Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
manie schreef:Ik zou zelf altijd kiezen voor een tuig dat versterkt is met nylon, dit is veel sterker.
Bitch schreef:manie schreef:Ik zou zelf altijd kiezen voor een tuig dat versterkt is met nylon, dit is veel sterker.
Als je goede kwaliteit leer hebt, hoeft dat echt niet versterkt te zijn met nylon, hoor. Dat is iets van de laatste jaren, verkooptruc. Je hoeft namelijk minder dik leer te gebruiken, omdat je er nylon, wat dus veel goedkoper is dan leer, tussen doet.
Bitch schreef:Ja, daar heb jij weer gelijk in, maar.... ( er is altijd een maar..)
Ik heb een jaar of 8 rondgereden met een tuigje van divoza, á 300 gulden. Was nergens versterkt met nylon, en is nooit stuk gegaan.
Vroegah trokken de boeren de ploeg, en dat waren zware paarden, zware ploeg, en een zware grond, ook niet met tuigjes met nylon. Gewoon leer, goed onderhouden en je hebt er lang plezier van.
De tuigmakers die jij opnoemt zijn de RollsRoyces onder de tuigen, gewoon vakwerk, maar niet te betalen voor de recreatie-menner.
carola schreef:Omdat ik een nieuwe weg in wil slaan, wil ik gaan mennen met mijn paardje.
Ik ben al een tijdje mijzelf aan het orienteren en nu wil ik toch tot aankoop overgaan.
Ik wil een marathonwagen gaan kopen, daar ben ik wel uit.
Maar ja, een tuigje vind ik heel wat lastiger.
Bruin of zwart? (of allebei?)
Kunststof of leer? (ik heb toch de voorkeur voor leer nu)
En het belangrijkste vind ik dat het een sterk, degelijk tuig is die niet te lomp is. Dus niet te breed leer en netjes afgewerkt. Zeker het hoofdstel wil ik graag fijntjes hebben, aangezien mijn paardje een heel sierlijk hoofdje heeft. Wie heeft er tips of adviezen voor mij? Waar zou ik zoiets kunnen vinden?
Ook tips wat lijnen en bitten betreft zijn welkom!
Ik wil er ook best wat geld aan een tuigje uitgeven, maar geen duizenden euro's.