[AR] Bokken en steigeren voor de kar.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noemy

Bokken en steigeren voor de kar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 19:19

sinds kort loopt mijn ponytje voor de kar. Hij is nu 4 jaar en iets groter dan een meter. Ik ben eerst begonnen met veel longeren, stemhulpen aanleren en daarna veel geoefend aan de lange lijnen. de eerste keer voor de kar liep hij ook super. het was gewoon een minirondje en ernaast lopen. uiteindelijk iemand op de kar en de andere meelopen. alles ging super. de keren erna ging het ook steeds goed. hij reageerde perfest op mijn stem. met een rustige 'drrrrraf' had meteen een lekker drafje en bij een 'hoooo' stapte hij weer.

Maar langzamerhand werd hij steeds drukker voor de kar. hij is zoiezo al best ongeduldig en vind het moeilijk om stil te staan. de laatste keer dat ik met hem met de kar reed ging hij steeds als hij moest halthouden steigeren.. en verder allemaal erg rennen..

Daarna heeft mijn zusje nog een keer met hem gemend en ik heb nog niet gevraagd hoe hij het toen deed, maargoed, ik en mijn vader wilde vandaag lekker rustig een rondje buiten met de kar. hij was al onrustig omdat hij nog niet buiten was geweest en bij het poetsen stond hij ook al te draaien. maar het is een hengstje en hij heeft zo zijn streken en zoals ik al eerder zei, hij is erg ongeduldig. het inspannen verliep wat rommelig en toen hij er eenmaal voor stond wilde hij ook meteen gaan, mijn vader moest nog iets uit de auto pakken en ik kreeg Popeye gewoon echt niet stil! Allemaal steigeren en weg willen rennen.. dus uiteindelijk uit de kar gesprongen. daarna mijn vader erin en ik en weer verder. hij ging er meteen vandoor en bokte echt heel hoog! we kregen bijna zijn hoeven in ons gezicht. papa is er meteen uit gegaan want die vond het maar niets. ik ging alleen nog even verder. ik ben gewoon naast hem gaan lopen en later naast de kar en toen ook een drafje gedaan, waarbij hij weer bokte. Ik dacht dat het gewoon streken waren, ik sprak hem steeds streng aan wanneer hij bokte maar zonder effect. ik heb toen mijn zweep gepakt en gewoon rujstig gedraaft (Ik er nog steeds langs lopend) Toen hij bokte zei ik streng 'UHUH!' en gaf hem een tik met de zweep, dit 2 keer en het viel wel mee met het bokken, dus ondertussen dat hij stapte ben ik op de kar gestapt. daarna nog rustig stukje proberen te draven. even later gaf hij weer een bok en ik gaf een tik terug, en zo nog een keer en nog een keer, maar die laatste keer kwam hij met zijn achterbeen over de burry en ging er op 3 benen vandoor! Hij was absoluut niet te stoppen en ik lag bijna met kar en al in de sloot. uiteindelijk heb ik hem een net omgeploegde akker opgestuurd.. toen moest hij wel extreem afremmen en kreeg hij zelf zijn been weer goed. Ik ben hierna gewoon heel rustig doorgereden en ook nog 2 keer een stukje gedraaft, hij bokte nu niet meer.. maar toen we thuiskwamen en hij moest weer stilstaan ging hij weer steigeren, maar niet extreem..

Ik vind dit erg vervelend en ben voor mezelf gaan kijken wat de reden zou kunnen zijn. Het tuig is niets mis mee, dat zit gewoon goed. Misschien dat het karretje teveel herrie maakt als hij draaft, want dat is dus wel en er zitten redelijk wat bobbels in de weg, maar hier heeft hij nooit last van gehad.

Het kan ook dat het gewoon hengstenstreken zijn. het blijft een jonge hengst en hij heeft de laatste tijd in de omgang ook steeds meer praatjes.

of het was gewoon dat hij nog niet buiten had gestaan en de laatste dagen ook niet veel buiten was geweest..

Ik weet echt niet wat ik er aan kan doen maar ik wil het mennen echt niet opgeven!

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat iemand me tips kan geven waar ik iets mee kan..

Alvast bedankt voor het lezen

eriky

Re: Bokken en steigeren voor de kar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:49

dat is wel minder als de pony telkens bokt en steigert voor de wagen.
voor het probleem dat hij met zijn been over de burry heen slaat heb ik wel een oplossing voor.
je pakt een stuk stevig touw.
het midden van dat touw maak je vast boven zijn rug aan je achterbroek.
de uiteinde van het touw maak links en rechts aan de burry vast.
het touw moet wel wat los zitten, maar wel strak genoeg zodat hij niet zo hoog kan slaan dat hij zijn been over de burry heen krijg.
zorg wel ervoor dat de knopen die je in het touw legt makkelijk los te krijgen zijn.
bij de burry leggen wij er een waterstrop in (is moeilijk uit te leggen hoe die knoop moet)
verder zal je echt streng moeten zijn voor zo'n pony als hij steigert of bokt.
maar vergeet ook niet om hem te belonen als hij iets goed doet.

