Ik kan het helaas nergenst vinden en de ruitersportzaak hier wist het ook niet.Mag je nou met bruin tuig wedstrijd rijden of moet het met zwart? Het gaat hier wel om de aangespannen sport!
Bij aangespannen sport is het alleen toegestaan bij de zogenaamde landbouwaanspanningen. Voor de overige rubrieken geldt voor alle disciplines dat het tuig van zwart leer gemaakt moet zijn. Staat ook in het disciplinereglement voor de aangespannen wedstrijdsport (http://www.knhs.nl/objects/00000430.pdf), pagina 6 (artikel 8).
Wat leuk trouwens dat er nog iemand de aangespannen wedstrijdsport in gaat! Ania en ik zijn altijd de enigen hier op Bokt geweest, allebei regio zuid, dus we kwamen elkaar best vaak tegen, supergezellig. We reden alleen in verschillende diciplines, Ania rijdt met friezen en ik met kleine maat hackney's.
TS bedoel je de aan gespannen sport met hackneys, friezen en tuigpaarden of het mennen; zit verschil in en ik zie in je profiel dat je met shetlanders ment. Met het mennen mag het dus wél
Wij rijden L dressuur en L vaardigheid in district West met een zwart met bruin onderlegd tuig. In het mennen dressuur mag je zowel zwart als bruin tuig rijden hoor. Ook in de marathon. Bij de dressuur kijkt de jury naar een passende combinatie koets, kleding, tuig en paard/pony. Dus als jij het mooi vindt, lekker een bruin tuig nemen. Veel succes in de mensport.
Ik bedoel idd het gewone mennen. Voornamelijk nu nog in de dressuur en vaardigheid. Ik weet dat bv het ideal tuig (zwart met bruin onderlegt) wel mag maar ik bedoel het echte bruine tuig. Kijken ze dan ook naar het plaatje in het geheel? Maar het zou dus wel mogen officieel?
Bruin mag gewoon. Ze kijken voornamelijk naar het rijtechnische "het plaatje" is slechts 1 punt op het protocol. Er illustratie hoe jury's daar naar kijken. Tijdens onze laatste dressuur vaardigheids wedstrijd in Bronneger hebben de jury's iedereen!!! een 7 voor verzorging gegeven. Met andere woorden naar dat punt wordt nauwlijks serieus gekeken.
Er is zelfs een rijder geweest die met een bordeau-rood tuig heeft gereden. Was best mooi op schimmels. Alleen je leidsels moeten bruin zijn, al heb ik nog nooit gehoord dat iemand daarom uitgesloten was.