[AR] hoe leer je je shetlander kunstjes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mariska12

hoe leer je je shetlander kunstjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 21:43

hoi hoi

ik had een vraagje hoe leer je eingelijk je shetlander kunstjes.
ik weet wel een beetje ( herhalen herhalen... en belonen enz natuurlijk)
maar weten jullie misschien een beetje een makkelijk kunstje ofzo?
alvast bedankt

groetjes mariska

loesje688

Re: hoe leer je je shetlander kunstjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 02:38

Shetlanders leren precies hetzelfde als andere rassen hoor, ze zijn af en toe alleen een beetje eigenwijs. Een voorbeeldje van een kunstje is de buiging. Dat is een oefening waarbij het paard op één voorknie zit en z'n hoofd buigt.
Hierbij hou je iets lekkers tussen de voorbenen van je pony zodat 'ie z'n hoofd tussen z'n benen steekt. Als hij dat door heeft beloon je hem en geef je hem wat lekkers. Vervolgens hou je je snoepjes steeds iets lager zodat hij uiteindelijk met z'n hoofd dicht bij de grond zit. Hierbij moet je wel opletten dat hij z'n hoofd niet te ver tuusen z'n voorbenen steekt, als hij z'n evenwicht verliest en valt zou hij daardoor z'n nek kunnen breken. Sommige paarden hebben al snel door dat het makkelijker is om op één knie te gaan zitten, andere kan je helpen door hun voet een stukje op te tillen en dan voorzichtig neer te leggen, net zo lang tot ze helemaal snappen wat de bedoeling is. vervolgens kan je het op een woord- of gebaarcommando leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 02:41

loesje688 schreef:
Shetlanders leren precies hetzelfde als andere rassen hoor, ze zijn af en toe alleen een beetje eigenwijs. Een voorbeeldje van een kunstje is de buiging. Dat is een oefening waarbij het paard op één voorknie zit en z'n hoofd buigt.
Hierbij hou je iets lekkers tussen de voorbenen van je pony zodat 'ie z'n hoofd tussen z'n benen steekt. Als hij dat door heeft beloon je hem en geef je hem wat lekkers. Vervolgens hou je je snoepjes steeds iets lager zodat hij uiteindelijk met z'n hoofd dicht bij de grond zit. Hierbij moet je wel opletten dat hij z'n hoofd niet te ver tuusen z'n voorbenen steekt, als hij z'n evenwicht verliest en valt zou hij daardoor z'n nek kunnen breken. Sommige paarden hebben al snel door dat het makkelijker is om op één knie te gaan zitten, andere kan je helpen door hun voet een stukje op te tillen en dan voorzichtig neer te leggen, net zo lang tot ze helemaal snappen wat de bedoeling is. vervolgens kan je het op een woord- of gebaarcommando leren.

Wat jij noemt is het compliment lieverd

Neem anders een kijkje op de site in het onderschrift van Pink_horizon, of Amable hier op bokt!

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 10:19

hey

die met dat buigen had ik wel is geoefend ja!
die lukt wel een beetje alleen soms gaat hij dan naar achter lopen
maar toch HEEL ERG BEDANKT..!!

groetjes mariska

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:02

Robijntjah schreef:

Het was laat Bovendien kan ik die dingen nooit uit elkaar houden... Ik weet zelf wat ik bedoel iniedergeval

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:08

http://www.pink-horizon.nl/

Kijk even op de site hierboven, voordat je zelf gaat klooien met kunstjes. Je kan links kiezen waar je naartoe wilt, ga dan naar doe het zelf trainingen, en kies dan vrijheidsdressuur.
Lees dit eens aandachtig door, en als je vragen hebt kan je haar (van de site) vast wel een mailtje sturen, aangezien ik jou ook niet verder kan helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:10

loesje688 schreef:
Robijntjah schreef:

Het was laat Bovendien kan ik die dingen nooit uit elkaar houden... Ik weet zelf wat ik bedoel iniedergeval

Ja was ook niet aanvallend bedoeld ofzo!
Dacht ik meld het even

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 18:30

Helaas klopt het alleen ook nog niet wat je verteld Loesje Je haalt namelijk beide oefeningen door elkaar. Je hebt de buiging, dan heeft het paard de voorbenen gestrekt naar voren staan en plaatst hethoofd tussen de benen en het compliment waarbij het paard op 1 knie rust en het hoofd voor de borst blijft. Deze oefeningen zijn niet te combineren ivm de positie van het hoofd. Kijk even bij de sticky van UZ, daar staat veel info en veel sites oa de mijne die ook in mijn onderschrift staat. Verder tem ik dit topic even omdat het hier en verkeerd staat en de vraag al in de sticky van UZ beschreven staat en dus een overbodige vraag is. Iig succes ermee gewenst!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 18:51

loesje688 schreef:
Robijntjah schreef:

Als je het aan een ander uitlegt is het ook heel belangrijk dat een ander begrijpt wat je bedoelt.

Verder ga ik (as usual) met amable mee

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:37

Niet, als je geen ervaring hebt.

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:44

Wat een onzin Als je niet mag VDen als je geen ervaring hebt dan had ik ook nooit wat met Mirei mogen doen Sterker nog, dan had je denk ik geen een VDer op bokt gezien

Verder vind ik de uitleg van loesje688 voor het aanleren van het compliment (met 1 knie op de grond dus) nogal link. Hier zijn veel betere methodes voor die misschien wel iets meer tijd vergen maar wel veiliger zijn voor je pony.

Kom eens op het Vrijheidsdressuurforum kijken (zie de link in mijn onderschrift) als je wat meer info over VD wilt

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:55

Dit hoort bij UZ. Hier zijn ook sticky's over daar.
*TeMt*

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:58

Lees idd de sticky's op UZ maar eens
Zijn er dan nog vragen die je daar niet kunt vinden kun je alsnog een topic openen.

VMR --> UZ