[AR] Inspannen na ongeluk...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Inspannen na ongeluk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 22:34

Vorige week zondag is m'n paard, een Friese hengst, op hol gegaan voor de kar.
Hij schrok van een aantal honden die flink tegen elkaar tekeer gingen.
Normaal gesproken geeft ie er helemaal niks om, kan bij wijze van spreken over de snelweg rijden met hem
Het gebeurde heel snel, vlak voor een kruispunt toen we het bos uitkwamen.
Hij schrok van die honden, ging aan de kletter en liep recht op een lantaarnpaal af.
Ik heb met alle kracht gestuurd, paard heeft de paal niet geraakt maar de kar wel, vervolgens een sloot door, omgeklapt en door het prikkeldraad een koeienwei in waar ie gelukkig weer stilstond...
Onderweg is m'n moeder van de kar geslingerd, ik stond opeens naast m'n paard
Heel veel hulp gehad van wandelaars, moeder afgevoerd met ambulance maar gelukkig hadden we alleen wat kneuzingen.
M'n paard heeft een aantal dagen flink stijf gelopen, krijgt voorlopig ook rust, lekker wandelen en in de wei.

M'n tuig, net nieuw, zijn de strengen van kapot, een helemaal doormidden en de ander zijn de gaten helemaal uitgescheurd.
Schoftje moeten wat riempjes van vervangen, maar verder geen schade.

M'n net nieuwe marathonwagen daarentegen is waarschijnlijk total-los...
Maandagochtend komt de verzekering kijken, dus dan weet ik meer.
Heel het onderstel is verwrongen, wielen staan scheef, luchtvering scheef, lakschade.
M'n kilometerteller ga de max. gereden snelheid aan...38,4km/u...

Als nou straks alles gerepareerd is en we zijn weer een beetje van de schrik bekomen, wil ik hem toch weer inspannen (denk ik...).
Natuurlijk zoek ik wel begeleiding van een ervaren menner

Mijn paard is nu 18 jaar oud, ken hem al zo'n 8 jaar en heeft nog nooit een pas verkeerd gedaan, ook niet voor de wagen, dus ik neem aan dat dit een eenmalige actie was waar ie eigenlijk niks aan kon doen.
Hij is nl ook blind aan een oog en die honden waren aan z'n blinde kant bezig.

Hoe hebben jullie dit opgebouwd of hoe zouden jullie dat doen??
Ik ben zelf niet zo ervaren met aangespannen rijden, maar ik weet zeker dat niemand hem had kunnen houden.
Ga dus zeker niet zelf aanklooien!!!!

RonH

Re: Inspannen na ongeluk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:50

Poehee, wat een verhaal!
Onze tinker wil nog wel een zomaar omdraaien, maar echt wegrennen heeft hij nog nooit gedaan. Maar als ze ergens van schrikken kan dat altijd voorkomen natuurlijk. Het blijven vluchtdieren
Maar op z'n 18e ?? ik denk dat met toch met z'n oog te maken heeft. En enge dingen die ze niet kunnen overzien.

Ik zou iemand die veel ervaring met betuigen om raad vragen. Niet omdat je het fout doet, maar omdat zo iemand meestal wel eens een keer zo'n situatie heeft gezien. In welke vorm dan ook.

Ron

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 07:15

oeii oei das een heftig verhaal....wij hebben ook al verschillende ongelukjes gehad en konden de paarden altijd met een dag of 2 wel weer aanspannen...
in dit geval zou ik weer beginnen met opbouwen aan de langelijnen, sleep er achter.. en zo langzaam weer voor de kar knoopen....
en inderdaad begelijding vragen van iemand die er veel verstand van heeft..

veel sterkte er mee!

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 07:25

Hey, wat een naar ongeluk! Gelukkig is het dan nog redelijk goed afgelopen!
Ik zou zeker hulp inroepen van een zeer ervaren persoon...en gaan oefenen met blaffende honden als dat kan...want mss legt ie nu de link tussen honden en de paniek...
Heel veel suc6 ermee.
Ben trouwens wel heel benieuwd wat voor merk tuig je hebt..?

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 07:32

Ja, ik had het natuurlijk al gehoord, wat een verhaal!!
Ik ben erg benieuwd wat er vandaag uitkomt met de verzekering, en ik heb er alle vertrouwen in dat het met de nodige hulp weer goedkomt!

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 08:58

Wij zijn ook een keer op de kletter geweest en zijn toen gestopt tussen een boom en een hek. Tja, daar pastte de kar niet tussen door.
Tuig kapot en wat wontjes. Wij hebben haar naar een aantal dagen gewoon weer ingespannen en er was niets aan de hand (ongeluk werd veroorzaakt door een andere aanspanning). Maar het vertrouwen was weg en ik ben ook nooit meer lekker ontspannen met haar weggegaan, ondanks dat ze weer net zo relax was als voorheen.

