[AR] as. zondag examen wie heeft er nog TIPS???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nance1

as. zondag examen wie heeft er nog TIPS???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 23:57

Ik heb aankomende zondag examen voor mijn koetsiers bewijs. Wie heeft er nog tips.

Ik weet dat ze heel erg op kijken letten, maar zijn er nog andere tips waar ik op moet letten of met mijn groom bepaalde dingen kan afspreken?

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:05

doe gewoon lekker rustig aan met optuigen en inspannen, dan heb je de grootste kans dat je niks vergeet.

als je het tuig al op maat gemaakt hebt, controleer het dan toch nog even als je examinator staat te kijken

tijdens het rijden, zoveel mogelijk in draf blijven rijden, bij onoverzichtelijke punten terug naar stap of zelfs halthouden, kijk rustig even links en rechts, rijd dan verder.

en wat je zelf al zegt, bij alles wat je doet, achterom kijken...

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 11:46

Super dank je wel voor de tips ik ga ze zeker gebruiken.

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:38

Heb je de theorie onder de knie? Anders nog even wat proefexamens maken! Maak gebruik van je groom, geef hem/haar ook duidelijke aanwijzingen. Laat hem voor het paard staan als je langer moet stilstaan, en ook het overnemen van verkeerstekens kun je laten doen. En verder gewoon lekker ontspannen rijden, het wordt mooi weer, geniet er van, dan maak je ook minder snel fouten. Succes!

Vickelientje

Re: as. zondag examen wie heeft er nog TIPS???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:48

@Arretje; ik heb geleerd dat je groom wel méé mag doen met richting aangeven (is idd goed om te laten doen), maar je moet sowieso zelf altijd ook richting aangeven.

En verder kijken kijken kijken. Is heel belangrijk.
Idd rustig op kruispunten af en bij onvoldoende overzicht je groom eraf sturen om voor je te kijken...
Plaats op de weg goed innemen, dus niet bijna de berm in. Laat zien dat je aanwezig bent.
Verder weet ik even niet... Oh ja...gewoon lekker rijden (zeiden ze tegen mij ook, maar echt genoten heb ik niet, haha! )

Heel veel suc6

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:59

Ja dat bedoelde ik ook met overnemen...... Niet helemaal duidelijk dus, maar inderdaad, de koetsier moet wel zelf richting aangeven. Maar goed, er is natuurlijk geen automobilist die weet wat je bedoelt met een zweep boven je hoofd houden hahaha. Dus alleen daarom al handig dat de groom ook even een handje uitsteekt.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:23

oke
Ja...dat linksafslaan is niet echt duidelijk voor de meeste automobilisten.... gaan ze naar je (terug)zwaaien enzo...

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 00:13

Ja precies, onder het inhalen dan natuurlijk, kun je weer een noodstop maken met je aanspanning.....

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 23:42

Jippie,

mijn man barry en ik zijn vandaag allebei geslaagd voor het koetsiers bewijs enkelspan.

Het begon allemaal vanmorgen om half 9. Kar nog even wassen en paard vast goed poetsen en het tuig vast klaarzetten. Nog alles even doorgenomen en toen een bakkie thee om de zenuwen weg te spoelen. We leken zo ontspannen tot dat de examinator binnen kwam lopen. De zenuwen gierden door me keel, totdat ik er zelfs buikpijn van kreeg.
Eerst theorie examen gedaan. Ik vondt het een makelijk examen en wist dat ik het goed gemaakt had, maar het blijft toch spannend. Daarna de praktijk en ik kreeg mijn handen maar niet onder controle, ik was bloednerveus. De examinator liet me ook nog eens twee keer een hele drukke weg oversteken, waar de auto's langs je heen scheuren.
Verder was het een hele aardige man die echt probeerde om me gerust te stellen.
Om kwart voor 3 smiddags kregen we de uitslag. GESLAAGD!!!
De examinator ging nog even vertellen het aantal fouten die iedereen had gemaakt met de theorie. Hij zei " en als klap op de vuurpijl, nancy met 0 fout". Ik ben zóóóóóó blij hiermee.
Vanaf nu kunnen we dus zelfstandig gaan mennen met nirvana.

gr. nancy

klien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:23

Beetje late reactie maar van harte gefeliciteerd. Je had er nog zo'n hard hoofd in een maand of 2 geleden. Heel veel plezier met je eigen aanspanning.

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 10:16

Dank je wel. We zijn al lekker aan het mennen geslagen.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:22

Afbeelding

Wij zijn nog niet zo ver, eerst een opfriscursus voor het paard. Maar aan het eind van de zomer rijden wij vast met eigen paard en wagen door de Noord-Hollandse duinen

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 18:31

succes. en het komt allemaal wel goed.