[AR] Advies gevraagd m.b.t. aankoop van Shetlandwagen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Advies gevraagd m.b.t. aankoop van Shetlandwagen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 11:13

Hallo,
ik heb een paar vragen, ik zal eerst even uitleggen wat precies mijn bedoeling is.
twee jaar geleden heb ik een shet merrieveulen gekocht, in juni wordt zij 3. uiteraard wil ik met haar gaan mennen, (anders zou dit topic hier niet staan), lijkt me heerlijk! het is een werklustige pony, en ik denk dat het echt iets voor haar is.

maar goed, ze wordt dus 3, en ik heb haar twee keer aan de lange lijnen gehad, dat vindt ze erg leuk en ze doet het prima. deze zomer wil ik ook het tuigje erbij betrekken, als ze 3 is, en rustig aan het werken opbouwen. ze heeft in de afgelopen 3 maanden twee keer aan de lange lijnen gelopen. omdat ik niet veel ervaring heb m.b.t karretjes, kan ik wel wat advies gebruiken. mijn doel is om volgend jaar, of het jaar daarop een karretje aan te schaffen. begeleiding heb ik wel, voor het goed beleren en dergelijke dingen meer.
ik heb een aantal eisen aan een kar, en daar dus ook wat vragen over, of advies over nodig.

mijn pony is een kruising shet, van ongeveer een meter hoog, en erg smal en slank gebouwd. geen robuust type dus. (zie onderschrift voor foto's)
* hoe zwaar mag de kar zijn, uitgaande van 100 kilo gewicht op de wagen, misschien later (na training) wat meer, zodat er meer mensen meekunnen. als ik uitga van het gewicht van mijn pony, zou ik zeggen 100 kilo, dan is het geheel ongeveer haar eigen gewicht. (als maximum)

* verder wil ik graag een vierwieler, hoe belangrijk is het dat die geremd is, en waar moet ik verder op letten?

* hoe kan ik een kar op zwakke punten testen? mijn bedoeling is om een eenvoudige tweedehands wagen te kopen, en deze naar wens om te bouwen.

* verdere adviezen en tips zijn meer dan welkom!

ik heb voor dergelijke dingen al vaker wat aan Bokt gehad, en ik wil me op tijd verdiepen, en niet over een jaar (of twee) halsoverkop een kar kopen die eigenlijk misschien niet goed blijkt te zijn.
alvast bedankt voor de hulp en tips!

Groetjes Renée

PS: Zo'n soort karretje lijkt mij wel wat, de bedoeling is dan om de achterbankjes eraf te halen, en achterop een soort laadbakje te hebben, om spullen mee te nemen. deze lijkt mij alleen vrij groot, maar het geeft een aardig idee van het type kar dat ik zoek.

Afbeelding

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:37

Het karretje op de foto vind ik een hele leuke, remmen kunnen heel handig zijn vooral als je veel buitenrijd. Ik zelf heb geen ervaring emt een rem maar er zullen ongewtijfeld wel mensen zijn die je daar alles over kunnen vertellen.

Ik probeer altijd ongeveer het eigen gewicht van de pony aant e houden en dan af en toe een ker dar wat boven door eventueel een epsoon meer doe ik dat alleen op vlakke weg.

merrieveulen

Re: Advies gevraagd m.b.t. aankoop van Shetlandwagen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 11:43

het zal inderdaad vooral voor buitenrijden zijn, lekkere tochtjes maken. het eigen gewicht aanhouden klinkt logisch, en als er een keer een persoon meer meegaat inderdaad fijne weg aanhouden, dus meestal dan verharde weg.

wat ik nog vergeten was te zeggen, is dat ik het ook erg belangrijk vind dat de wielen soepel draaien, anders wordt het al veel zwaarder natuurlijk, dus dat is ook zeker een vereiste.

Echwel

Re: Advies gevraagd m.b.t. aankoop van Shetlandwagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:05

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:08

Hier dus een slotje