het, op de kritieke punten, dubbelleer is. Let op het ijzerwerk, is het rvs, leer is met goed onderhoud lang te gebruiken, ijzerwerk niet. Dat is gewoon goed of niet.

De hoofdstellen van Ideal zijn nog het meest 'fijn' uitgevoerd. Ik heb zelf een Kieffer-tuig, en hier zit ook een 'lomp' hoofdstel bij, maar past goed bij mijn fjord.

Duizenden euro's hoef je echt niet kwijt te zijn, Ideal-tuigen zijn 2dehands ook volop te krijgen, en dan betaal je niet de hoofdprijs.
Je kan ook van IR of BR tuigen aanschaffen, de betere tuigen liggen allemaal rond de € 600 á € 800.

Mocht je voor kunststof kiezen, verstandige keus , ga dan alleen voor Zilco, dat is goed, mooi en zeer netjes afgewerkt kunststof tuig, alles daaronder blijft niet mooi, of is gewoon troep.
Helaas is Zilco niet goedkoop.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:09

Bitch schreef:
manie schreef:

Als je goede kwaliteit leer hebt, hoeft dat echt niet versterkt te zijn met nylon, hoor. Dat is iets van de laatste jaren, verkooptruc. Je hoeft namelijk minder dik leer te gebruiken, omdat je er nylon, wat dus veel goedkoper is dan leer, tussen doet.

Je hebt gelijk, maar dan praat je over tuigen als van Van Der Wiel, Van Rijs en Mönch etc. Dit zijn superkwaliteittuigen, maar ontzettend duur.
Realiseer je wel dat je dan voor een tuig heel veel meer geld kwijt bent dan de 600 euro voor een Ideal tuig (allemaal versterkt met nylon).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:18

Ja, daar heb jij weer gelijk in, maar.... ( er is altijd een maar..)

Ik heb een jaar of 8 rondgereden met een tuigje van divoza, á 300 gulden. Was nergens versterkt met nylon, en is nooit stuk gegaan.

Vroegah trokken de boeren de ploeg, en dat waren zware paarden, zware ploeg, en een zware grond, ook niet met tuigjes met nylon. Gewoon leer, goed onderhouden en je hebt er lang plezier van.

De tuigmakers die jij opnoemt zijn de RollsRoyces onder de tuigen, gewoon vakwerk, maar niet te betalen voor de recreatie-menner.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:39

Het klopt dat ik de dure tuigenmakers genoemd heb. Maar ik ken ook tuigen van Divoza van 300 gulden die scheurden bij een paar flinke hobbels in de weg. Blijkbaar was de kwaliteit van het leer erg slecht in dat betreffende tuig. Maar je kunt natuurlijk ook geluk hebben dat je een goedkoop tuig treft dat een goede leerkwaliteit heeft. Maar meestal is het gemaakt van niet het beste leer (kan ook niet voor dat geld natuurlijk).
Nylon voorkomt dan toch een aantal problemen en je hoeft niet een poepduur tuig aan te schaffen
Vandaar mijn advies.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:17

Bitch schreef:
Ja, daar heb jij weer gelijk in, maar.... ( er is altijd een maar..)

Ik heb een jaar of 8 rondgereden met een tuigje van divoza, á 300 gulden. Was nergens versterkt met nylon, en is nooit stuk gegaan.

Vroegah trokken de boeren de ploeg, en dat waren zware paarden, zware ploeg, en een zware grond, ook niet met tuigjes met nylon. Gewoon leer, goed onderhouden en je hebt er lang plezier van.

De tuigmakers die jij opnoemt zijn de RollsRoyces onder de tuigen, gewoon vakwerk, maar niet te betalen voor de recreatie-menner.

dit vind ik niet erg relevant..

ten eerste rijd de ene alleen op de weg, en heeft een tuig bijna niks te verduren, dan houd alles het wel 8 jaar uit.
de ander rijd alleen in het bos, heuvel op heuvel af, door zwaar zand etc.. deze tuigen hebben het aanzienlijk zwaarder. hier red je het geen 8 jaar met een zoals jij dat noemt een divoza tuigje van 300 gulden.
ik ken genoeg voorbeelden van mensen die na een jaar ander tuig hebben moeten kopen omdat het begon te scheuren, ondanks goed onderhoed.

