[AR] Buitenrijden; dressuren of laat maar lopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vickelientje

Buitenrijden; dressuren of laat maar lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 18:29

beetje raar vraagje misschien, maar ik ben gewoon even benieuwd.
Als jullie een buitenrit maken en je paard/ pony loopt bv scheef. Gaan jullie daar dan mee aan het werk? Of denk je laat maar scheef lopen, omdat je buiten niet wilt dressuren...?

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:33

Ik laat mijn pony altijd lekker aan een vrij losse teugel lopen.
Gewoon lekker ontspannend.
Ik vind dat dat ook wel een keertje mag en dat die niet altijd aan het werk hoeft

Vickelientje

Re: Buitenrijden; dressuren of laat maar lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 18:39

het gaat hier wel om aangespannen rijden

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:50

mmm meestal is mijn friesje inderdaad in het begin altijd aan het ouwehoeren (Scheef lopen en dat soort dingen.. je kent het wel..)
dan probeer ik hem te herstellen..
tot dat hij weer 'normaal/goed' loopt... zodra hij dat 2 passen heeft gedaan mag hij weer gewoon... lekker voor zich zelf lopen..

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:23

Buiten rij ik niet echt dressuurmatig, maar scheef lopen dat gebeurt niet. Mijn paardjes moeten netjes (correct) gaan. Ik wil niet dat ze één achterbeen tijdens een rit meer belasten dan het andere bijvoorbeeld. Daarnaast moeten ze wel netjes aan de hulpen staan. Wanneer de heren iets te enthousiast worden roep ik ze tot de orde door een stukje aan het bit te rijden en wat gehoorzaamheidsoefeningen of (schijn)overgangen te rijden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:31

Iedere bocht wordt dressuurmatig gereden, overgangen in draf worden geoefend.

Nooit aan losse teugels altijd contact met de paardenmond.
En recht voor de wagen, 2span niet afdisselen enz.

Dus ook dressuurmatig.

En in het bos op het zand mogen ze dan af en toe ontspannen en een beetje galloperen.

Jeroentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:32

Als ik conditioneel train (buitenrijden dus) dan moet hij rechtgesteld zijn, correct een wending doorgaan ook al zijn we in het bos en hij mag zeker niet lopen te sterren kijken of een onderhals kweken maar hij hoeft ook niet op de loodlijn te lopen zoals hij in de dressuur moet...

Misschien is het beetje raar uitgelegd maar hij moet gewoon netjes gaan en net als wat eerder genoemd is: goed aan de hulpen staan

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:38

Ik ben het met Manie en Jeroentje eens

Hij hoeft niet op de loodlijn te lopen, maar wel netjes rechtgesteld en stelling in de bochten.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:57

ik denk dat het voor jou nu nog heel lastig is om buiten ook dressuurmatig door te rijden, je begint immers net met lot in de les om het dressuurmatig wat hogerop te krijgen.

op het punt waar jij nu zit zou ik het niet erg vinden als ze bijv in de bocht nog naar buiten kijkt en dat soort zaken.

ben je wat verder in je dressuurmatige opleiding, loopt het in de bak ongeveer zoals je wil, dan ben ik het wel met een paar hier eens dat ze ook gewoon stelling moet aannemen in de bochten, niet dr rug moet wegdrukken etc..

maar als ik het even vergelijk met een ruiter die vorrige week is begonnen met paardrijles, die vraag ik ook niet zn paard mooi nageeflijk te rijden en een wissel om de pas te rijden..

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 20:04

Dank voor alle reacties!

P_b; je kunt mij niet helemáál vergelijken met een ruiter die net begint. Ik weet nl wel hoe een paard correct loopt en ik weet ook hoe gelijke druk voelt (in de mond).
Ik kan er dan ook niet tegen als Lotje scheeft loopt, over de linkerschouder de bomen inwandelt en rechts vastpakt. Dat zit in mijn genen ofzo, maar ik moet daar wat mee voor m'n gevoel. En ik was dus benieuwd of meer mensen dat hebben of dat er ook mensen zijn die daar wel tegen kunnen voor een dan zogenaamd ontspannen bosritje...

Maar mss moet ik idd wel nog even iets minder van haar verwachten wat betreft bochtjes enzo... alles kan niet in 1x perfect en ik wil ook dat ze het leuk blijft vinden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:12

Vickelientje schreef:
Dank voor alle reacties!

P_b; je kunt mij niet helemáál vergelijken met een ruiter die net begint. Ik weet nl wel hoe een paard correct loopt en ik weet ook hoe gelijke druk voelt (in de mond).
Ik kan er dan ook niet tegen als Lotje scheeft loopt, over de linkerschouder de bomen inwandelt en rechts vastpakt. Dat zit in mijn genen ofzo, maar ik moet daar wat mee voor m'n gevoel. En ik was dus benieuwd of meer mensen dat hebben of dat er ook mensen zijn die daar wel tegen kunnen voor een dan zogenaamd ontspannen bosritje...

