[AR] soort vering marathonwagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vickelientje

soort vering marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 19:48

Ik zat mij laatst eens te verdiepen in een paar (evt toekomstige...als ik later groot ben) marathonwagens.
Ik kwam verschillende soorten vering tegen en aangezien ik a- technisch ben, maar wel wil weten wat goed, fijn of wat dan ook is, ben ik benieuwd naar ervaringen en wijze opmerkingen

Ik kwam oa een wagen tegen met 3punts vering voor en elipsveren achter....
Wie kan mij wat wijzer maken?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:57

Ik vind dit wel interessant ook.

Wij hebben een Delen wagen, onafhankelijk geveerd, en dat is echt super voor in het bos etc.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:05

Nu ben ik niet meer bevooroordeeld
Ik heb 5 weken een 'testwagen' gehad, die had van die luchtveren, onafhankelijk.
Nu heb ik hetzelfde model wagen, maar dan met bladveren.
En er is Geen verschil te merken in comfort, alleen in prijs. Bladveren zijn goedkoper.

Tess

Re: soort vering marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:14

Mijn wagentje heeft torsievering, voor en achter, voelt stevig maar niet stug

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:34

Sanne, Je merkt het verschil wel als je over een erg hobbelig terrein rijdt. Dan rijden onafhankelijke luchtveren toch een stuk fijner.

Ik kan me vergissen maar volgens mij ga je met luchtveren ook minder makkelijk om. Sorry als ik het mis heb!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:50

Ook over een hobbelig terrein merkte ik totaal geen verschil.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:11

Mijn wagen is onafhankelijk geveert met schokbrekers. Een voordeel is dat je geen as heb en daardoor ook meer ruimte onder de wagen. De wagen heeft ook een laag zwaartepunt hierdoor. Als ik hem met de wagen van mijn vriendin vergelijk (bladveren) vind ik mijn wagen stabieler geveert en comfortabeler in het bos.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:14

We hebben trouwens ook een spider/concourswagen met bladveren, maar is niet helemaal te vergelijken. Maar die rijd ook prima, alleen is dat geen wagentje waar je mee het bos in gaat.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:40

ik heb luchtvering en ben daar erg over te spreken.Ik rij ook wel eens mee op een kar die dat niet heeft en dat hobbeld duidelijk meer

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:52

Onafhankelijke vering en luchtvering hebben bieden meer comfort ten opzichte van bladveren.
Het nadeel is van de eerste twee is dat het bijna niet mogelijk is de wagen bij te zetten in een hindernis. Een wagen met bladvering 'spring' je gemakkelijker op en trekt de wagen in de sprong een stukje opzij. Dit lukt bijna niet met onafhankelijke veren en luchtvering.

Verder zit er ontzettend veel verschil in bladvering. De ene wagen is met bladveren vrij stug terwijl de andere wagen veel soepeler veert (en daardoor meer comfort biedt). Een grote fout van veel rijtuigbouwers is dat ze voor alle types wagens (enkelspan, tweespan etc) dezelfde types veren gebruiken. Door het verschil in gewicht van de wagens kan de vering totaal verschillend aanvoelen.

Je moet voor jezelf goed bepalen wat je met de wagen wilt en daarmee kun je het type vering kiezen dat bij jouw past.

Mijn wagen heeft bladveren en het bevalt mij uitstekend. Over luchtvering hoor ik ook positieve verhalen, maar ook minder positieve. Luchtvering kan lek gaan of als je een zwaardere groom hebt dan moet er meer lucht bij in. Daarnaast is het met luchtvering belangrijk dat ik alle 'luchtballonnen' even veel lucht zit. Kortom best veel gedoe nog.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 08:53

Bedankt voor de reacties!

Heeft er verder nog iemand ervaring met die vering die ik aan het begin genoemd heb...? toevallig...?

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:24

Dat zijn dus bladveren. De driepuntsvering voor betekend dat er 1 halve eclipsveer over de breedte van de wagen voor loopt met daar aan vast twee bladveren in de lengte van de wagen. De vering in de breedte zorgt voor de vering van de bok, die van de lengte voor de vering van de wielen. Eclipsveren achter zijn twee bladveren in een platte ovaal vorm. Ik zal even een plaatje proberen te vinden
Op zich goed geveerd hoor. Niks mis mee. Het is natuurlijk niet alleen de construktie maar ook de rest van de wagen hoe de vering aanvoelt. Soms is te licht geveerd ook niet fijn. Over het algemeen heb je op een shetlandwagen voldoende aan bladveren met twee lagen. Drielaags bladveren zijn weer erg stug. Eventueel kan je ook nog voor een geveerd bokkussen kiezen maar dat is enkel voor je eigen comfort en niet voor de pony.
Kijk gewoon of je proefritjes kan maken. Veel meerijden met mensen met verschillende soorten wagens.
(daarnaast als je een sulky gewent bent, zit bijna elke 4-wieler als een sofa volgens mij)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:27

Halve eclips
Afbeelding

Hele eclips
Afbeelding

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 16:54

Thanx Napie vlg mij heb jij er al heel wat meer verstand van dan ik, haha

welshcobteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:16

wij bouwen zelf marathon wagens en voor de marathon wagen is 3 punts bladvering voor het beste en achter gewoone bladvering dat is het beste in de marathon maar als je voor comfoor ga dan is onafhankelijke wielophaning het mooist met schokbrekers er onder maar ik vind het voor de marathon te onstabiel en je hbt te weinig gewicht onder in de wagen

groetjes

Sentido

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:18

wij hebben marathon kar met onafhankelijke indirecte vering ofzo iets.. rijdt egt super geweldig!! heerlijk comfort, makkelijk om te springen en t gewicht zit onder in de wagen dus helemaal stabiel.. maar zeeeeeerrr prijzig.. ik geloof dat onze wagen rond de 5000 euro zat en hij was al 1 jaar oud :S mja veel succes met t vinden van een karretje
groetjes

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 01:31

Misschien wel minder gewicht onder de wagen maar de wagen krijgt zijn stabiliteit door de lagere ligging omdat je geen assen heb. Daardoor is hij niet zo snel topzwaar.