Noemy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 20:09

Dankje voor de tip met het touw
Ik weet dus verder niet goed of ik echt streng tegen hem moet zijn, hij is pas 4 en misschien ligt de fout toch wel bij mij, of de kar. Ik wil wel eerlijk tegen hem blijven. hoewel ik straks ook mijn zweep heb gepakt, maar wel consequent ben gebleven.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:15

Als ik het goed lees is hij niet alleen voor de kar lastig. Ik denk inderdaad dat het hengst zijn het grootste probleem is. Is ruinen een optie?

Combi voorjaar/hormonen/conditie maakt het hengst zijn altijd sterker. En als je als hengst stil blijft staan krijg je nooit merries te pakken.

eriky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:16

maar ik denk wel dat je nu misschien beter te streng kan zijn.
want als hij dit blijft doen is ook geen pretje.
de meeste karren rammele wel waar hij misschien ook wel aan moet wennen.

ook zou ik proberen pas aan te rijden wanneer hij eerst even rustig stil staat desnoods met iemand die voor de pony staat als hij dan rustiger is.
de pony zal het toch moeten leren.

Noemy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 20:33

Ja dat is ook wel het beste denk ik, ik was van plan om hem zoiezo zaterdag weer in te spannen en vooral niet op te geven..

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:43

tamary schreef:
Als ik het goed lees is hij niet alleen voor de kar lastig. Ik denk inderdaad dat het hengst zijn het grootste probleem is. Is ruinen een optie?

Combi voorjaar/hormonen/conditie maakt het hengst zijn altijd sterker. En als je als hengst stil blijft staan krijg je nooit merries te pakken.

Ik heb mijn pony ook net laten castereren. Ik heb hem vorige jaar beleerd samen met mijn menmaat. Het ging goed maar altijd weer die verd*mde hormonen. En hij werd ook gebruikt voor het schouwen.
Ik was het echt spuugzat.
Hij is nu ongeveer 4 weken geleden geholpen en het hij is nu al rustiger.
Dus... als je geen gebruik wilt maken van zijn hengst zijn... eraf met die ballen

Wat betreft het bokken en steigeren. Het bokriempje zoals Eriky bedoeld is aan te bevelen.

Jorrit wilde ook slecht stilstaan en was ook erg druk bij het wegrijden.
Wij spannen aan in de binnenbak en hij staat vast met een halsband. De halsband gaat los en hij staat met de neus tegen het schot aan. Als hij rustig is mag hij weg. Rondje stappen over het terrein en dan de straat op.
Het is in dit stadium heel erg belangrijk dat je concequent blijft en niet tolereert dat hij hard wegrent en steigert.
Je kunt proberen om een longeerlijn te gebruiken. 1 op de kar en de andere er naast met de longeerlijn zodat er gecorrigeert kan worden.
Pak dit probleem goed aan want anders gaat het van kwaad tot erger.

Het is heel vervelend als je pony zo doet. Ik vind het eng gedrag en vind het nog steeds vervelend als Jorrit zoch opwindt bij het stilstaan
Maar het is alleen op te lossen door het probleem consequent aan te maken en te eisen dat hij stilstaat.
Succes en laat weten hoe het gaat.
Ben heel benieuwd

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:44

Mijn verhaal is ook lang geworden!
hihi

Noemy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 21:08

Bedankt voor de reactie
Ik wil noujuist ook echt consequent tegen hem zijn, maar ook eerlijk. daarom vroeg ik om tips

Het was straks ook echt wel even eng, bijna hoeven in de gezicht wat zich maar blijft herhalen. en niet kunnen stoppen, daarna pony met zijn achterbeen over de burry in paniek hinkelend bijna de sloot in..

Ik moet trouwens ook voor een ander hoofdstelletje/bitje zorgen. We hadden wel een menhoofdstelletje met oogkleppen en stang maar god weet waar die is gebleven.. nu gebruik ik gewoon het hoofdstelletje waarmee hij wordt gereden met een trensje erin..

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:16

Ik geloof je gelijk als je zegt dat het eng was. Ik zou dat ook zeker vinden.

Je kunt inderdaad beter een liverpoolstangetje of iets dergelijks gebruiken. Gewoon in het bovenste gat en dan heb je al heel wat vertellen.

Jorrit is soms nog wel eens wat druk en dat vind ik ook nog steeds vervelend.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 01:42

Niet zo handig dat je vader afstapte op het moment dat jij juist een groom nodig heb.
Het is beter dat je op de kar blijft en dat je vader er eventueel naast loopt met de pony aan een longeerlijn. Verder kunnen oogkleppen vaak ook wel helpen en een scherper bit. Stilstaan moet hij gewoon leren, na het optuigen niet direkt wegrijden (met zijn neus tegen de muur is heel efficient)
Heb je zelf ook wel voldoende menervaring?

anhiza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:08

napie schreef:
Niet zo handig dat je vader afstapte op het moment dat jij juist een groom nodig heb.
Het is beter dat je op de kar blijft en dat je vader er eventueel naast loopt met de pony aan een longeerlijn. Verder kunnen oogkleppen vaak ook wel helpen en een scherper bit. Stilstaan moet hij gewoon leren, na het optuigen niet direkt wegrijden (met zijn neus tegen de muur is heel efficient)
Heb je zelf ook wel voldoende menervaring?

