[AR] Hoe marathonwagen makkelijk op aanhanger vastmaken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Spetter

Hoe marathonwagen makkelijk op aanhanger vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 22:24

Hoe maken jullie je marathonwagen snel en makkelijk betrouwbaar vast op de aanhanger? Ik heb hem nu vast aan een lier en zit aldoor met sjorbanden te knoeien. Is er ook een snelle handige manier? Wie heeft een tip! Mijn aanhanger wordt nl klaargemaakt om mijn wagentje te vervoeren. En ik vind het steeds zo'n gedoe met sjorbanden.

A10

Re: Hoe marathonwagen makkelijk op aanhanger vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 07:40

Nee zo doe ik het ook. Er is een snellere manier, maar dn moet je een (vracht)wagen hebben met een hydraulische klep.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:28

Albertine_N schreef:
Nee zo doe ik het ook. Er is een snellere manier, maar dn moet je een (vracht)wagen hebben met een hydraulische klep.

En als je klep dan hapert ,moet je hem toch gewoon weer vastsjorren.

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:52

Hoi Cindy! Sjorbanden zijn echt de gemakkelijkste en snelste manier!

Felinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:55

idd. t is misschien wel wat gepruts, maar die spanbanden (sjorbanden) zijn wel t makkelijkst, en ook vertrouwbaar

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:37

Wij hebben aan de bodemplaat van de auto een ring gemaakt. Daardoor gaat een korte (op maat gemaakte) sjorband. De haken van de uiteinden van de sjorband gaan door de oogjes die bij onze wagen aan de assen zitten, even aan sjorren en de wagen staat vast. Dit gaat super snel (20 seconden langer niet)

Pff ik hoop dat je het snapt zo het is wat lastig te omschrijven.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:10

Wij hebben hem vaststaan met een lier en dan een sjorband rond de vooras en de aanhanger. En aan beide kanten een bandje tussen de wielen en de aanhanger, zodat hij niet kan stuiteren.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 23:57

Bedankt voor jullie reacties. Toch maar gewoon sjorbanden dus... Rotdingen vind ik dat. Maar mijn aanhangertje is bijna klaar. Kan ik veilig mijn marathonwagentje weer ophalen bij de maker weg.

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:57

Moet ik eens een lesje sjorbanden geven Cindy? En nu geen bekeuring meer oplopen heh!

Amanda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:29

Wij doen het ook met sjorbanden. Ik vind het zelf erg makkelijk werken, maar ik werk er ook regelmatig mee haha . Ook vind ik het de meest betrouwbare manier, wij doen het over over het midden van de wielen heen zeg maar en dna aan beide kanten van de aanhanger vastmaken. Ook aan de voorkant vastzetten met de lier waarmee je m op de aanhanger trekt en dna nog aan de achterkant een sjorband, voor de zekerheid, dat de kar nooit naar voren kan. Kan eiglik zowiezo niet zit op beide wielen vast en staat op de rem, maar het voelt wat veiliger

Spetter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 19:46

Arretje schreef:
Moet ik eens een lesje sjorbanden geven Cindy? En nu geen bekeuring meer oplopen heh!

SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSST!!!! Ja geef jij me les??? Lief van je Arretje! Ennehhhh over die bekeuring niks meer zggen he. sssssst

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:04

ik heb bij mijn gewone karretje een ding gekregen die je bij de lamoenen vast maakt ( die wel eerst eraf halen ) en dan rechtstreeks achter aan de trekhaak..

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:56

Mag dat volgens de wet?

Lijkt mij een heel vreemd gezicht, zacht uitgedrukt, dat met 80 km over de snelweg te zien gaan.

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:36

hih nee .. dat denk ik niet nee.. Maar om hem gewoon over de openbare weg een stuk te vervoeren kan wel. Zal het zelf ook niet gebruiken aangezien we toch geen trekhaak hebben maar goed

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:11

Het is al gezegd, aan onze kar zitten aan de assen ook oogjes aan beide kanten. Daar zet ik hem aan vast, voor met het liertje en achter met een spanband.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:31

Albertine_N schreef:
Mag dat volgens de wet?

Lijkt mij een heel vreemd gezicht, zacht uitgedrukt, dat met 80 km over de snelweg te zien gaan.

Hier in de buurt zit ook iemand die dat heeft, stom gezicht is het zeker! Maar het lijkt me dat het dan wel mag, je ziet hem ook wel eens over de rijksweg rijden ermee.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:12

Dat iemand er meer rijdt wil niet zegen dat t ook mág

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:11

Naja, als je nou binnendoor rijdt kan het inderdaad nog verboden zijn. Maar als je het risico neemt dat je over de rijksweg rijdt, is de kans toch wel vrij groot dat dit toegestaan is. Anders heeft die vent wel erg veel lef

Ik vraag me trouwens ook af of het wel lekker voor je banden is om zo hard over het asfalt te gaan.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:23

Het mag niet volgens mij. Wij hadden het eerst ook maar papa zei dus dat het niet mocht.
Het is een vierwielige aanhanger zonder oplooprem ofzo iets zei hij toen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:05

Er is al een topic hierover geweest, volgens mij kwam hieruit dat de marathonwagen wel als aanhanger achter de auto mag, mits onder de 750 kg hoeft hij dan niet geremd te zijn. Verlichting e.d. wel in orde, maar dat spreekt voor zich.
MAAR:
Marathonwagens zijn niet gebalanceerd en uitgelijnd voor pakweg 80 km/u, dus behalve dat je banden enorm slijten is hard rijden met zo'n combinatie echt levensgevaarlijk! Gebeurd er dan een ongeluk, dan ben je niet verzekerd.