LoOr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:54

Wow, das echt bale. Ik hoop maar dat t bij mij niey gebeurt. Mrja, met een shetje voor de kar kan er toch wat minder gebeuren als met n fries ervoor.
Ik heb er niet echt heel veel verstand van dus ik kan je niet helpen, maar in ieder geval veel succes ermee.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:26

Ook met een shetje voor de wagen kunnen de meest vreselijke dingen gebeuren hoor! Daar heb je geen groot paard voor nodig.

Ik hoop voor je dat dit paard zich überhaubt nog laat inspannen. Het zijn er maar weinig die na zo een ongeluk weer lekker ontspannen voor de wagen durven te lopen.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:32

Ik heb tweemaal een soortgelijk ongeluk gehad en heb de pony's de volgende dag zo weer in enkelspan voor de wagen kunnen zetten. Shetlanders kunnen wat dat betreft net zulke brokken maken LoOr. Laatste keer zijn ze het dorp doorgerent zonder mij, een boom geraakt met de langboom en onderste boven in een niet alle te diepe sloot terecht gekomen (snelheid was ook 40 kilometer/uur geweest zie mijn teller)
Shetlanders zijn alleen wat koeler in de kop als een fries. Ik heb ze er zo weer voorgebonden en niks geen problemen.
Met een friese hengst met dit oogprobleem zou ik hem toch weer eerst in een veilige omgeving (bak of wei) inspannen met deskundige hulp. Je merkt vanzelf wat hij eng vind en hoe hij reageerd op het tuig, de lamoenen en het gerammel van de kar. Als hij daar op reageerd dan moet je weer bij de basis beginnen met hem.

Ik heb trouwens een Ideal tuig en mijn strengen waren toen ook gescheurt bij 1 pony. Was dat niet zo geweest dan had ik hem los moeten snijden en dat krijg je ook bijna niet voor elkaar. Elk tuig kan stuk denk ik als er een flink aantal kilo aanhangt.

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:44

Ik heb dat ook gehad, met een haflinger, ik zat al op de wagen en m'n vader hield haar nog vast. Zo opeens begint ze te steigeren en gallopeerd er gelijk vandoor . M'n vader hield haar nogsteeds vast en werd dus over de grond mee gesleept ik viel van de kar en m'n vader heeft toch maar losgelaten. Hij had 3 gebroken ribben en ik een enorme bult op m'n hoofd . Ze is later nog wel ingespaanen geweest, maar het vertrouwen was weg . Na een keer of 4 proberen het vertrouwen terug te krijgen zijn wij gestopt.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 19:46

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb ook een Ideal tuig, de luxe marathon uitvoering.
Maar idd ieder tuig begeeft het op zo'n moment.

Met de verzekering is alles geregeld, ik kan de wagen laten maken, gelukkig!!

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:49

Tsjonge wat een verhaal! Dat is schrikken zeg.
Ik denk dat je paard dit ongeluk nooit meer vergeet! M.a.w. hij is niet meer 100% betrouwbaar voor de kar.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:22

wij krijgen ook nog weleens van dit soort paarden..
het verschilt echt per paard hoe het opnieuw inspannen uitpakt.
de ene die gaat liggen en komt nietmeer overeind, de ander die loopt gewoon braaf zijn rondje..

vaak met veel jongere paarden vind ik zelf de overweging nog wel waard, bij oudere paarden vraag ik me weleens af of het nog zoveel zin heeft... maar dat is en blijft de keuze van de klant

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:44

hey gillie,
wat een heftige t*ering zooi allemaal he...
gelukkig heb je een mevaller wat je terug krijgt voor je kar.
enne... dealtje maken he met de reperateur!!
succes nog met alles en beterschap voor opa oeds

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:20

Da's sh*it zeg.

Het lijkt me erg moeilijk en spannend om je fries weer aan te spannen.
Ik denk wel dat je hem zo snel mogelijk weer moet gaan gebruiken en dan met goede en vertrouwde hulp.

Kon je de eigenaren van de honden nog aansprakelijk stellen?
Daar ben ik wel benieuwd naar. Ze zullen weg zeggen dat je paard er maar tegen moet kunnen. (is dat wel goed nederlands )

Snowy2004

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 16:03

Ik heb een half jaar na mijn kar ongeluk niets met hem kunnen doen, vanwege zijn kapotte knie. De eerste keer inspannen was problematisch te noemen, het was een heel gedoe om hem in te spannen. Hij ging gewoon bokken. Daarna zijn we naar een veld gegaan en even gereden en dit steeds herhaald, maar na de eerste keer was het weer vertrouwd. Dit jaar heb ik zelfs meegedaan aan ringsteken met Koninginnendag, was heel druk, maar hij was heel braaf. Ik ben echt trots op mijn mannetje.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:51

Met Tjo zijn we een keer achterover geslagen en die is 2 dagen later weer voor de kar gegaan en gaf er niks om.
Afgelopen weekend is ze omgeslagen met de kar (manlief zag paaltje over het hoofd), kar was nog heel dus ze is er meteen weer voorgezet en gaf weer geen krimp.
Straks gaan we weer het bos in, ben benieuwd.....

