[AR] Problemen met wegrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sies

Problemen met wegrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 10:30

Wanneer ik mijn paard inspan staat hij netjes stil, alhoewel hij erg graag wil gaan.
Stap ik op en wil ik aanrijden loopt hij achteruit, met alle gevolgen van dien, zoals een scharende kar!
Mijn hulpje (niet zo heel ervaren) zegt dat hij hem niet tegen kon houden of evt naar voren trekken aan de leidsels.
Iemand een oplossing (met de zweep slaan (lees met beleid)en voorwaarts roepen helpt niet)

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:10

Heb je geen rem op de wagen? Of de wagen met zijn kont tegen een muur zetten.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:13

Andere hulp zoeken en vaak oefenen. De hulp kan je paard iets meer afleiden, belonen en knuffelen voor het stilstaan.
Waarschijnlijk hou je hem iets te veel in omdat je bang bent dat hij uit zijn enthousiasme al vertrekt voor je bent gaan zitten.
Ik heb het probleem ook gehad. Omdat ze tijdens het inspannen nog rustig blijft staan, dacht ik dat het aan mijn houding lag. Ik probeer zelf rustig en een beetje bezig te blijven, alsof ik nog even wat moet doen voor we weg gaan. Het helpt iig wel, want nu blijft ze stilstaan tot ik zeg dat we gaan vertrekken.

Vindt het ook wel een idee om de kar zo neer te zetten dat ie niet verder achteruit kan.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:59

Ik ken je aanspanning niet, maar wat heel vaak een probleem is is dat mensen toch de leidsels te strak houden (waarschijnlijk omdat ze bang zijn dat het paardje iets te enthousiast weg wil). Als reactie hierop gaat je paardje achterwaarts.
Misschien zit ik er helemaal naast omdat ik je nooit heb zien rijden, maar probeer aan een ontspannen lossig leidseltje weg te stappen.

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:00

Van remmen worden ze soms nog dwarser, dat helpt niet altijd. Daarom zou ik de kar ook niet tegen de muur aanzetten, daar kun je rare ongelukken mee krijgen..... Probeer te achterhalen wat de oorzaak is, ben jij misschien gespannen en/of heb je teveel druk op de leidsels? Zweep op de kont leggen helpt soms en anders een beste tik met de zweep. Uiteraard daarbij wel voldoende ruimte in je leidsels zodat ie weg kan. Als dat alles niet helpt kun je hem ook eens voor een tweewieler zetten midden in een weiland. Dan kun je niet scharen en kan ie achteruit lopen wat ie wil.

Echwel

Re: Problemen met wegrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:19

Nog een vraag staat de kar wel waterpas?

Als hij op een (al is het een ienimini )hellinkje staat is de druk die het paard op de borst krijgt voldoende om hem AW te laten gaan.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:56

Een beetje scheef wegsturen. Dus even druk op beide leidsels zodat je paard weet dat hij wat moet gaan doen. Voorwaarts (of welk ander commando ook) zeggen en een beetje meer druk op bv de rechterleidsel zodat hij het eerste pasje naar rechtsvoorwaarts zet. De trekkracht is dan een beetje anders en het wil wel eens helpen.
Mijn pony heeft het ook wel eens in een zware bodem oid.

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 13:46

Thanks, hij gaat morgen weer voor de kar, en deze keer heb ik een ervaren hulp. Misschien houdt ik idd de leidsels te strak, hij loopt nogal graag weg als hij ingespannen staat. En door mijn ongeluk en daarmij mijn op dit moment niet meewerkende been ben ik ook wat onzekerder.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:32

Hoi Sies,

Ik ben erg benieuwd hoe het de volgende keer gaat en of de tips geholpen hebben.
Er staan tips bij van mensen die weten waar ze het over hebben dus je hebt er vast wel wat aan.

Erg leuke foto's in je profiel trouwens.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:55

de te strakke leidsels waren ook mijn probleem. Zodra ik begon te twijfelen bij een doorgang of iets dergelijks maakte ik lichte ophouding om tandje langzamer te gaan, maar mijn paard reageerd vrij gevoelig, dus was ik nog te hard. En door mijn onzekerheid werd zij ook onzeker (en dus stonden we tig keer stil onderweg). Keer er op bewust, voor mijn doen, ontspannender en gewaagder gaan rijden en het ging helemaal super......

ben benieuwd hoe het jou af ging!