Maar mss moet ik idd wel nog even iets minder van haar verwachten wat betreft bochtjes enzo... alles kan niet in 1x perfect en ik wil ook dat ze het leuk blijft vinden.

haha nee bedoelde ook meer lotje en die ruiter zegmaar.. snap je?
niet jij en die ruiter

als ik jou zie rijden weet ik ook wel dat het goed zit.. soms iets onzeker maar dat komt wel goed.
maar lot moet nog een hoop leren, andere spieren ontwikkelen etc.

als dat eenmaal goed zit, kan je ook meer van haar verlangen.

dat probeerde ik er ongeveer mee te zeggen.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 20:15

Ah oke dan ben je weer lief, haha!
Maar da's idd wel waar wat je zegt... die spieren hebben 6 jaar niks gedaan... ik zal meer geduld maken bij mezelf

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:51

Het échte werk gebeurd bij ons gewoon tijdens de 'echte trainingen' (in ons geval in 't weiland) Buitenrijden (9 v/d 10 keer) is bij ons wel ontspanning, maar dat betekent niet dat mevrouw maar mag doen wat ze wil als ze niet zo lekker op de hulpen reageerd wordt daar ook wel eventjes aangewerkt, ook in de bochten mag er best wat stelling en natuurlijk is een beetje aannemen van het bit ook niet te veel gevraagd

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:23

ik rijd buiten ook dressuurmatig.Niet zo als in de bak,maar hij moet er wel gewoon netjes recht voorlopen,netjes inbuigen in de bocht.In de bak zet ik de puntjes op de i.dat is het enige verschil met buiten.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:32

Met een buitenrit rijd ik Donja niet dressuurmatig maar ze hoeft niet als een plank door de bocht te gaan of scheef voor de wagen te lopen, zelfs toen ze net betuigd was moest ze netjes rechtgesteld voor de wagen lopen (want ze nemen gauw een loopje met je hoor!). Als beloning laat ik de leidsels afentoe vieren zodat ze lekker met dr neusje naar voren kan en zo vind ze het altijd nog leuk om een buitenrit te maken, het dressuurmatig lopen doet ze op de menclub wel.....En zo staat ze altijd vrolijk voor de wagen

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:08

Wel netjes voor de hulpen en correcte overgangen en wendingen, maar niet zo streng als gewoon in de bak. Een sprintje trekken mag best op mijn aangeven en vraag er net ff wat minder van.

Maar op een grasveldje ergens ff oppakken gebeurd ook vaak genoeg.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:13

Ik rij wel zoveel mogelijk dressuurmatig buiten dus aan het bit, stelling in de bochten, netjes de overgangen maken. Soms laat ik ze ook wel gewoon hun gang gaan. Dressuurmatig zijn ze beter controleerbaar en rustiger.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:30

Buiten is die van mij zeker zo controleerbaar als tijdens een dressuurtraining, hij hoort dat uurtje (met veel pech 3 uurtjes) gewoon 100% naar mij te luisteren. Ook op een buitenrit bepaal ik wat er gebeurd en moet hij direct luisteren als ik hem een aanwijzing geef. Buitenrit of niet, in elk geval hoort hij naar mij te luisteren en hoeft hij helemaal niet eerst een keer of 10 na te denken of hij dat wel zal doen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:08

Wij rijden altijd dressuurmatig bij buitenritten. Lopen ze scheef, goed uitkijken, en dan maar kleine gebroken lijnen laten lopen, totdat ze weer recht lopen (dit gaat steeds sneller, want ze hebben een hekel aan die oefening), ook moeten ze netjes aan het bit lopen en we schakelen ook steeds van verzamelde draf naar uitgestrekt en weer terug naar de arbeidsdraf en af en toe de middendraf. In het bos mogen ze altijd wel even 'crossen' maar dan alleen als wij het zeggen en dit moet ook controleerbaar blijven, anders nemen we ze meteen weer terug.
In het andere bosje laten we ze nooit galoperen, maar dat is meestal ons stap bosje (ligt halverwege onze vaste trainingsroute), waar we dan ook weer schakelen naar middenstap en weer terug, plus soms even de hals strekken (ligt aan hun conditie). En zo mogen natuurlijk de laatse 500 meter aan de lange teugel uitstappen.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 14:30

bedankt voor de reacties

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:45

Tja het hangt soms beetje af van de stemming waarin ik opstap en de mate waarin het paard schuin loopt. Meestal probeer ik er toch wel wat aan te rijden, omdat ik het domweg niet kan laten. Maar soms heb ik ook wel de instelling van: Dit wordt een vrijetijdsrit en dan blijf ik er (met veel moeite) af.....(kortom; dat gebeurt zelden voor de kar)

sweet_gait

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:06

Hoi, Ik rij ook soms met iemand mee buiten (ik ben groom ) Maar hij rijd altijd buiten en dan rijd hij ook op een veldje dresuur! want gbuiten moeten ze het ook kunnen! Wedstryden zijn ook buiten! Dus en daaarna rijd hij beetje tussen bomen en door de waterbak enz.. maar wel rustig en netjes!
Kusje Marieke
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-06 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige kleur verwijderd.