Zoek iig iemand met ervaring die je kan begleiden. Hoop dat de verzekering je kar vergoed, dat zijn geen misselijke aankopen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 14:59

M'n verzekering vergoed de schade, dus dat is gelukkig geen probleem
Ze zijn al langsgeweest, alles is goedgekeurd en als het goed is heb ik het van de week op m'n rekening staan.

Wb de aansprakelijkheid, de politie is er bij geweest, heeft alle gegevens genoteerd en ook van die mensen met de honden.
Omdat ze aan de lijn zaten, kunnen we hen niet aansprakelijk stellen.

M'n paard mankeerd gelukkig niks meer, alle spierpijn is weg en de kleine schaafplekjes zijn ook weer dicht.
Ga er van de week maar weer eens opzitten...
Het grootste probleem ligt denk ik gewoon bij mij hoor, ben zo'n scheitlaars als er iets is gebeurd
Zelfs gewoon rijden vind ik dan weer eng...stom he

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:15

Nou wij hebben Tjo vandeweek weer voor de kar gezet maar t was 1 dikke paniek helaas. Om de 2 passen op de rem en achteruit, ze trekt de kar wel weg maar gaat dan meteen in de ankers. Op een gegeven moment was het weer steigeren geblazen (voor een dicht hek op een brug met weerszijden water) en bijna achterover slaan en toen was ik het zat, heb dr uitgespannen en ben lekker ohz het bos in geweest. Ik had het ff gehad.

In het bos met oude stalbaas afgesproken met aanspanning en Tjo ervooruit laten lopen, maar ook toen nog flink in paniek, was op een gegeven moment wel wat over maar vetrouwen doet ze het nog niet.
Dus over 4 weekjes daar waar ze beleerd is maar opnieuw beginnen van voren af aan, jammer we haden zulke grote plannen met haar en normaal is het een koele kikker, zo ken ik dr helemaal niet.

Dus met een beetje pech staat over een maand of 2 onze kar en tuig te koop, heb geen zin in nog meer ongelukken en een bang paard. Het heeft al 4 jaar geduurd voor ze er eindelijk voor durfde en dan dit. Baal echt als een stekker.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:31

Wat vervelend Vippie, nu moet je weer helemaal van voren af aan beginnen om weer vertrouwen te krijgen.

Ik ben benieuwd hoe het met het paard van Gillian zal gaan. Heb je hem al weer voor de kar gehad??

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 20:36

Niet zo fijn Vippie...
Ik ben bang dat Oeds ook zo gaat reageren...
Van de week heb ik hem aan de dubbele longe gelongeerd maar in het begin deed ie wel raar, doet ie anders nooit aan de longe...
Hij vond het heel eng, maar ben toch doorgegaan en toen liep ie wel weer lekker.
Hij schrok wel van alles.

Vandaag heb ik er voor het eerst weer opgezeten.
Vond het wel ff eng hoor
Ik heb gewoon ff in de buitenbak gereden, normaal rijdt ik altijd in het bos.
Hij was wel braaf, maar ik hield het niet zo lang vol met m'n gekneusde been.
Maar goed, het begin is weer gemaakt

Het geld van de verzekering is al binnen.
Van de week eens even de schade opnemen en alle onderdelen bestellen.
Ik hoop dat ik nog wat over heb om het tuig in orde te maken, die had ik nl nog niet verzekerd, stond in de planning had ik dat maar eerder gedaan...

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 20:38

Ibalia schreef:
Wat vervelend Vippie, nu moet je weer helemaal van voren af aan beginnen om weer vertrouwen te krijgen.

Ik ben benieuwd hoe het met het paard van Gillian zal gaan. Heb je hem al weer voor de kar gehad??

Nee nog niet...de kar moet gemaakt worden en het tuig ook.
Ik kan helaas niks lenen, bij ons op stal hebben ze alleen ponytuig en een kleine kar.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:54

Dat is jammer dat je niet gelijk weer aan de gang kunt. Misschien kun je hem voor je uit gaan mennen om weer wat vertrouwen te krijgen. Longeersingel, dubbele longe en klaar ben je.

EquiPlus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 07:52

Narco schreef:
Tsjonge wat een verhaal! Dat is schrikken zeg.
Ik denk dat je paard dit ongeluk nooit meer vergeet! M.a.w. hij is niet meer 100% betrouwbaar voor de kar.

Hier ben ik het echt niet mee eens. Tuurlijk, soms komt het voor dat een paard na een ongeluk niet meer betrouwbaar is voor de kar. In de meeste gevallen valt dat erg mee. Een ervaren menner in de arm nemen, die ook ervaring heeft met "trauma"paarden, is erg handig.

cavellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:55

Je moet ee paard er dan weer door heen rijden. Zeg maar door zijn angst en vaak de menner zelf ook. want een onverwachte beweging kan de menner natuurlijk al van zijn stuk brengen.

Niet direct opgeven hoor!

gun het tijd!

Ik heb wel eens ponys gehad die er tussen uit waren geweest en die hebben een paar dagen later gewoon een wedstrijd gelopen, ja de dressuur liep niet zo als daarvoor maar dat kwam later ook weer terug.

Volhouden dus,

ik weet dit geldt niet voor alle paarden maar het valt uit te proberen.