Dan, vroeger, toen alles nog beter was zegmaar.. waren de tuigen ook een stuk beter dan die divoza voor 300 verkoopt. vaak waren de tuigen dan bij het borstblad van leer en de strengen van touw, omdat dit nou eenmaal sterker is dan leer.
in die tijd deden mensen ook een echte investering in het tuig, omdat je er gewoon je brood mee moet verdienen...

en vd wiel ect.. zijn idd dure tuigen maar zijn van super kwaliteit en gaan onder zware omstandigheden makkelijk 15 jaar mee, mits goed onderhouden natuurlijk. dit is ook een van de redenen dat je deze tuigen bijna nooit 2e hands tegen komt op bijv marktplaats. (ik ben er in 4 jaar 1 tegengekomen, dit was nog €5000 voor een vierspan tuig)

het is dus de overweging die je maakt kwa tuig. smaak, kwaliteit en prijs wegen daar hoofdzakelijk aan mee.

verder vind ik wat er in het begin gezegt wordt over de simpele keuze van een wagen ook niet echt kloppen, maar dat is weer een ander verhaal.

succes ermee verder.

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 21:23

Palousa: ik heb mijzelf gewoon al meer georienteerd op een wagen, en weet daarom al precies wat ik graag wil.

En over beleren: het grondwerk ga ik allemaal zelf doen, dan breng ik hem waarschijnlijk weg voor een paar weken om hem verder te beleren.

Vandaag ben ik bij wat winkels wezen kijken, oa. bij Divoza. Het Ideal luxe enkelspan tuig leek mij daar ook erg mooi, zéker in de kleur noten-bruin. Het enige wat ik mij nog afvraag is of die kleur wel staat op een bruin paard of dat het vloekt....
Ook zag ik een mooi bitje liggen die mij erg beviel, een licht gebogen stang van aurigaan.
Ik had 11,5 cm meegenomen, maar die was helaas wel wat aan de kleine kant. Net 2 mm te kort zeg maar... De volgende maat zou 12,5 cm zijn en dat is weer te groot voor Ed.... GRRR

En ik denk toch dat ik wil beginnen met een hoofdstel met oogkleppen. Ik kan dan altijd nog een ander hoofdstel erbij zoeken. Ed is enorm braaf en schrikt nergens van, maar het lijkt me toch wel fijn om te beginnen met kleppen.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:42

Een stang mag gerust een cm groter zijn hoor. Dat is helemaal geen probleem en juist fijner voor je pony

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:48

Idd, mijn shetlanders lopen zelfs al met 11,5 en heb er zelfs een staan die met 12,5 loopt.(die eerste pony's lopen met 10,5 trens en die ander met 11,5).

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 01:29

Als je veel in zwaar terrein rijd is een breed tuig ook wel raadzaam. Een te smalle borst kan sneller schuren in mul terrein. Ik ben wel tevreden met mijn Ideal tweespan, mn over de pasvorm. De kwaliteit van het leer vind ik wat tegenvallen. Het blijft erg droog en vertoont daardoor wat barstjes. Mijn enkelspan is zo'n Divoza tuig van 300 euro. Daar hoef ik bijna niks aan te doen qua onderhoud en die blijft goed van kwaliteit. Hij verkleurt alleen wat.

Stang mag inderdaad wel een cm breeder als je normale rijbit. Mijn shet heeft pas maat 13,5 (!) ingekregen. Die is net een paar milimeter te breed maar hij loopt er super op.

