[AR] Tandem rijden...hoe kun je het beste beginnen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

littlemouse

Tandem rijden...hoe kun je het beste beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 14:25

Ik heb twee shetlanders in het tweespan staan, maar nu zie ik steeds vaker mensen met tandem rijden..en het ziet er eigenlijk wel heel erg leuk uit (maar ook erg lastig).

Hoe begin je hiermee? Heb je hier nog speciaal tuig voor nodig?

En welk paard kan je het beste voorop zetten. Ik heb namelijk twee heel verschillende pony's in het span staan.
De een is enorm voorwaarts en wil heel graag werken, maar is daarentegen ook wat schrikachtiger.
De ander is juist wat luier, maar tevens ook wat betrouwbaarder.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:08

In tandem moet het meest voorwaartse paard absoluut voorop.
Als je voorwaartse pony TE schrikkerig is, is het geen geschikte voorpony. Een luie pony kan eigenlijk niet voorop, omdat je nauwlijks kunt bijtikken met de zweep.
Aan een tandem voorpaard moet je hele hoge eisen stellen. Het is dus niet zo dat je zomaar even van een span een tandem maakt.
Een voorpaard moet moedig zijn, voorwaarts zijn, dressuurmatig goed in de hand staan, goed op de stem reageren, betrouwbaar zijn. Eigenlijk moet je voorpony het ideale paard zijn........maar die bestaat helaas niet.

Voor het tuig zijn diverse opties mogelijk. Veel mensen 'knopen' twee enkelspan tuigen aan elkaar. Denk er aub om die heel veilig aan elkaar te maken, omdat anders in paniek situaties de gevolgen niet te overzien zijn. Als leidsels voor de voorpony zou je twee longeerlijnen kunnen gebruiken.

En zorg dat je zeker in het begin een (liefst) tweetal helpers hebt, zodat ze ieder een pony kunnen begeleiden.

Ga ook niet gelijk in een heel kleine ruimte (binnenbak) mennen in tandem. Daar heb je meteen zoveel bochten te maken dat je je het jezelf en de pony's onnodig moeilijk maakt.

Voorzichtig, succes en veel plezier

littlemouse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 15:18

Dank je voor de tips...van het weekend ga ik eens rustig aan de gang, dan zijn er mensen die me kunnen helpen met het begeleiden van de pony's

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:48

Idd, de scherpste, flotste, fijnst te rijden pony voorop. Achterop kan je bijna alles knopen, maar voorop heb je gewoon een gouden pony nodig.

Ik knoop (nu nog) 2 enkelspan tuigen aan elkaar en werke met een enkelspan leidsel en een dubbele longe. Ik heb sinds kort wel een tandemleidsel, maar nog geen tijd meer gehad.

Een groot weiland en voldoende hulp is ook niet weg.

littlemouse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 18:51

Wij hebben een groot omheind weiland, en er zijn wel mensen die me willen helpen.

De flotste pony is wel schrikachtiger, maar ik denk dat dit wel moet lukken, aangezien hij al een stuk rustiger is geworden in het tweespan,

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:00

Schrikken is op zich niet zo heel erg. Dat doet mijn voorpony ook wel. Het is het belangrijkste dat ie snel weer hersteld, niet echt panisch wordt en goed naar je blijft luisteren.

_revanche_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:27

Ik heb ook 2 totaal verschillende ponies, de ene die blijft aan de kar sleuren en de andere laat de strengen altijd net slap hangen, zodat je denk dat hij trekt, maar dit niet doet (in het 2-span). Ik heb de 'luie' voorop gezet en dit vindt hij helemaal geweldig, want hij hoeft nu niet te trekken. Maar ik heb wel het voordeel dat hij wel voorwaarts blijft, alleen trekken daar houd hij niet van (behalve als het heel zwaar is)
Dus ik denk dat je gewoon uit moet proberen wat het beste loopt, ik heb mijn achterpony ook een tijdje voorop gehad in tandem, maar hoe ze nu staan loopt toch beter

nicolevdveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:54

Ik zou hier graag nog even op terugkomen.. Welke materialen heb je dan eigenlijk precies nodig om tandem te gaan mennen? Ik bedoel je kunt toch niet zomaar 2 paarden aan elkaar "knopen"??
Daar zal vast wel een techniek voor zijn??
Ik zie ook verschillende plaatsen/manieren waarop de paarden aan elkaar vast gemaakt worden:
1. het voorste paard zijn strengen worden vast gemaakt aan het borststuk van het achterste paard;
2. de strengen van het voorste paard worden vast gemaakt aan het lamoenstuk ter hoogte van waar je de broekriem (van het achterste paard) vastmaakt.
Wat is hier het verschil van en het belangrijkste, wat is het veiligst??
Wat ik me nu ook afvraag, de strengen van het voorste paard moeten dan toch ook langer zijn als normaal? of valt dat wel mee??
Ik wil het ook graag proberen maar zou niet weten hoe ik het op de juiste manier aan moet pakken.. Hoop dat iemand mij hier wat meer duidelijkheid over kan geven..
Groetjes Nicole.

Romy_tessa

Re: Tandem rijden...hoe kun je het beste beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:36

Het mooiste is om achter gewoon een enkelspan tuig te gebruiken en bij het voorpaard een half tweespantuig, dan worden je strengen bij het schoftje in ieder geval omhoog gehouden. Verder heb je idd langere strengen nodig voor het voorpaard, afhankelijk van waar je de strengen bevestigd (borsttuig of lamoen of spoorstok) heb je verschillende lengtes nodig.
Hoe je de strengen bevestigd hangt voornamelijk af welke mogelijkheden je tuig heeft, verder maakt het zeker voor een recreatieve rit niet uit.
Verder moet je leidselsleutels hebben voor op het schoftje van het achterpaard en voor aan zijn hoofdstel. En het allerbelangrijkste is toch wel dat je weet hoe je een langspan moet sturen en hier zelf ook vaardig in bent. Tandemrijden is nog moeilijker dan vierspan aangezien je voorpony helemaal los staat. Als je te laat bent met lussen leggen en je voorpony draait om en er ontstaat dan paniek dan heb je een groot probleem. Oftewel ik zou alleen tandem gaan rijden met een goede instructeur erbij die ervaring heeft met langspan rijden.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:14

Ik heb van tweespan mijn dissel riemen als strengverlengers. Voorop een tweespan tuig en achter een enkelspan tuig, de snelle goed luisterende pony voorop. Achterpony leidsel ogen aan hoofdstel en op schoftje achter pony tandem tuig sleutels. Als leisels twee enkelspan leidsels aan elkaar vast gemaakt.
Eerst deed ik het met de dartmoor pony met ook een enkelspan tuig, ik vind tweespan tuig fijner voorop.

Afbeelding

Afbeelding