[AR] Rechtstellen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Rechtstellen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 09:38

Als je op je paard zit kun je meestal met je zit ook nog wel veel rechtstellen, alleen met je handen kom je er niet. Hoe doe ik dit het beste voor de kar? Pauline, mijn haflinger, wil nog weleens haar hoofd schuin naar één kant houden. Ze loopt dan overgens wel een soort van recht, ze neemt zegmaar het bit aan een kant vast.

Bedankt

Vickelientje

Re: Rechtstellen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:08

Ik heb op het moment hetzelfde probleem met mn shet.
De kant die ze niet vast willen pakken, daar moet je druk nemen en de kant die ze vastpakken moet je loslaten en soms indien nodig een ophoudinkje.
Het werkt echt, want de laatste les pakte Lotje ineens de andere kant vast sloeg ze zomaar rechtsaf...dus ze gaan dat vanzelf snappen dan.
Als ze heel erg over dr schouder naar binnenvalt doe ik een tikje met de zweep op de binnenschouder.
Verder veel figuren rijden en constant voelen waar ze druk nemen
hoop dat je hier wat aan hebt..? suc6!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:26

Misschien eens paar keer aan de dubbele longe gooien en dan met contrastelling werken om de korte kant 'opterekken'.

Let hierbij goed op de beenzetting dat deze recht is.

waarschijnlijk staat op www.hoefkatrol.com wat meer hierover.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:45

Toch oefenen met je handen proberen.
Ophouding op links, en loslaten. Zolang jij loslaat kan hij niet vastpakken, want dan heeft hij niets vast te pakken. Probeer door de spelen op rechts daar ook meer druk te krijgen, zodat je langzamerhand op beide teugels druk hebt.
Wendingen willlen hierbij nog wel eens helpen.

Probeer er ook op te letten dat je zelf goed ontspant op links, waarschijnlijk houd jij je linkerhand wat vast.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 08:01

Jaa, ik doe idd met rijden ook vaak mijn linkerhand vasthouden. Ze vind het alleen erg moeilijk, of ik ben onduidelijk :p om los te laten ook als ik net als bij rijden ophoudinkje geef en meteen weer los laat, dan blijft ze (meestal) toch vasthouden.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:32

Maar een ophoudinkje is geen wondermiddel als je paard al geruime tijd het bit vast houdt. Hij heeft dan ook wel weer even tijd nodig om om te schakelen.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:35

ik heb dit probleem ook en dan moet ik loswerken waar het vastgepakt wordt. Dit wordt wel wat moeilijker als het over een dubbelspan gaat, want mijn paard is volgens mij beginnen vastpakken door dubbelspan te rijden nochtans werden de paarden steeds verwisselt van kant maar toch.

Als we dressuur oefenen en ik krijg hem naar beneden gereden in de koets dan gaat hij niet vastpakken en neemt dan de wending goed en niet over de schouder maar als we een buitenrit gaan rijden en ik geef hem losse leidsel in enkelspan dan gaat hij naar binnenvallen op beide kanten als ik hem dan tegen mijn hand rij dus met aanleuning dan gaat ie wel goed.
Een buitenwandeling moet ontspanning zijn en ik wil dan ook niet steeds hem met aanleuning gaan rijden maar ik doe het toch met het inrijden de rest van de wandeling is ontspanning. Ik probeer wel steeds met de zweep hem wat bij te tikken en lichtjes losmaken als hij vastneemt maar geen aanleuning vragen.
Met mijn ander paard is het anders die loopt altijd vanzelf met aanleuning kan daar ook niets aan veranderen, hij is dan ook superlicht in de mond maar kan soms ook vastnemen maar niet altijd.