[AR] Kar niet weg krijgen, dan achteruit en stijgeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PeppySan

Kar niet weg krijgen, dan achteruit en stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 17:39

Vanmorgen hebben we onze shetlander ingespannen voor de 5e keer. Ze heeft gezien haar reacties op het tuig waarschijnlijk al eerder voor de kar gelopen.
De eerste keren was ze wel wat schrikkerig, maar snds vorige keer heb ik een hoofdstel met oogklepjes en gaat het stukken beter. Ze ziet niet meer wat er achter haar gebeurd en is dus niet meer zo schrikkerig daarvoor.
Alleen als ze in het begin de kar weg moet trekken gaat het met een hoop gesjor en getrek en bijna paniek om zo snel mogelijk weg te komen. Lukt dit haar niet na een keertje sjorren dan gaat ze achteruit lopen en vanmorgen stijgerde ze toen ik haar voorzichtig toch voorwaarts dreef met stem. De vooras schaarde en de kar viel half op 1 punt, maar gelukkig stond ze toen weer stil. Mijn man pakte haar bij het hoofdstel en leidde haar voorwaarts waardoor de kar weer op zijn wielen kwam. Daarna geen probleem meer. Een heel stuk op de weg gedraafd en gestapt, maar voor de zekerheid toch even bij het hoofd pakken om van stilstand weer vooruit te komen. Dan is er geen enkel probleem meer en gooit ze haar gewicht erin en trekt moeiteloos weg.
Wat kan de oorzaak zijn van dit gedrag? Hoe kan ik haar dit afleren? Ze is volgens mij bang om de zaak niet snel genoeg aan het rollen te krijgen ofzo.
Hier wat foto's van later in de rit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vickelientje

Re: Kar niet weg krijgen, dan achteruit en stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:46

Ik kan het slecht zien op de foto (zwart op zwart) maar het lijkt erop dat je borsttuig VEEL te laag zit! Dat helpt niet mee voor je pony.
Verder kan het soms zijn dat ze het doen bij een zware wagen...om die op gang te krijgen is vaak nogal kracht voor nodig en als ze dit niet lukt kunnen ze idd rare dingen doen. Mss kun je eens proberen met iemand die de wagen even helpt aanduwen op het moment dat je weg wilt stappen...dan help je haar een beetje en kijk eens of ze dan normaler doet.

ps. je borsttuig moet een handbreedte boven het borstbeen/ 2 vingers boven het schoudergewricht....bij shetten is er vaak wat minder ruimte, dus moet je iets smokkelen...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:19

Ik denk dat het een loodzware kar is voor een shetlander om te trekken.

Voordat zo een kar rolt moet het beest al zijn kracht gebruiken.

PeppySan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 18:38

Maar als ze het 1 of 2 keer gedaan heeft trekt ze hem de 3e keer zo weg, Als iemand haar bij het hoofdstel vasthoud en geleid is het ook geen probleem.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:45

Met bij het hoofdstel vasthouden dwing je dus om te trekken, terwijl dat eigenlijk bijna onmogelijk is.

Deze kar weegt zeker 200kg, en dan nog een persoon erop.

Plus dat dit soort karren heel lang nodig hebben om tot rollen te komen.

Probeer het eens met een tweewieler en bouw zo het vertrouwen op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:48

Als het borsttuig zo laag hangt kan het diertje die kar ook niet fatsoenlijk weg krijgen
Maak eerst het tuig eens goed op maat voor je verder gaat.........

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:50

Ilindra schreef:
Als het borsttuig zo laag hangt kan het diertje die kar ook niet fatsoenlijk weg krijgen

Had ik niet eens gezien, de fotos waren erg donker.

Maar Ilindra heeft groot gelijk.

Lees ook eens de FAQ hierboven, en neem eens menlessen.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:53

Ilindra schreef:

Ah...had ik het dus tóch goed gezien

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:54

Het borsttuig zit idd veel te laag en moet ongeveer 10 cm om hoog. Ik denk dat dat ook het grootste probleem is.
En verder zou ik gewoon in het begin iedere keer als die moet lopen van uit stil stand even mee lopen dan leerd die het van zelf wel.

