[AR] Paard leren iets te trekken voor de rug

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Paard leren iets te trekken voor de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 13:47

Beetje onduidelijke titel, maar ik zou het even uitleggen.
Anouar heeft van de zomer heel erg last van z'n rug gehad. Hij is behandeld door de DA en het gaat nu al een stuk beter. Z'n rug blijft alleen een gevoelig punt.

Ik hoor vaak dat het goed is voor de rug om iets te trekken (autoband ofzo) Daarom wil ik Anouar misschien laten beleren.
Ik heb verder niet veel met mennen en ik wil hem ook niet echt voor de kar gaan zetten.
Ik ken iemand die veel ment en die Anouar wel zou willen leren om iets te trekken.
Wat vinden jullie van dit idee? En wat heb je er voor nodig, een heel tuig?

A10

Re: Paard leren iets te trekken voor de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:10

Je hebt een borst, (touw)strengen, een schoftje en een startriem nodig. dat is bijna het hele tuig
Maar ik weet niet of het nut heeft om hem te laten trekken. Het enige voordeel dat mennen tov rijden heeft is dat de rug niet belast wordt en een paard daardoor wat gemakkelijker zou kunnen ontspannen.
Een paard trekt immers met de borst, niet met de rug.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 14:13

Ik hoor altijd dat het helpt om de buikspieren sterker te maken en dat wil ik juist.
Daarnaast vind ik het wel een leuke afwisseling

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:33

Ik heb nog geen sixpack bij mijn pony's ontdekt
Eigenlijk vinden ze banden slepen niet leuk, ik doe het zelf nooit voor de lol, alleen tijdens de africhting. Als je afwisseling wilt kun je m beter helemaal betuigen.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:56

Ik merk wel dat je bij mennen veel meer de buikspieren gebruikt als bij rijden maar of je dat met slepen ook voor elkaar krijgt?

Ik zie het nut er niet van in. Als jij die spieren verder wil ontwikkelen heb je niets aan af en toe een keer slepen. Geloof me, slepen is ontzettend saai

Als je wil gaan mennen heb je een hoop nodig. Een kar, een tuig een betuigde pony en in jou geval is het ook wel handig om een koetsiersbewijs te halen.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:20

Frans Oostra (dierenarts) en echtgenoot van Anneke Oostra (Grand Prix amazone) doet veel in de revalidatie-sfeer. Hij laat dressuurpaarden met een band slepen (half of hele autoband) aan de longeerlijn.

De weerstand van de sleep zou het paard stimuleren de achterhand meer te gebruiken.

Zelf heb ik met mijn oude menpony 1 keer gelongeerd met autoband erachter. De pony vond het doodeng begon te rennen en dan gebeurt het volgende....de band gaat stuiteren en komt de pony voorbij. Dit was voor mij de laatste keer, maar ik weet dat er legio menners zijn die hun paarden beleren door een band te trekken tijdens het longeren.

Waarschijnlijk heb ik destijds iets fout gedaan (ik weet niet wat), maar ga dus goed na hoe je dit moet doen, want anders gebeuren er rare dingen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 09:49

Ik ga ook zeker niet zelf rommelen, ik vraag wel hulp

RosaNur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:13

Anouar15 schreef:
Ik hoor altijd dat het helpt om de buikspieren sterker te maken en dat wil ik juist.
Daarnaast vind ik het wel een leuke afwisseling

Voor paarden die het aan hun rug hebben is regelmatig achterwaarts lopen juist goed en regelmatig vwnw longeren. Trekken is inderdaad alleen maar ontlastend voor de rug, maar het maakt het er niet beter op.
Ik heb veel ervaring met paarden die het aan hun rug hebben of gewoon gevoelig zijn, en vwnw en achterwaarts met regelmaat(omdat ze de rug dan bollen) is heel erg goed. Het zal nooit over gaan maar het voorkomt wel dat het erger wordt en dat je toch regelmatig lekker op je paard kan rijden. Ik heb zelfs de ervaring dat het zelfs minder kan worden door vwnw longeren! en dit is de beste tip die ik je kan geven

RosaNur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:14

trouwens af en toe een lekkere massage doet ook goed en de buikspieren sterker maken is ook een goede zet ..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 17:16

Wat bedoel je met vwnw longeren

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:21

vwnw= denk ik Voorwaarts/neerwaarts

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 20:41

Oke, ik kende die afkorting niet

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:03

Vickelientje schreef:
vwnw= denk ik Voorwaarts/neerwaarts

Ja voorwaarts neerwaarts, trrouwens had de kliniek opegegeven heeft al veel goeie resultaten gegeven

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 09:13

Ik longeer veel met dubbele lijnen, dat gaat ook heel goed