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 12:43

Ow,wat breed! Nou dan ga ik die maar ruilen, wel jammer, want het bit wat ik dan wil moet besteld worden.

missgoldy

Re: Tuig en hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:22

carola schreef:
Omdat ik een nieuwe weg in wil slaan, wil ik gaan mennen met mijn paardje.
Ik ben al een tijdje mijzelf aan het orienteren en nu wil ik toch tot aankoop overgaan.
Ik wil een marathonwagen gaan kopen, daar ben ik wel uit.
Maar ja, een tuigje vind ik heel wat lastiger.
Bruin of zwart? (of allebei?)
Kunststof of leer? (ik heb toch de voorkeur voor leer nu)
En het belangrijkste vind ik dat het een sterk, degelijk tuig is die niet te lomp is. Dus niet te breed leer en netjes afgewerkt. Zeker het hoofdstel wil ik graag fijntjes hebben, aangezien mijn paardje een heel sierlijk hoofdje heeft. Wie heeft er tips of adviezen voor mij? Waar zou ik zoiets kunnen vinden?
Ook tips wat lijnen en bitten betreft zijn welkom!

Ik wil er ook best wat geld aan een tuigje uitgeven, maar geen duizenden euro's.

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:49

Ik zou echt voor Ideal gaan! Heb zelf vorige week een ideal tuig gekocht bij een hele goede zadel- en tuigmakerij. Super service, je kan bijv broek maat full, schoft maat shet en hoofdstel maat pony nemen. Dat echt alles de goede maat is. Ook hadden ze speciaal voor de Welsh Atjes en het kleinere grut een hoofdstel met afgeronde oogklepjes (dus geen vierkante) waardoor de bakstukken beter verstelbaar zijn (met die kleine koppies is het altijd moeilijk). Ook zit er een fijn dun neusriempje aan ed.
Met de tuigen van ideal kan je ook kiezen tussen doorlopende strengen en normale strengen, lichtogen, veiligheidslichtogen of brancardbeugels enz enz.
En hoor overal goede ervaringen ermee, dat het heel lang netjes blijft en echt meer dan 10 jaar meegaat enzo..

RonH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:58

Ik heb een IR tuig. Op zich een heel net tuig, maar ik vind het hoofdstel eigenlijk iets te "lomp" en aangezien onze tinker een vrij groot hoofd heeft, net iets te klein voor mijn zin. De rest zit wel goed en doet het redelijk. We doen soms behoorlijk zwaar werk door het bos.
Ik zit er over te denken om bij een goede tuigmaker een tuig te laten maken, maar dan in stukken en brokken. Eerst het hoofdstel en dan langzaam alle andere delen vervangen.

Ik hoor verhalen dat een perfect tuig zo duur is, maar weet ook iemand me te vertellen waar ik dan rekening mee moet houden. (we sparen lekker door)

Ron

cavellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 23:24

Ik heb ene tuig van g.j van Boven. Bevalt goed. heeft hem zelfs voordat ik het ophaalde in de olie gedaan en je krijgt er een liter olie bij.

Ik rijd er al 3 jaar mee.

truste

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:38

Ik denk dat kleur een persoonlijke keuze is.Ik zelf heb ook bruin met london onderlegt op een bruine pony.Ik hou erg van bruin en vindt het dus heel mooi.

Ik heb destijds ook mijn tuig bij gert-jan boven vandaan.Maar dan moet je wel heel goed weten wat je wilt.Hij heeft namelijk ook heel veel zooi.
Ik heb een mooi tuig voor 500 euro daar gevonden.Niks mis mee.Gewoon sterk degelijk tuig.Met nylon versterkt en kopere gespen enzo.Vindt ik heel mooi,alleen moet je af en toe een middagje zitten om al je koper te poetsen.

Ik heb voor ted onder het zadel een 12,5 cm bit en voor de kar een 13,5 cm bit.

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:31

ik heb ook 2 de hands. maar is nog steesd mooi

Mrietjesueel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:50

Ik heb een supermooi 2e hands bruin tuigje gezien (nog voor 425 euri...) in maat Moonie, ben meteen op zoek gegaan naar een extra bijbaan