Je haalt me de woorden uit de mond!
Levensgevaarlijk om alleen met zo'n pony weg te gaan en zeker als je ernaast blijft lopen...........................
OP die wagen heb je dan net iets meer te vertellen en als er wat gebeurt kan je misschien hem nog wegsturen van bv spelende kinderen!!~
Als je ernaast loopt en hij breekt los is het vingers kruisen dat hij niks veroorzaakt!
Als jullie zelf niet zoveel ervaring hebebn,haal eens iemand erbij die dit vaker heeft gedaan.
Niet alleen voor jezelf,maar ook voor de pony.
Als je hem positief voor de kar beleerd,heb je voor jaaaaaren een leuke pony.
Als er straks iets verkeerd gaat,heb je kans dat hij er nooit meer voor wil!
Suc6.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:46

Mischien moet je hulp gaan zoeken van een ervaren iemand. /die kan jou leren je pony wat te leren. Op het moment dat jij je pony weer de baas bent kan je vader weer mee.

Het is belangrijk dat je in het geval dat je pony lastig wordt je ervaren hulp bij je hebt, je zit echt niet te wachten op een vader die m peert
Toen mijn pony nog piepjong was ging ik ook alleen maar met zeer ervaren mensen op stap. mijn ouders zijn helemaal niet handig met paarden, dus in geval van nood heb ik niks aan ze (Sorry pap en mam!). Nu is mijn pony veel wijzer, en nu durf ik beide rustig mee te nemen...

Noemy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 15:31

Ik heb zelf nooit iets van een cursus gevolgd. Ik heb wel heel veel gemend en dit is de 3e pony die ik beleer voor de kar. Ik heb zelf 12 jaar ervaring met paarden (ook met hengsten en jonge paarden) en ben zelf koel in mijn hoofd en niet snel bang.
Mijn vader is ook helemaal niet handig met paarden. hij vind een ritje met de kar wel gezellig maar toen hij bijna die hoeven in zijn gezicht kreeg was hij dus wel weg.. ik geef niet zomaar op en wilde Popeye niet gewonnen geven dus ben gewoon doorgegaan (niet lang, maar totdat hij braaf was)
Ik denk zelf ook dat hij gewoon wat wilde rakken, hij was nog niet buiten geweest en had veel energie.

Ik wil in ieder geval het hoofdstelletje met stang en oogkleppen terugzoeken en hem dan deze week nog een voor de kar zetten en dan neem ik mijn zusje mee. ze heeft ook al een paar keer met hem gemend en ze kent hem ook goed en heeft ook veel ervaring. als het dan nog steeds echt niet gaat wil ik er wel iemand bijhalen.

Ik denk zelf dat het uiteindelijk niet nodig is, maar ik wil wel dat hij met plezier voor de kar loopt.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:50

Misschien toch maar eens les nemen?
Een ander ziet het vaak heel anders dan dat jij het ziet en kan je dan handige tips geven.
En baadt het niet dan schaadt het niet toch?

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:27

Heeft hij geen pijn? Zit het tuig helmaal goed, geen schuurplekken, hoeven en mond in orde?
Ik loop nu al een paar maanden op mijn pony te mopperen en dacht dat hij fris was in zijn kop en die blijkt wolfskiezen te hebben die hem zeer doen.

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:11

en iets beter nadenken vóórdat je hem inspant.
je zegt zelf al :'of het was gewoon dat hij nog niet buiten had gestaan en de laatste dagen ook niet veel buiten was geweest..
"plus dat je het eigenlijke menhoofdstelletje niet gebruikt.

zorg dat hij eerst even lekekr uit kan razen,voordat hij zich moet gedragen,en idd,oogkleppen en liverpoolstangetje in.

Noemy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 23:37

Ik heb vaker met gewoon hoofdstelletje gemend. Nooit een probleem opgeleverd. maar ik heb zelf ook al wel gemerkt dat het gewoon door de lente komt. Hij is pas 4 en ik kocht hem in september, hij is altijd braaf en rustig geweest maar de laatste tijd kreeg hij ook al steeds meer hengstenstreken. Hij begint te happen, doet druk als ik met hem loop, als ik hem longeer luistert hij steeds minder goed en gaat soms in het begin er keihard bokkend vandoor, als hij een kans ziet om weg te komen en naar de andere paarden te gaan doet hij dat ook. Terwijl ik hier nooit eerder last van heb gehad.

Ik heb alles gecontroleerd. Ik heb ook al verschillende dingen gedacht, vanalles gecontroleerd maar kon echt niets vinden.

Als ik morgen de tijd vind om hem in te spannen doe ik dat ook, dan zet ik hem eerst een uurtje buiten en span hem daarna in. Dan merk ik vanzelf wel aan zijn gedrag of er ECHT iets mis is, of dat het gewoon de lente is..