Ik heb het zelf ook bij 2 pony's gehad dat ze van uit stilstand in het begin niet durven lopen maar als je er de eerste keren gewoon naast loopt ze het heel snel door hebben dat ze door moeten lopen.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:04

Het borsttuig was ook het eerste wat mij opviel. Op het begin is het aantrekken gewoon wat vreemd voor een pony. Hij wilt vooruit maar wordt tegengehouden door de borst. Hij moet leren zijn instinct te overwinnen en daar doorheen te trekken. Dat kost gewoon tijd. Help hem gewoon even met aantrekken door de kar even mee te duwen tot hij rolt.
De kar is niet TE zwaar naar mijn mening. Dat moet een shet makkelijk kunnen trekken.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:08

Met zulke lamoenen lijkt het me ook niet lekker lopen.
Juist in het begin moet je ze heel licht laten trekken, je pony moet het immers leuk gaan vinden om met je op pad te gaan. Met een (te) zware kar in het begin train je alleen maar verzet.

Mss kun je beter eerst een boek over mennen lezen (hoe hoort een tuig te zitten! Je hebt toch ook ooit leren opzadelen) en een cursus volgen voordat je je pony iets wilt leren.

PeppySan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 19:32

Ondanks dat het misschien door jullie wat negatief geplaatst wordt, vat ik jullie kritiek toch als opbouwende kritiek op. Ik weet hoe bokt werkt

Toen ik het tuig paste, leek het goed te hangen, maar zo op de foto's zie ik dat als ze trekt de borstriem iid erg laag hangt.
Ik zal er wat aan doen.

Wat is er mis met de lamoenen Albertine_N?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:21

Ze zijn erg lang. Ten eerste staat je pony erg ver van de wagen af, dat is op zich niet zo'n probleem, al krijg je er wel minder gevoel door. Maar als je kijkt als jij de bocht neemt, steekt de burry enigszins in zijn schouder of blijven ze rechtvooruitsteken, terwijl je pony de bocht neemt. IIg kan je pony zo niet lekker door de bocht lopen omdat hij gehinderd wordt door de burry. De uiteinden zouden van krommer, naar buiten mogen wijzen, dan heeft je pony meer schoudervrijheid.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:54

Je borsttuig hangt inderdaad veel te laag.

Het zou ook met haar spieren te maken kunnen hebben. Je hebt best een zware wagen zo te zien en het is pas de 5e keer dat ze er voor staat. Haar spieren zijn koud en nog niet echt ver ontwikkeld.

Ik zou haar, als het kan, voor een lichtere wagen zetten en daar dan lekker veel mee gaan oefenen.

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:59

Het is al gezecht geweest
Borstriem moet veel hoger !! En ik zou een lichtere kar nemen hoor . Ofwel als je haar voorwaarts laat gaan de kar laten duwen.
En idd te ver van de kar .
Als ik jou was zou ik iemand met je mee nemen die meer ervaring heeft

PeppySan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 23:57

Ik heb iemand gevonden die al langer ment met haar pony, zij gaat me helpen.

Ook komt er een andere boom aan. Deze wordt op maat gemaakt voor haar.
Helaas heb ik geen lichtere kar, maar met een beetje beleid zou ze het hiermee moeten kunnen. Dan helpen we haar wel een handje als ze op weg moet.
Ze vind het iig geweldig dat ze wat doen kan! Ze tippelt vrolijk door met de oortjes lekker naar voren en schrikt werkelijk helemaal nergens van. Naast haar mee galopperende pony's keurt ze geen blik waardig alsof ze zeggen wil "nu even niet, ik ben nu aan het werk!"

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:34

Goede zet van je om er iemand bij te halen! 2 paar ogen zien altijd meer dan 1

Als een wagen eenmaal rolt is geen enkele wagen meer zwaar. Leuk dat je pony er zoveel plezier in heeft! Het komt wel goed denk ik

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:43

Hey, goed dat je er iemand bij krijgt als hulp veel plezier

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:14

laura2span schreef:
Goede zet van je om er iemand bij te halen! 2 paar ogen zien altijd meer dan 1

Als een wagen eenmaal rolt is geen enkele wagen meer zwaar. Leuk dat je pony er zoveel plezier in heeft! Het komt wel goed denk ik

Ja, goed van je dat je er iemand bijhaalt.
Zo kun je alles goed aanleren en daar heb je later veel plezier van .

polbo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:21

PeppySan schreef:
Helaas heb ik geen lichtere kar, maar met een beetje beleid zou ze het hiermee moeten kunnen. Dan helpen we haar wel een handje als ze op weg moet.

De kar is goed zo Die zou ze makkelijk moeten kunnen trekken. Duur het erg lang voor dat ze door heeft dat ze moet trekken kun je ook eerst oevenen met een paar oude auto banden.
PeppySan schreef:
Ondanks dat het misschien door jullie wat negatief geplaatst wordt, vat ik jullie kritiek toch als opbouwende kritiek op. Ik weet hoe bokt werkt

Dat was wel mijn bedoeling ja Opbouwende kritiek anders heb je er toch niks aan