[AR] Met een 19-jarige pony nog wel beginnen met mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Murkje

Met een 19-jarige pony nog wel beginnen met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 16:37

heej

ik had een vraag...
ik heb een pony van 19 jaar
het leek me wel leuk als ik daar ook mee zou kunnen mennen
kan ik haar dat nu nog wel aanleren??
geeft het geen problemen met de leeftijd??

groetjes sandra

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:46

Het lijkt mij nog wel kunnen hoor.

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:49

VMR -> UZ

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:50

Ongetwijfeld zal de leeftijd een rol hierbij spelen, een 3-jarig paard leert nu eenmaal makkelijker dan een 19-jarig paard. Maar onmogelijk is het zeker niet!
Kijk het paardje aan, hoe voelt ze zich en heeft ze het karakter deze nieuwe tak van sport te accepteren?

Laat haar wel door een ervaren persoon beleren en begin er niet zelf aan. Hoe een goede band je ook met haar hebt, dit is niet voldoende om een paard veilig voor de wagen te spannen.
Een koetsierscursus is ook aan te raden .

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:56

Met de leeftijd moet het niet zo'n probleem zijn hoor. Al speelt het karakter van je pony natuurlijk ook een rol.
Een stal waar ik eerder heb gestaan daar werden ook veel paarden in het tuig beleerd, en ook een paar op latere leeftijd. Is nooit een probleem geweest.
Toen ik er stond werd er ook een 15 jarige KWPN'er beleerd, de eigenaresse wilde er recreatief mee gaan mennen nadat het paard altijd in de sport had gelopen. Het paard liep toen ZZ-zwaar en was nooit als recreatiepaard gebruikt, maar het heeft dus totaal geen problemen opgeleverd.

Inderdaad is het wat Sjonniej zegt wel verstandig om haar door een ervaren persoon te laten beleren en zelf ook een cursus te doen.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:10

Ik heb mijn oude rijpony op 17 jarige leeftijd zelf omgeschoold. Dat ging prima. De bedoeling was alleen recreatief, maar ik ben een waardeloze recreatie ruiter/menner (vind er geen klap aan). Dus toen zijn we ook maar wedstrijden gaan mennen. In no-time Z-mendressuur en klasse 2 samengesteld geworden. Dus het kan heel goed .

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:10

Zekker kan dit
en ieder paard is ander gewoon aan kijkken en denk je dat je hem zelf kan omscholen gewoon lekker rustig ana proberen tuigje op bandje er achter
zorg alleen dat je altijd met zijn 2 bent

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:07

denk dat het wel kan, mijn paardje van 20 wil het alleen absoluut niet..

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:55

Mijn pony was nooit in te spannen, nogsteeds niet door iedereen maar daar gaat het nu niet om
Ze werd van mij toen ze al eind 20 was. Ik ben haar toen gaan beleren voor de wagen, en kreeg meteen de 1e beste keer een ongeluk. Maar ondanks alles kan ik haar nu rustig in me eentje inspannen en met haar mennen. Ze is nu 30

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:36

Vriendin van mij heeft haar pony ook op 25 omgeschoold, hij kan nog wel eens nukken hebben, maar zodra hij voor de kar staat staan zijn oortjes ver naar voren en hij draaft lekker op zijn gemak de rondjes! Sommige paarden vinden er niets aan maar volgens mij vinden de meesten het wel een leuke afwisseling.

uruguay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:44

Ik wil mijn zwarte welshcob gaan beleren voor de wagen (zie foto's in mijn profiel). Hij is 13 jaar en ik dacht dat dat oud was om nog te beleren, haha! Maar als ik deze dingen allemaal lees, moet het nog makkelijk kunnen. We hebben hem al eens in enkelspan gezet, maar toen niet goed voorbereid denk ik. Hij was heel braaf met inspannen, maar begreep niet dat hij die kar moest trekken, haha! Hij ging heel zielig trillen. Toen hebben we hem weer uitgespannen. Ik heb in januari tuig helemaal om gehad en er achter gelopen en van alles geoefend en dat ging toen heel goed:-), dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt. Nu zelf even pech....heb mijn been gebroken....in mei weer proberen voor de kar...

Groetjes!

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:49

Ook ik heb een hele tijd zitten denken om met mijn pony te mennen, maar ik dacht dat ze te oud was om het nog te leren (15 april wordt ze 9).
En net als Uruguay: Als ik deze dingen hier zo lees, kan het nog makkelijk (Of de pony het wil is iets anders)

leannetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:10

aahh negen dat is nog super jong joh dat kan makkelijk!
maar met 19 jaar kan denk ik ook wel gewoon, laat je wel begeleiden door iemand die het vaker gedaan heeft!